Møkkalasset Startet 19.April.2015 Link til dette innlegget Startet 19.April.2015 (redigert) Fikk tau i propell i går. Skjønte det med det samme, men rakk ikke reagere så motoren stoppet på tomgang. Etter at alt var fjernet var det en ekkel lyd - slik som metall mot metall. Både forover og akterover. Etter å rolig ha prøvd litt frem og tilbake forsvant den gradvis. Er nå helt borte, Har også testet på høyere fart. Bør jeg likevel ha båten på land for å sjekke, eller kan jeg slå meg til ro med at lyden forsvant? Kan det være cutlesslageret som må "gå seg til" etter en kraftig momentvridning? Redigert 19.April.2015 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Kan det være zink på aksling som har forskjøvet seg ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Møkkalasset Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Har ikke sink på aksling. Kun på propellmutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Ingen andre med tips? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Lyd av metall mot metall som gir seg tilsier vel at noe har slipt seg til. Jeg kan bare snakke for egen regning: Ingeting går over av seg selv :-) Jeg ville tatt den opp og kikket under. mvh Windy37gm Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
LM 605 Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Har også vært ute for lignende hendelse tidligere. Jeg fikk løftet opp båten hurtig og greit, for å få en inspeksjon under flapsen og rundt propel/aksel/ror etc, bare for å være helt på den sikre siden at ingenting var skadet/løsnet, o.l. under. Ellers blir man jo gående halve sesongen å bekymre seg ang.en mulig skade etc. hvis man ikke får sjekket dette en gang for alle. Tror nok jeg ville vurdert en oppløfting av båten, for å være helt sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Ifølge dykker fra RS så alt helt og uskadet ut etter at han hadde fjernet rasket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.