Msteven Startet 20.April.2015 Link til dette innlegget Startet 20.April.2015 Hei, Kjæresten min kjøpte en båt i fjord sommer. Nå under våren har vi sett en stygg reperasjon har vært utført på kjølen, og vi slipte oss da ned, for og se hva som er gjort. Det som er blitt gjort her er at kjølen har (forhåpentligvis) gode fester forran og bak, men i midten av kjølen, er det litt laminat, og 170 cm hvertfall som man kan stikke en tommestokk inn hullet, langs med båten. Det går også ett stykke inn. Virker som det kan være byttet kjøl en gang i tiden, Og arbeidet da er labert utført. Så da lurer jeg på, burde jeg slipe ned hele den dårlige jobben, da det råtner fra bakkant? Problemet er at båten varer nok i maks 3-4 år uansett, og er lite verdi stort sett over hele båten, lurer derfor på nødvendigheten med å ta vekk alt mellom sprekkene. Alternativ 1 er vel å slipe ned alt, få vekk alt råttent, Legge no plank inn i sprekken som er mellom kjølen og skroget som fylling(akkurat som om kjølen er satt på i ettertid, en dårlig reperasjon. Alternativ 2 er det jeg håper fungerer, da vi også fant litt plastpest i båten, så vil jeg skylle endel invendig i disse hullene, og vi har også åpnet de for bedre drenering, Planen er da at det skal være "fresh" glassfiber, før man lapper hele området ? legger ved noen bilder. Hullet før videre puss: https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58623/img_0018.jpg Pusset mere, annen sted på "råta" men her synes det bedre: https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58623/img_0052.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58623/img_0053.jpg Lengden på kjølen https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58623/img_0054.jpg Skulle være våres første seilbåt, vi vil ut, vi veit den ikke lever mere enn ett par 3 år, hva hadde dere gjort for og få det best mulig samtidig som dere hadde kommet dere ut i år. Håper noen vil hjelpe oss, hilsen 2 frustrerte båteiere :) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Hei, Vanskelig å si fra bildene. Å sette inn plank er i alle fall ikke noen løsning. Jeg ville ha bedt en kyndig person å se på det, takstmann e.l. Jeg ville ikke slipe mer, du risikerer å gjøre vondt værre. Glassfiber råtner ikke. Skal dette gjøres skikkelig er det en stor jobb, du må av med kjølen og bygge opp innfesting på nytt, hvis du ikke vet hva du gjør bør du sette det bort og det kan bli dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Hvis dette er din første båt og du dermed ikke har mye erfaring så være forsiktig. Du sier den ikke varer mer enn tre år, men du vet jo at den kan vare mye kortere hvis du er uheldig og at du kan være om bord når den ikke varer lenger..... Få en med peiling til å se på den for deg. Som sagt så er det ikke noe som råtner her. Hvis du kan plukke ut glassfiberen er det neppe glassfiber, men for eksempel skum. Ikke seil av gårde med dette før du forstår omfanget av skaden og at kjølen er skikkelig festet. Hvis du vil vite hva som skjer hvis kjølen faller av så finnes det en del historier om det og de er ikke hyggelige. Sitér dette innlegget Link to post
Msteven Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Nei jeg er fult klar over dette, har fått en som har peil til og se på det, han sa at man burde slipe ned til ren glassfiber så den nye får feste. på han virket det som det ikke var noe serlig svekkelse pga dette, det jeg lurer på nå, er åssen man skal gå frem for og forhindre at det kommer vann der jeg skal lappe over igjenn, og om man burde skylle ut det gamle vannet som er der. Men det er også fukitg innenfor hullet, tenkte da at det er gammelt råttent saltvann som burde skylles vekk før man legger på ny glassfiber. Hva er det Råttne på bildet der da ? når jeg står å jobber så virker det som store innvedige blemmer, som er fyllt med eddikkvann, derfor jeg tenkte skylle ut, men da lar jeg denne planen ligge. Kjølen har sittet fast i mange år, vi grunnstøtte på første tur med tidligere eier, men er ikke noe sprekker ved festene. Har ingen planer om og seile avgårde før det føles trygt. Og det gjør det ikke nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Hva slags båt er det kjæreten din har kjøpt? Jeg mener modell/type, altså. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
