Jump to content

gummibåt til seilbåt

Steini

Recommended Posts

Heisann.

Tenkte å kjøpa meg ein ny gummibåt til seilbåten.

Har vert inne på west systems og kikka på deira båta med alu dørk. Tenkte meg ca 290 lengde.

Og så vurderte eg ein slik tohatsu 9,8 4 takt.

Er da nokon som har erfaring med enten motor eller båt som har innspill?

Eg hadde tenkt å laga ei krybba på fordekket, som eg kan løfta båten opp til ved hjelp av teleskopisk spribom. Har aldri prøvd dette, men kansje nokon har erfaring med å løfta ombord ting med spribom eller andre lure løysninger?

Burde eg vurdera glasfiber bunn?

Ang gummibåt, så skal denne også brukest til sjøfugl jakt.

Kom gjerna med innspill eller gode tips

Kjøp så lite båt og motor som mulig om du skal ha den opp og ned. Snakker av erfaring. 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ja da er slik eg og tenkte, men så vil eg ha ein båt med litt plass då me både jakter og dykker. Var derfor eg tenkte på at eg kan bruka spribom, for ein slik 9,8 hk er jo nesten 40 kg. men trur eg angrer om eg går for noko mindre. Skjønner godt problemstillinga ang vekt. så tenkte eg alu dørk, då eg har erfart at desse dørkane av treverk, råtner etter ein del år. Men ang plastbunn, er eg litt i tvil, då da fjerner muligheten for å pakka samen båten til lengre seilas.

I utgangspunktet enig med Fanafjord for generelt bruk.

Min totakter 2Hk på 7 Kg som jeg kan løfte opp og ned fra pushpitt med lillefingeren, og samme med minijolla med oppblåsbar dørk, er langt kjekkere for en gammel rygg enn gamle jolla med fast dørk og 6 HK'en jeg brukte før.

Men noe verktøy for dykking og jakt er det neppe, brukes mest for å komme til land fra svai og å kikke i teinene mine.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Dette kommer jo an på hvor stor seilbåt du har, og om du har babystag eller doble undervant.

Vi har en 8 fots Hypalon RIB med aluminium-bunn. Den får plass på fordekket på en 33 fots seilbåt. Da ligger den helt inn til babystaget. På lange overfarter legger vi den opp-ned og surrer den inn mot styrbord side. Det blir trangt, og hvis vi skal foran jolla (f.eks. for å slippe anker) må vi klatre delvis over den. Den heises ombord etter spinnakerfallet og en hanefot i båten.

Det største usikkerhetsmomentet er at den ligger over luka fra forpiggen. Den kan åpnes, men da "inni" jolla som ligger opp-ned. Ved en evakuering gjennom luka, hvor jolla er surret fast vil man slite.

Motoren heises opp på hekken med en sånn. Vi har targa/stativ for solcelle og antenner. Tauet som brukes til å heise legges over dette. Eventuelt kunne man kanskje laget til en form for vendeblokk i akterstaget isteden

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Seilbåten er 42 fot, så det ser ut som om da skal ver grei plass på fordekket. Har vert på tanken med ein slik 2 hk i tilegg. Då kan eg hantera da når eg seiler aleina. Har lest litt på langseiler forum, og dei meiner at ein bør ha litt størrelse på båt og motor. Men dei er kansje litt fleire ombord. Me er hovedsaklig kun to. og som no, er eg aleina med mi 1 år gammle datter. Så da hadde nok ikkje vert lett med ein tung motor nei.... Hmm, skal ikkje ver lett å velga nei. Eg har til no hatt ein gammal gummibåt med ein 78 mod 6hk evinrude. Denne går i plan, men no synger motoren på sista verset. Denne trenger litt tlc. så da blir nok ein ny båt og påhengs ja. såg på 8 hk,men ein del av desse er rundt 40 kg også :/ firtakt vel og merka.

Vurdert totakts motor? Får du tak i en totakts Tohatsu 8hk eller 9,8hk, veier disse vel 26-27kg og kan lettere bæres av en mann enn de tyngre firetakterne. Den gamle Tohatsuen har vel tilnærmet samme vekt som en 4-5hk firetakter har i dag. Ser de motorene ligger ute på finn for noen lapper, men kommer du over et fint holdt eksemplar av de nyeste fra midten av 2000-tallet har du motor i mange år.

Jeg brukte spribommen for å heise opp jolla tidligere da jeg hadde ei jolle på nærmere 80kg. Fungerte veldig greit egentlig. Den jeg har nå er kun på 45kg og dermed lettere å løfte opp langs skutesiden enn å balere med spribommen. Får du tak i ei lett jolle blir den betraktelig enklere å hanskes med, men bakdelen er at den gjerne blir for lett under bruk i sjø  :giggle:

Vi løfter en 10 fots rib opp på fordekket med spinnakerfallet. Kan være litt vanskelig i mye vind, men stort sett går det veldig greit. Du trenger ikke krybbe, det er lett å tjore den skikkelig fast når den ligger med bunnen opp. Har alltid hatt totaktere pga den lave vekten. Greit å ha litt størrelse på motoren hvis jolla skal brukes over litt distanse med flere ombord. Vi har en Yamaha 9,9 (15 hk) som veier ca. 35 kg. Denne heiser vi opp på pushpit med en kran vi kjøpte på Seatronic. Greit å spare ryggen hvis man kan  :smiley:

Har en 310 fra west med 9,9 totakt (15).. Grei båt - lav pris og litt dårlig kvalitet - men vel verdt prisen. Styr unna "vanntett finer" - min erfaring nå...

