Jump to content

Svart guffe i dieselfilteret, hva er det?


bc45

Recommended Posts

Drillpumpe er nok billig og effektivt til å suge opp bunnslam. CO har en til en drøy hundrings.

Suger vel inntil 50 liter i minuttet, men noe mindre med en batteridrill da. Omkring 10-20 liter i minuttet tipper jeg.

Passer vanlig hageslange men kan jo lett kobles på et plastrør av passende dimensjon med skråskjært ende for bunnoppsuging.

 

http://www.clasohlson.com/no/Drillpumpe/30-8356

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei

 

Som ett lite tips så bruker jeg " vakuum olje suge pumpen, type Biltema" for tankinspeksjon.

 

I fjor vasket jeg hele tanken gullende ren ( den var ren fra før av) i år brukte jeg vakumpumpen og sveipet sugeslangen over store deler av tankbunn for å få med evnt vann/ dritt fra bunnen.

Og dette jorde jeg før båten ble sjøsatt siden tanken da har stått helt stille og setlet seg seg siden opptak i Oktober.

 

Så tipset fra meg er, vakumsuge pumpen ( som du kanskje har fra før av) og å få gjort dette før du setter ut båten .

 

larss

Link to post

Oljesugspumper er i utgangspunktet kun ment brukt til olje. Diesel er langt mer tyntflytende, pluss mer lettantennelig. (Det siste er bare et problem dersom dieselen er tilstrekkelig varm, men allikevel - pumper godkjent for drivstoff skal være utformet slik at alt av gnistring er isolert på innsiden av pumpen).

 

Jeg kjøpte denne fra Biltema og er ganske fornøyd med den, både til "finlensing" og til dieselpumping: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Vann-dieselpumpe-2000017741/- men den er ikke billig, koster en hel båtlapp.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hadde masse dieseldyr i tanken min. Jeg tappet bare tanken for diesel, så fyllte jeg den med vann til det rant over på dekk og lot bare vannet fortsette og renne i et par timer. alt dritt i tanken ble skyldt ut på dekk og tanken vble helt strøken innvendig. Deretter var det bare og fylle diesel igjen og sjekke vannutskilleren litt ofte i starten for sikkerhets skyld.

Link to post

Hvor mye "gruff" ville dere godtatt. Spør fordi jeg åpnet min tank i vinter, og så da kun noen ganske få og små flekker med formentlig dieseldyr i bunnen på tanken. Synes det så så lite ut at jeg lukket igjen og utsatte hele renseprosjektet. Tenkte å ta det til neste vinter, eller et dette å gamble?

Link to post

Hvor mye "gruff" ville dere godtatt. Spør fordi jeg åpnet min tank i vinter, og så da kun noen ganske få og små flekker med formentlig dieseldyr i bunnen på tanken. Synes det så så lite ut at jeg lukket igjen og utsatte hele renseprosjektet. Tenkte å ta det til neste vinter, eller et dette å gamble?

Link to post

Var nok IKKE ansamlinger av  dieseldyr du hadde  for da ville problemene vært der for deg også
Har du fått de... så formerer de seg ganske rask med påfølgende problemer (les driftstans/tette filter etc) Som regel ser en mer eller mindre ansamlinger av noen sorte flak/klumper i tanken og det er skit/asfalt som er helt ufarlig  bortsett fra at de kan tette innsuget og lage andre problemer ..Annbefaler å suge de ut hvis du ser de/ har muligheten for det :wink:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Dieseldyr formerer seg raskt, og raskt påfølgende problemer er nesten uungåelig? Jeg er ikke så sikker på dét. I utgangspunktet er jo ukontrollert biologisk vekst et eksponensialt fenomen - så dersom det ikke finnes begrensende faktorer vil det bare være kort tid fra man har en "betydelig mengde dieseldyr" til hele tanken er spist opp. Men slik er det jo ikke - det man hører om er nesten alltid en viss mengde biologisk gugge på bunnen av tanken.

 

Da jeg tømte ut bunninnholdet fra tanken i min forrige seilbåt var det noe substans i de første desiliterene som ble tappet ut, jeg regner med at det var dieseldyr. Jeg tipper en viss ansamling med dieseldyr på dieseltanker er langt mer vanlig enn hva man tror. Ofte merker man det først ved at filtrene går tette når båten er ute i dårlig vær og ruller som værst.