tb55 Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Men, hva er det med denne båten som tilsier at den bare skal vare i 3 år ? Plasten i seg selv skal vel vare i nermere 1000år, så............. Sitér dette innlegget Link to post
Msteven Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Båten skal være en edga 29 seilbåt, er produsert på Sørlandet tror jeg fra 75 tror jeg, ikke fabrikkbygd. Denne ble så kjøpt i Tønsberg av forrige eier for noen år siden. Interiøret, invisteringslyst i denne slik det er nå, motor står å slitne seil. Men det er en annen sak, som godt mulig forrandrer seg med tiden. Det jeg lurer på er om det vannet som er innenfor, der jeg mistenker at vannet har fårårsaket delaminering av glassfiberen som vi ser på bildet? Virker som det er blemmer med fuktighet fra baksiden som har sprukket seg ut, slik at vi oppdaget det. Det er bare ett ganske tynt lag med glassfiber langs kjølen. Og gode fester forran og bak på kjølen. Kan ta flere bilder i morgen om ønskelig:) hvordan skal jeg forhindre at det jeg legger over hullene ikke vil få slike blemmer slik den gamle glassfiberen har. Takker masse for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Hmm. Har du sjekket kjølboltene fra innsiden, hvis de er tilgjengelige der? Har sett seilbåter (eldre) med glippe mellom skrog og kjøl, som betyr at noe har sluppet/er i ferd med å slippe. Er det antydning til rustvann eller noe i sprekken? Ser for meg at det kan ha skjedd noe tilsvarende, enten fordi kjølboltene slipper eller den har fått skade og så har man støpt igjen sprekken? Evt kan det ha blitt produsert på den måten, at støpen er original? ---- Om kjølen faktisk har løsnet en gang, eller boltene er i ferd med å slippe ville jeg skrotet båten med mindre jeg kunne fikse det selv. Eller i det minste kun brukt den i smult farvann med vest på og helst uten å oppholde meg nedi båten i åpen sjø. På den andre siden, om støpen du nå sliper vekk er noen år gammel og alt virker å være stabilt så kanskje det er ok? Sitér dette innlegget Link to post
Msteven Svart 21.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Ja det kan faktisk se ut som båten er produsert slik, eller skade og eventuelt byttet kjøl. Inne i båten er det ikke noen kjølbolter, som er synelige hvertfall. Inne i båten, over kjølen, er det 2 opphevinger med i for og bak-kant, det jeg trur er at dette er en feste, så den sitter hovedsakelig der. Og at det muligens kan ha vært heve og senke kjøl inni båten, kan legge ut noen flere bilder etter dagens arbeid. Båten har vært brukt slik som det er i 5 år, ikke vært brukt veldig mye, men har jo grunnstøtt en gang og. Så føler meg trygg på at den sitter fast, så heller ingen sprekker etter gunnstøtningen. Så denne råttne vannholdige delamineringen vil ikke påvirke den nye støpen om jeg ikke engang fjerner dette ? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Hvis båten ble kjøpt med tanke på å kondemneres etter 3 år uansett, ville jeg ikke lagt mye arbeid i dette. Har kjølen sittet siden 1975 sitter den nok et par år til, skjønt det er jo litt skummelt iom. at kjølboltene ser ut til å være plasta inn, og det er umulig å si noe om tilstanden. Du sier det er bra feste i forkant og bakkant, men hvordan kan du vite dét? Dog kan man vel få en pekepinn fra utsiden - glippe langs overgangen kjøl/skrog, men dette må man se når båten heises opp, når den hviler på kjølen er det nok minimal glippe. Sitér dette innlegget Link to post
Msteven Svart 21.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Jeg skal høre med dem som løftet opp båten i høst om de la merke til noe. Nei jeg kan ikke være sikker på det, men enten så er det bra feste i for og bak - kant eller så har det på siden holdt bemerkelsesverdig lenge mtp at det kunne draes av litt med brekkjern langs siden(veit dog ikke om det kunne draes av nok for å svekke støp'en langs siden). i den støpen som følger kjølen på langs, støpen er heller ikke lagt på ren glassfiber, men noe primer eller noe i bunn, er dette riktig ? virker som det er veldig dårlig feste der det har vært noe under, så prøver å slipe vekk der og legge ny støp som da blir på ren glassfiber? Ja, synes også det er veldig skummelt at ikke kjølboltene kan