Jump to content

Husk og lufte oljefylt Hylse


Tallisman

Recommended Posts

En liten påminnelse til de som har båten på land og har oljefylt Hylse. Husk for alldel og åpne på lufteskruen når båten sjøsettes. Vil nok tro att det er svært mange som glemmer dette hvert år og får seg en stor ekstra jobb med og bytte simmerringene. Ved tørrkjøring av Hylse type Sleipner blir tettningsringene ødelagt etter en ganske kort tur.

Link to post

Det er sikkert fornuftig og gjerne også riktig å lufte pakkboks, men det er ingen jeg kjenner til som gjør dette i mitt nær område.

De gangene jeg har spurt verksteder eller leverandører så ser de ut som spørsmålstegn.

 

Oppsummert så går det tilsynelatende helt fint og ikke gjøre det, men en liten operasjon for å fjerne usikkerhet skader ikke.

 

God båt sommer med eller uten lufting av pakkboks

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Det er KUN den oljesmurte pakboksen som skal luftes.Om den er tett som den skal vere og ikke luftes blir den altfor varm.Den har egen lufteskrue.Fettsmørt er noe helt annet...

Nå er det jo ikke alle oljesmurte som har egen lufteskrue (som f. eks. Sleipner sine nyere pakkbokser har). Da må de luftes på "gamlemåten" ved å løsne slangeklemmene på slangestussen mellom pakkboks og hylse, og slippe ut lufta der. Skader vel heller ikke å lufte en fettsmurt m/ simringer heller. Hadde en kompis med fettsmurt pakkboks som blei gloheit ved høyere turtall, slik at fettet smelta. Etter han begynte å lufte etter sjøsetting ble pakkboksen ved mere normal temperatur.

Link to post
  • 3 uker senere...

Har denne typen pakkboks...med kun 1 oljeslange...er de vanlig? Luftet den etter litt kjøring,og som sagt tidligere sa det pffft og luft kom ut så piplet det litt vann.Pakkboksen var litt varm før lufting men kaldere etter lufting.Luftet ved å løsne ene slangeklemma mot motor og forsiktig stikke en skrutrekker innunder gummien.bilde

Link to post

Gjør alltid det samme ved sjøsetting jeg også. Pratet med Sleipner en gang, de sa at oljefyllte pakkbokser skal luftes, men få gjør det. Står også i manualen til pakkboksen som nevnt tidligere i tråden.

Lufter man ikke, er det lite sannsynelig at luften som er presset mot pakkboksen i hylserøret kan unnslippe. Da må så fall baugen komme langt ned i vannet, mens akterenden fortsatt ligger i vannet. Men i en slik stilling er vel båten på vei til bunns.............

 

 

 

Link to post

Båten vår har oljefylt pakkboks med lufteskrue. Her må skruen nesten helt ut før lufta fiser ut og vannet kommer. Dette, kombinert med ei avansert arbeidsstilling for å nå ned til skruen, gjør at det er fort gjort å miste taket i skruen i det den løsner fra gjengene. Jeg legger derfor alltid klar en reserveskrue når vårens lufting skal gjøres. Ser for meg at hvis man må opp og lete i skuffer og bokser etter en mulig ny passende skrue, kan det fort bli litt vått nedi der før ny skrue er på plass igjen.   

:smiley:

Link to post

Oljefylte hylser er alminnelig brukt på større fartøy og lufting og eventuelt etterfylling av hylseolje er noe som gjøres i forbindelse med akseltrekk eller andre jobber som kan ha sluppet ut olje.

 

Mht hvilken oljetype så er det ikke vanlig å bruke motorolje, men noe som kalles "Hylseolje".

Dette er en vannblandbar olje som danner en hvit majonesaktig emulsjon når den kommer i kontakt med vann. Statoil har en som kalles Sternway og andre selskap har andre varianter som også ofte heter noe med "Stern...." eller "Tube...".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Her er det viktig å holde orden i begrepene. Oljefylt pakkboks som det snakkes om lenger oppe i tråden skal i regelen alltid luftes. Det er en slik løsning Miki-222 viser eksempel på i skissen fra Sleipner. Her er selve pakkboksen oljesmurt. Pakkboksen skal ikke luftes.

 

Det står vann i hylserøret helt fram til pakkboksen. Ved opptak kommer det luft i hylserøret, og denne må fjernes ved hjelp av lufteskruen etter sjøsetting og før oppstart. Ellers er risikoen stor for at lagringen som oljen i pakboksen smører blir for varm og ødelegges. Dette kan skje etter kort tid.

Redigert av Ipanema1 (see edit history)
Link to post

...... Her er selve pakkboksen oljesmurt. Pakkboksen skal ikke luftes. ....

 

Bare en bitteliten advarsel mot en generalisering.

Det kan være OK med Sleipner, men det finnes andre former for oljesmurt pakkboks og da er det viktig å få olje frem til tetningsflatene snarest mulig for å unngå kostbare skader.

På større fartøy brukes en del "Cederwallboks", som kan være utsatt for skader ved tørrkjøring.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...