Tallisman Startet 19.April.2015 Link til dette innlegget Startet 19.April.2015 En liten påminnelse til de som har båten på land og har oljefylt Hylse. Husk for alldel og åpne på lufteskruen når båten sjøsettes. Vil nok tro att det er svært mange som glemmer dette hvert år og får seg en stor ekstra jobb med og bytte simmerringene. Ved tørrkjøring av Hylse type Sleipner blir tettningsringene ødelagt etter en ganske kort tur. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Mener du ikke vannsmurt hylse ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ballard Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Er det oljes-smurt pakkboks du mener ? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 (redigert) Nei han mener ojefylt/smørt pakkboks.Vannet skal stå helt fram til pakboks for å kjøle denne,det er derfor lufteskruen er der,vannsmørt lager ligger helt akter også kalt stevnlager eller cutlesslager. Redigert 19.April.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Svaap Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Fettsmurt da? Skal disse også luftes? Har skiftet pakkboks/slange, men bare satt ut båten og gått hjem.. West Mekan system. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
KARILLA Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Det er sikkert fornuftig og gjerne også riktig å lufte pakkboks, men det er ingen jeg kjenner til som gjør dette i mitt nær område. De gangene jeg har spurt verksteder eller leverandører så ser de ut som spørsmålstegn. Oppsummert så går det tilsynelatende helt fint og ikke gjøre det, men en liten operasjon for å fjerne usikkerhet skader ikke. God båt sommer med eller uten lufting av pakkboks Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Mons Olav Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Det er KUN den oljesmurte pakboksen som skal luftes.Om den er tett som den skal vere og ikke luftes blir den altfor varm.Den har egen lufteskrue.Fettsmørt er noe helt annet... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
puddingen Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Ehh.... noen som har et bilde av greia..? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Det er KUN den oljesmurte pakboksen som skal luftes.Om den er tett som den skal vere og ikke luftes blir den altfor varm.Den har egen lufteskrue.Fettsmørt er noe helt annet... Nå er det jo ikke alle oljesmurte som har egen lufteskrue (som f. eks. Sleipner sine nyere pakkbokser har). Da må de luftes på "gamlemåten" ved å løsne slangeklemmene på slangestussen mellom pakkboks og hylse, og slippe ut lufta der. Skader vel heller ikke å lufte en fettsmurt m/ simringer heller. Hadde en kompis med fettsmurt pakkboks som blei gloheit ved høyere turtall, slik at fettet smelta. Etter han begynte å lufte etter sjøsetting ble pakkboksen ved mere normal temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Hva er altfor varm Miki 222? Simmringene tåler ganske mye varme. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Etter svar i fra Sleipner ang. dette tema i en tidligere tråd ble sagt derifra at oljesmurte pakkbokser normalt blir veldig varme, men det er ingen fare "før du brenner fingertuppene av deg". Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 (redigert) Utdrag fra manual oljesmørt pakboks.Det skal stå vann helt fram til pb for å kjøle denne.Derfor skal den luftes.Nr.6 er lufteskrue.Tro det eller ei. Redigert 20.April.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
puddingen Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Takker Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Har denne typen pakkboks...med kun 1 oljeslange...er de vanlig? Luftet den etter litt kjøring,og som sagt tidligere sa det pffft og luft kom ut så piplet det litt vann.Pakkboksen var litt varm før lufting men kaldere etter lufting.Luftet ved å løsne ene slangeklemma mot motor og forsiktig stikke en skrutrekker innunder gummien. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Gjør alltid det samme ved sjøsetting jeg også. Pratet med Sleipner en gang, de sa at oljefyllte pakkbokser skal luftes, men få gjør det. Står også i manualen til pakkboksen som nevnt tidligere i tråden. Lufter man ikke, er det lite sannsynelig at luften som er presset mot pakkboksen i hylserøret kan unnslippe. Da må så fall baugen komme langt ned i vannet, mens akterenden fortsatt ligger i vannet. Men i en slik stilling er vel båten på vei til bunns............. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Har skjønt at dette er viktig nå ja :) veldig enkelt å utføre å deilig å vite at det er gjort!! Men konsekvensen av at det muligens ikke er gjort vet jeg ikke ennå :( men det er som alt annet...Det finner man ut av:) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Båten vår har oljefylt pakkboks med lufteskrue. Her må skruen nesten helt ut før lufta fiser ut og vannet kommer. Dette, kombinert med ei avansert arbeidsstilling for å nå ned til skruen, gjør at det er fort gjort å miste taket i skruen i det den løsner fra gjengene. Jeg legger derfor alltid klar en reserveskrue når vårens lufting skal gjøres. Ser for meg at hvis man må opp og lete i skuffer og bokser etter en mulig ny passende skrue, kan det fort bli litt vått nedi der før ny skrue er på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 (redigert) Redigert 7.Mai.2015 av Jangul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 (redigert) Tror de fleste bruker vanlig 10-30 olje, bl. a Sleipner, Bosvik. Disse oljefylte pakkboksene er jo helt tette, så oljeforbruket er jo lik null. Redigert 7.Mai.2015 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Oljefylte hylser er alminnelig brukt på større fartøy og lufting og eventuelt etterfylling av hylseolje er noe som gjøres i forbindelse med akseltrekk eller andre jobber som kan ha sluppet ut olje. Mht hvilken oljetype så er det ikke vanlig å bruke motorolje, men noe som kalles "Hylseolje". Dette er en vannblandbar olje som danner en hvit majonesaktig emulsjon når den kommer i kontakt med vann. Statoil har en som kalles Sternway og andre selskap har andre varianter som også ofte heter noe med "Stern...." eller "Tube...". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ipanema1 Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 (redigert) Her er det viktig å holde orden i begrepene. Oljefylt pakkboks som det snakkes om lenger oppe i tråden skal i regelen alltid luftes. Det er en slik løsning Miki-222 viser eksempel på i skissen fra Sleipner. Her er selve pakkboksen oljesmurt. Pakkboksen skal ikke luftes. Det står vann i hylserøret helt fram til pakkboksen. Ved opptak kommer det luft i hylserøret, og denne må fjernes ved hjelp av lufteskruen etter sjøsetting og før oppstart. Ellers er risikoen stor for at lagringen som oljen i pakboksen smører blir for varm og ødelegges. Dette kan skje etter kort tid. Redigert 10.Mai.2015 av Ipanema1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 ...... Her er selve pakkboksen oljesmurt. Pakkboksen skal ikke luftes. .... Bare en bitteliten advarsel mot en generalisering. Det kan være OK med Sleipner, men det finnes andre former for oljesmurt pakkboks og da er det viktig å få olje frem til tetningsflatene snarest mulig for å unngå kostbare skader. På større fartøy brukes en del "Cederwallboks", som kan være utsatt for skader ved tørrkjøring. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
blue moon Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Takk for påminnelsen i denne tråden, det feis ut av lufteskruen skrudde igjen da det kom vann :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Jangul Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Merket nå etter lufting av pakkboksen at det er et stykke på slangen fra beholderen som er tom for olje...det er olje I slangen helt need ved pakkboksen,men fra beholderen og et lite stykke ned er det tomt for olje selv om beholderen er full Skjønner ikke helt det....hva er feil da hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Er vel bare ei luftlomme i slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.