sees fra innsiden. Båten ble ikke kjøpt med tanke på å kondemneres, men summen av alt arbeid, og at dette er vår første båt tilsier dette nå, hadde motor fungert bra, samt seil og interiøret vært greit hadde jeg hatt litt mere håp, men vannskelig og se for seg nå. Pussing er ihvertfall i gang, og vi satser på å få bunnen ferdig og komme oss utpå i år, da er det godt mulig lysta til og gjøre noe mere kommer mot høsten. Så vil også gjøre ett arbeid som kan holde litt lenger enn de spådde 3 år :) takker for fine svar, noe dere vil se bilder av for og forstå situasjonen, har svært lite peiling selv, men leser meg opp hver eneste dag. Ha en god dag båtfolk :) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Tror jeg må se noen bilder for å se det hele helt for meg, men det er som regel ikke plast/glassfiber som holder kjølen på plass, det er kjølboltene (noen har jo "innstøpt" kjøl, og da forholder det seg kanskje annerledes, kjenner ikke til hvordan slike konstruksjoner er). Det du beskriver at du kan dra av, og som har dårlig feste, er antagelig noe noen har klint på i sin tid, og som har mest kosmetisk funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Overgang skrog/kjøl er ofte ujevn og blir sparklet, så spørsmålet er egentlig hva du ser? Er det originalt det du driver og sliper på eller er det reperasjon, er den stabil osv. Vet ikke om det er en godkjent metode men kan du få krana til å vippe båten sideveis litt mens den står på kjølen og så se om det "skjer noe". Om det er bevegelse/oppsprekking mellom kjøl og skog pga belastningen ville jeg vurdert "seilforbud" frem til problemet var fikset. Om det var min båt hadde jeg vurdert å få til en "kjappfiks". Mener jeg har sett båter tidligere hvor man har lagt metallbånd, type grove, vertikalt fra kjøl og opp mot skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Stopp en halv nå! Vet dere egentlig hva dere holder på med? Nå skal jeg ikke være bastant, på langt nær, men det første som slå meg er jo det at en kjøl er bolter fast til skroget. Oftest. Noen er i tillegg støpt med glassfiber. Jernkjøl er bolter fast med kjølbolter og imellomrommet mellom skrog og kjøl blir det lagt en tettning/ fuge. Blykjøl, som jeg har, er også bolter med kjølbolter, men også innplastet. Så er spørsmålet, har dere bly eller jernkjøl? Det ser dere om dere pusser inn til metallet. Men vær varsom med pussestøv om det er bly. Ta eventuelt noe vaselin på en fil for å binde støvet... Om båten er hjemnebygget, helt fra bunnen, med kreative byggemetoder, som den gang var tenkt som innovative, så er det sikkert ikke lett å vite hvordan dette er støpt. Så det er ikke sikkert det er så ille som dere tror. Legg ut flere og bedre bilder, nærbilder men ikke for nærme. Slik at vi ser hele sprekken på nært hold. Og innvendig i kjølen/ kjølbolter. Kan jo være at det er plastet sammen, hvor det egentlig skulle vært en flexibel fuge. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 En glippe, sålenge kjølen henger godt fast forøvrig behøver ikke være noe problem, som quantumduck sier. Men det KAN det være, avhengig av utformingen av den. Vi hadde en liten glippe i forkant av kjølen, mellom original kjøl og en ettermontert blybulb/forlengelse av kjølen nederst. Uten at vi var klar over det hadde det kilt seg fast et tau i denne sprekken. Det hadde hengt der en stund, og når vi tok opp hadde vi 1 meter med blåskjellfarm (diameter 15 cm) hengende under båten Jeg fikk sveist til en T i flatstål for å dekke denne sprekken. "Stammen" på T-en ble boltet fast som et lavt plassert stevnjern foran og delvis under hele kjølen så den dekket sprekken. Den vannrette delen av T-en ble brettet rundt og boltet fast på hver side av kjølen for å ytterligere stabilisere alt. Dette fungerte også for å hindre blyklumpen i å sige mer nedover. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
quantumduck Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 er alle bildene fra utsiden? det er mer interessant hvordan det ser ut i kjølsvinet, sprekker, bolter osv. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Ut fra formen, avrundet, på kjølen, så minner det jo om en blykjøl... Jernkjøl er vel litt mere spiss i kantene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.