 

Er vannet en katalysator, eller forbrukes vannet av organismene? Jeg skulle tippe det siste. Da er den maksimale mengden dieseldyrgugge man kan få på tanken direkte styrt av hvor mye vann som befinner seg på tankens bunn.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg testet ut drillpumpe fra CO, og var ikke imponert. Den lakk, og det kan bli ganske stort moment på pumpa når man motoriserer den med en håndholdt drill. 

Denne drillpumpa (159kr) fra Jula tåler diesel, brukte den mye da jeg hadde tanksjau for et par år siden. Fungerte veldig greit, men bør nok primes med litt diesel før den blir satt til å suge opp første gang for smøring av impelleren.

Link to post

Det står ganske mange kjekke ting om dieseldyr i denne artikkelen:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/dieseldyr-på-tanken-krever-handling

Artikkelen hevder at den viktigste årsaken til vann på dieseltanken er kondens. Dette har vært diskutert opp og ned i mente i andre tråder, det er blitt gjort utregninger på det, og konklusjonen ble: sludder og vås! Kondensproblematikken gir ikke signifikante mengder fukt er det blitt hevdet.

 

Nå er kanskje én dråpe vann veldig mye for mikrobene, men dersom vannet forbrukes og ikke bare er katalysator, så blir det ingen alvorlige mengder dieseldyr av dét.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg testet ut drillpumpe fra CO, og var ikke imponert. Den lakk, og det kan bli ganske stort moment på pumpa når man motoriserer den med en håndholdt drill. Husker ikke i farta hvilke andre innvendinger jeg hadde mot pumpa.

 

Har bare testa den med mye vann og da lakk den ikke. Skrudde den fast på ei bordfjøl for å motvirke momentet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Denne drillpumpa (159kr) fra Jula tåler diesel, brukte den mye da jeg hadde tanksjau for et par år siden. Fungerte veldig greit, men bør nok primes med litt diesel før den blir satt til å suge opp første gang for smøring av impelleren.

 

Den fra Jula er såvidt jeg kan se identisk med den fra CO bortsett fra halvparten så bred impeller, halv kapasitet, og høyere pris.

Og så følger det ikke med slangekoblinger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Oljesugspumper er i utgangspunktet kun ment brukt til olje. Diesel er langt mer tyntflytende, pluss mer lettantennelig. (Det siste er bare et problem dersom dieselen er tilstrekkelig varm, men allikevel - pumper godkjent for drivstoff skal være utformet slik at alt av gnistring er isolert på innsiden av pumpen).Jeg kjøpte denne fra Biltema og er ganske fornøyd med den, både til "finlensing" og til dieselpumping: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Vann-dieselpumpe-2000017741/- men den er ikke billig, koster en hel båtlapp.

Hei

Det var denne pumpen jeg bruker og synes er grei til å drenere vann fra tanken når en ikke har potte under tank.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljesuger-manuelltrykkluftdrevet-2000028386/

 

bilde

 

larss

Link to post

Den fra Jula er såvidt jeg kan se identisk med den fra CO bortsett fra halvparten så bred impeller, halv kapasitet, og høyere pris.

Enig med deg i at Jula sin versjon kan virke som et dårligere kjøp, men hvis CO-varianten (som tobixen skriver) kan lekke under bruk med diesel er det gjerne bedre med ei tett pumpe som er litt dyrere og har litt dårligere spesifikasjoner? Pumpet i alle fall et par hundre liter fram og tilbake med pumpa under tanksjauen, og har også brukt den i ettertid, uten at den lekker en dråpe. Slik jeg erfarer halvbillige slangekoblinger skal man ikke se bort fra at det er der lekkasjen kan ha skjedd..

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Jeg kjøpte denne fra Biltema og er ganske fornøyd med den, både til "finlensing" og til dieselpumping: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Vann-dieselpumpe-2000017741/- men den er ikke billig, koster en hel båtlapp.

 

Har den samme, nesten for effektiv. suger opp 10-20 ltr i løpet av ett par minutter

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Det var denne pumpen jeg bruker og synes er grei til å drenere vann fra tanken når en ikke har potte under tank.

