Apokope Startet 19.April.2015 Link til dette innlegget Startet 19.April.2015 Hei, hva tenker man om allround trim/noe som funker til alle forhold, da vi ikke gidder å styre med riggjustering for ofte. Er hovedregelen rett mast og lik spenning på alle stag. Er den en regel for hva som er passe tight? Og hvordan måles dette? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Hvilken type rigg? Sitér dette innlegget Link to post
Apokope Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Masthead rigg Sitér dette innlegget Link to post
Apokope Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Noen som har noen forslag? :) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 (redigert) anbefaler å kjøpe "seil og riggtrim" av Dedekam. Her kan lese om prinsipper, hva du trenger for å sette opp, og måle spenning osv. Det viktigste er jo at riggtrimmen sikrer at masten står godt uten feil belastning, at den ikke pumper i sjøen osv. Forøvrig bør riggtrimmen passer overens med formen som er sydd inn i seilgarderoben. http://www.dedekam.com/sailtrim.html (er også utgitt på norsk...) Redigert 20.April.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Grimme Elling Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Jeg er ingen kløpper på området, men har brukt Seldens veiledning. http://www.seldenmast.com/files/1416926327/595-540-E.pdf Har fungert helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Uten båttype er det håpløst å anbefale noe, gjerne også bilde av riggen. Trimmeguider er greit utgangspunkt. Hadde det vært min båt hadde jeg målt at masta sto rett sideveis, heis opp ett metall målebånd til toppen av storseilfallet og mål på rekka. Skru så passe stramt, omtrent så stramt du tørr i forhold til å ødelegge strekkfisken uten belastning i riggen. Dette kan også måles har du utstyret. Stram babystag eller fremre undervant litt mer enn aktre undervant slik at det er en bitteliten prebend i masta. Dra så ut og seil i mellomvind, har du for mye rorpress stram opp forstag. Bøyer masta seg i sideretning juster undervant til masta står rett. Gå rundt på brygga og kjenn på vantene på andre tilsvarende seilbåter, da vet du omtrent hvor stramt det skal være. Spesielt akterstag er vanskelig å forklare (men lett å se). På masthead rig tipper jeg det ikke er sydd inn mye prebend i masta. Legger du ut ett bilde tatt oppover seilet tatt midt på bommen kan jeg si litt mer. De aller fleste skrur aldri rigg. Starbåt var første båt jeg vet om der man justerte riggen mellom seilasene utenom joller. Nå skrur alle entypebåter rigg mellom seilaser. I 40 fots klassen for 10 år siden var det få som skrudde, vet ikke hvor mange som gjør det i dag. Fremtia,du som er aktiv i dag, har du noen formening? Men dette er bare de mest aktive. Det gir store utslag på fart, men en må vite hva en gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Jeg har pleid å ha med meg seilmaker eller rigger en gang i blant, men synes ikke riggtrim er veldig lett eller noe jeg kaster meg ut i hvis jeg ikke må. En hører også litt av hvert fra de ulike aktørene (rigger vs seilmaker). Min båtleverandør mener at man ikke skal sette på mer prebend på min mast, så jeg er litt spent på hva seilmakeren sier nå på fredag, da skal vi nemlig for første gang se over de nye sakene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Apokope Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Takk for mange svar... Virker som man fort kan tråkke i salaten her om mam mangler litt feeling med hvordan dette gjøres. Haddde h båt før og der justerte de ivrigste dette jevnlig. Er en bianca 28 jeg nå fikser fra særdeles dårlig til teknisk god stand. Mye jobb, så tenkte å finne en allround løsnig på rigg dersom det ikke er et enkelt fasitsvar- ala rett mast og strammere fram og akterstag enn sidevant. Har forøvrig et framstag, et akter og to sidevant styr/bab. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Ikke veldig komplisert, sett alt passe stramt, så funker det helt greit. Skal være litt strammere enn h- båt. På bilder ser det ut til at du har ett overvant og to undervant. Undervantene settes for å holde masta stabil i lengderetningen. Litt bøy i masta er en fordel. Stramming avgjøres av tykkelsen på wiren. Blir ikke veldig feil. Kjenner ikke akkurat den modellen, men bianca er solide seilbåter. Båten tåler mer enn strekkfisken, så for stramt blir det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Apokope Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Herlig herlig, endelig noen enkle og betryggende setninger om riggjustering. Trengte en bekreftelse på at det lot seg gjøre såpass enkelt og greit :) Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Har du rette salinger med masthead'en din eller lett bakovervendte og "nesten" masthead 9/10-delsrigg? Stor forskjell etter det jeg leste meg frem til, Jeg fikk meg en overraskelse da jeg skulle rigge prosjektbåten - en HR 26 med 9/10rigg og bakovervendte salinger. Denne skal settes "meget hardt", og akterstaget er viktig å stramme godt opp. Dedekams bok er forsåvidt en intro til å sette opp en sånn rigg, mens Seldens rigganvisninger gikk mye lenger i detaljene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.