Litt småpes er det jo å få motor av og på, men er du grei ryggen går greit. Jeg har stor plattform akter og det gjør det hele greiere.

Tror ikke rib'ene pakker så mye om en skulle ha behov - jeg har tilgode å gidde å pakke ned gummibåten de siste 10 årene.

Jeg skal iallfall ha rib neste gang.

Guest Avmønstret#

Har maritimjolla og 2t 5hk Mariner. Syns faktisk begge deler veier litt mer enn hva jeg foretrekker. Funderer på å få tak i en eldre 2t Yama 2 hester til sommeren, de som veier "ingenting". 

Fordelen med 5hk er jo at en planer med en unge oppi og litt til. Ulempen er at motoren er så tung at jeg fort vekk ikke gidder å ta den av jolla når jeg skal slepe. Mistet nesten motoren en gang pga det. Og den går for fort for ungene, er for tung å dra i gang osv. 

Kanskje begge deler? 2 hesteren er jo enkel å stikke unna. Så har ungene en motor de kan bruke og en 2hk duger til det meste. Kjekt med 5 hk men såvidt jeg kan huske så har jeg bare kjørt lengre tur for å handle ca 1 gang pr. sommerferie. Hadde nok overlevd uten å ta den turen også. 

Byttet fra maritimjolla, som var dårlig kvalitet, og dårlig form, lavt fribord og for spiss baug, til West med alubunn i fjor, 3,10. Noe helt annet, veldig veldig fornøyd. Fin form, bra kvalitet. Slepte i fjor, satte motor 10hk viking på pushpit. Ca 30 kg. Går greit å løfte, hvis du har badeplattform. Men du kan jo bruke en motordavit til å ta av, hvis det er for tungt. Får greie slike, til å ta av og på.

Nå større båt, så tenker å heise opp i spinnakerfall til fordekk, uten motor når jeg ikke vil ha slep. Den blir på pushpit fortsatt. Mener jolla veier litt over 30 kg.

Forøvrig synes jeg det er greit sikkerhetsutstyr med jolle på slep- punkt enn i mann over bord drill hos oss er å skjære av jolleslep med cockpitkniv...!

Men som sagt, veldig fornøyd med den jolla, løp og kjøp!

Takk for mange gode råd. Kjekkt å høyra at du er nøgd med jolla til west, Jommy1. Har trur på at da blir ei slik. er det ferdige ringer til å løfte den west jolla? Som dåke seier her så hadde sikkert 2,5 hk vert greit 90% av gangene. så her får tenka meg godt om. Om eg kjøper brukt så får eg vel kansje både ein liten 2 hk og ein 9,9 til samme pris som ein ny 9,9 firtakt. Kansje eg sku kjøpt båten først og så prøva litt forskjellige motorstørrelser. Eg satser jo på å seila til varmare strøk om ca 2 år. Så eg vil ja at det skal ver greit utstyr som også kan brukast i varmen, og som er sikkert og godt. No når eg tenker meg om, så er det kansje ikkje så lurt med ei svart ( mørk blå) jolle. Da blir vel styggvarmt i sydligare strøk. Men alu bunn vil eg jallfall ha. Hmm tenke tenke.....

Redigert av Steini (see edit history)

Seilte med en billig (og tung) jolle fra BestMarin hengende bak i fjor. Noe forb..a dritt. Tvert det blir morsomt seilvær fylles den med vann og man har sitt fulle hyre med å berge den. Min neste jolle skal være så lett at jeg ikke kvier meg for å ta den opp i cockpit og tømme den for luft, selv om jeg må gjøre det alene. Jeg vil ikke ha en båt liggende på dekk heller slik at den kommer i veien for genoa, gennaker-peke og annet. Kanskje en bade-båt fra Biltema var løsningen for meg ..  :giggle:

Eg satser jo på å seila til varmare strøk om ca 2 år. Så eg vil ja at det skal ver greit utstyr som også kan brukast i varmen

Hvis planen er å ta med, og ha glede av, jolla i Middelhavet/Karibien el.l. er det bare hypalon som gjelder. Standard billigbåt fra Maritim, Best Marin eller noe sånt vil bli klissete når de påvirkes av den kraftigere solen. Det er en grunn til at det bare selges Hypalon-joller i Karibien.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

nokon som vil anbefala nokon bra Hypalon joller?

Caribe; RIB'enes svar på Rolls Royce  :thumbsup: Hadde en Caribe på 10 fot, skikkelig solid, men også for tung for meg å hanskes med alene, derfor solgte jeg den. Hvis jeg hadde hatt daviter bak på moderskipet hadde jeg hatt den jolla ennå (og i alle fall ti år framover).