Den ser god ut, jeg kjøpte noe tilsvarende fra Jula.

 

Men dette er også en oljesugspumpe, og er primært ment å brukes for olje. Jeg brukte Jula-pumpa for finlensing. Etter en stund ble det mye problemer med rust, pakninger som plutselig var helt ubrukelige og måtte smøres, lekkasjer, etc. Også var jeg uheldig/uforsiktig og mistet en kork i vannet, da var det game over.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Gruffet i tanken min løste seg opp omtrent som olje da jeg tok borti det (forsøkte å fjerne det lille jeg så). Kanskje mest sannsynlig at dette da er asfalt rester eller annet som følger med dieselen? Ville dieseldyr løst seg opp slik?

Hadde det vært dyr hadde de ikke løst seg opp (gele) :wink:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Hadde masse dieseldyr i tanken min. Jeg tappet bare tanken for diesel, så fyllte jeg den med vann til det rant over på dekk og lot bare vannet fortsette og renne i et par timer. alt dritt i tanken ble skyldt ut på dekk og tanken vble helt strøken innvendig. Deretter var det bare og fylle diesel igjen og sjekke vannutskilleren litt ofte i starten for sikkerhets skyld.

Jeg gjorde det samme som deg for noen år siden. Første gang ble stierøret fra tanken tett. Filtrene så helt fine ut, men det kom ikke frem en dråpe diesel. Dette ble blåst tilbake til tanken med trykkluft og tanken ble vasket etter beste evne. Dette viste seg ikke å være godt nok.

 

Året etter tømte jeg tanken og tørket opp de siste restene så den ble helt ren. Tok så en sprayboks motorvask fra biltema og sprutet inn så godt det lot seg gjøre i skottene hvor det ikke var mulig å komme til. Lot dette virke litt før vi rigget opp en lensepumpe i tanken og skylte i vei med en hageslange. Fikk spylt endel inn i skvalpeskottene også, og gjentok behandlingen flere ganger. Utrolig hvor mye dritt som løsnet etter hvert. Til slutt lot vi vannet renne et par timer mens lensepumpen gikk og det ikke var antydninger til forurensning å se. Da ble tanket tørket og fikk stå åpen noen dager slik at kondens forsvant. Dette løste definitivt problemet. 

 

Nå har jeg en stor jobb med nye båten, kan ikke si jeg gleder meg, for her er tanken støpt inn i skroget mellom motorene og full av dritt  :pray:

 

Min erfaring er at de fleste dieseltanker har såpass med forurensning i at renjøring med jevne mellomrom er helt nødvendig uansett. Diesledyr eller ei... de fleste som ikke rengjør tanken jevnlig har mye rart på den som kan skape utrolig ubehagelige situasjoner ombord, enten de tror det eller ei... Noen tanker er selvsagt enklere å holde rene enn andre, men at det samler seg mye dritt i dieseltanker er det ingen tvil om. :lipseal:  

Link to post

Det som undrer meg opp i all denne dritten, er at jeg aldri har hatt problemer med noen av bilene jeg har hatt i løpet av de siste 50 årene. Ikke en eneste tank som har blitt full av dritt, ikke en eneste pumpe som har stoppet å levere grunnet dritt. Det har for så vidt heller ikke skjedd på Hulda. Jeg er en smule selektiv til hvor jeg tanker. Og biodiesel har jeg aldri tanket på båten. Men familien har nå 5 dieselbiler, ikke noe problem der heller.

Link to post

Mange måter å få vann i dieselen på men akkurat det med kondens er en myte, og fysisk umulig (mtp luftvolumet tilgjengelig i en tank). 

Akkurat det med kondens i tanken har jeg også stusset på. I vinter fikk jeg et "bevis" for at kondens ikke er noe stort problem. Tanken var nesten tom da jeg tok den opp i fjor vinter. Meningen var at jeg skulle rense den i løpet av vinteropplaget, og da ville jeg ha så lite som mulig på tanken (perfekte forhold for kondens med andre ord). Da jeg omsider kom så langt at jeg åpnet tanken var det Mars. Da var det ikke antydning til vann i tanken, og altså heller ikke diesel dyr. Ikke akkurat et vitenskaplig bevis, men i hvert fall en indikasjon...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...