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Forøvrig synes jeg det er greit sikkerhetsutstyr med jolle på slep- punkt enn i mann over bord drill hos oss er å skjære av jolleslep med cockpitkniv...!

Sannsynligheten for mann over bord er vesentlig høyere med jolle på slep. I litt vær vil den skape problemer, og er det noe som er høyrisiko er det å redde jolle på havet. I sommer hadde vi aldri jolla på slep, stort sett på fordekket (forstyrrer ikke seilet utenom litt i slagene), men også under bommen (gir litt dårligere sikt). Risikerer vi dårlig vær utaskjærs pakkes jolla ned. Ikke så mye jobb å blåse opp neste gang vi ligger for svai.

Til dykking kunne jeg godt tenke meg en større jolle, men ellers er liten jolle og 2 hester klart enklest. Vi trives for godt på lange overfartet til å ha rib, helt uaktuelt på ha jolle på dekk i nordsjøen.

Sier meg enig med pacuare her.

Ei jolle er et særdeles dårlig tiltak i en MOB situasjon.

Blåser det litt får MOB aldri tak i den, og kommer seg heller ikke ombord.

Bruk noe egnet. Lifesling, hesteskobøye e.l.

Jolle på slep er en sikkerhetsrisiko i seg selv.

Jeg seilte i litt mer vind og sjø enn jeg hadde bedt om.

Så snudde jolla seg.

Jeg var så ufornuftig at jeg prøvde å snu den.

Da holdt jeg på å bli overskrift i VG.

Jeg seiler aldri, aldri, aldri med jolla på slep.

Den ligger på dekk i dertil tiltenkt veske, godt surret fast.

Som sikkerhet er det ikkje snakk om MOB. Da er ein gløymesak som eg ikkje skal gå inn på.

Men med sikkerhet, så meiner eg heller å kunna taua moderskipet litt om da sku bli motorproblem, og da er da kun snakk om små ting, som inn i havn. Ellers funker nok seila bra :)

Og eg har ikkje tenkt å slepa jollo noko særlig, derfor eg skal bruka spribom til å løfta med.

Men ja, da er jo vekta som blir problem her.

Får vel gå for jolla fyrst, og heller tenka motor etterpå, så får eg prøvd litt kva som passer best.

Er jo klar over at ein ikkje får alle kreterier oppfyllt. Sjølv om ein vil jo ha mest mulig for pengane, hehe.

Ender kansje med at eg må ha ein liten 2hk i tillegg til 9,9 ish.

Hakkannen: Har du gummibåt no? Kunne vert kjekkt å visst, kva båt ein kan hantera aleina, om da sku knipa.

Hakkannen: Har du gummibåt no? Kunne vert kjekkt å visst, kva båt ein kan hantera aleina, om da sku knipa.

Jeg har ikke direkte en gummibåt som av den nedpakkbare typen, men en RIB; en Valiant D270. Denne veier 45kg og er enkel å hanskes med. Den er på grunn av bunnen og akterspeilet (støpt i et stykke) ikke mulig å pakke helt sammen, men kan jo minskes litt i størrelse om du tapper lufta ut av potongene. Selv har jeg den liggende opp ned på fordekket under seilas, bortsett fra på rolige sommerdager, da hender det at den får henge på slep et stykke bak båten. Valianten er beregnet til maks 6hk motor, men går som ei kule med 15, på flatt vann :wink: Opplever jolla som stødig og grei, men bæreevnen er betraktelig mindre enn Cariben jeg hadde tidligere som bare var en fot lengre. Valianten har forholdsvis liten diameter på potongene, noe som gjør at jolla ikke bør brukes med mer enn tre voksne, i alle fall hvis de som meg har spist for mye Grandiosa opp gjennom årene  :giggle: Bunnen er rimelig flat akter, noe som gjør at den er lett å få i plan selv med liten motor, men ikke like behagelig i bølger som en båt med skarpere bunn.

• 2 år senere...

Då har eg hatt ein 290 gummibåt i 2 år. Den er egentlig nett lik som maritim sin.

Som ein sikkert har sett på andre tråder eg har skrevet litt i, så har ikkje denne båten passet så bra til mitt bruk.

Det har vert ein heilt ok båt, men når eg no bur ombord i seglbåten, så bruker eg jolla mykkje til både fiske,teiner, og mangen turer rundt om. Så eg har lest mykkje om gummibåter dei siste åra, og vurdert mangen alternativ både her og der. Har spurt mangen andre ka dei synst om jollene sine.

Så etter ein del leiting, så har eg funnet den som eg trur passer meg best. Har ikkje prøvd den, eller sett den i real life. Men etter ein del bilder og mangen andre sine kommentarer og omtaler har eg tatt valget og bestillt meg ein.

Valget havna på ein Highfield cl 310, som eg skal ha min 6mnd gamle mercury F 9,9 på.

Så no venter eg berre i spenning på å få den i posten :) 

Redigert av Steini (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...