Jump to content

Landstrøm. Måler på ville veier?

Allan E

Recommended Posts

I dag fikk jeg beskjed om et stort strømforbruk på min båt under vinterlagring. I gjennomsnitt har jeg brukt 566 KWt pr måned.

På den måneden med størst forbruk hadde jeg brukt 1364 kwt.

Det eneste som har stått på i min båt er en lader på 8A eller 12 A. Denne laderen er dobbelisolert og koblet direkte på ledningen, ingen andre forbrukere.

Måleren står i søylen som vi kobler oss til. Det er 4 koblingspunkter og 4 målere på hver stolpe.

Kan det være jordfeil i nærheten som har laget dette store forbruket? Noen som kan forklare hva som har skjedd?

De i havna hadde fine rutiner på avlesningen, der stod forbruket måned for måned.

På den måneden med størst forbruk hadde jeg brukt 1364 kwt.

Det eneste som har stått på i min båt er en lader på 8A eller 12 A. Denne laderen er dobbelisolert og koblet direkte på ledningen, ingen andre forbrukere.

1364 Kwt på ein måned, gir eit strømtrekk kontinuerlig på over 1900 watt. So mykje svinn i ein jordfeil, anser eg som ikkje mulig, sjølv om jordfeil kan påvirka måleren.

Dei svara som ligg meg næraste er då:

1 du har brukt meir strøm enn det du her seier.

2 Målaren er rav ruskande gal.

3 der har vore nokon på ditt uttak og stole strøm.

Om eg skal meina noko om kva som er mest sannsynlig, so er 3 mitt første valg, 1 blir andrevalget, men eg held 1 for usannsynlig. Usannsynlig, for om måleren er gal, so er der vanligvis likevel system so variasjonane skal ikkje vera so store.

Eg vil sei - be om ein ekstra måler til kontroll av den som er der.

Magne

Forbruket tilsvarer nesten 1,9 kW kontinuerlig gjennom døgnet.  En lader på omkring 10 A utgjør maks 150 W (0,15 kW) om den går for fullt.

Kontroll med et tangamperemeter vil nok avsløre om det virkelig går 8,5 A til båten din, gjennom døgnet.

Men kanskje du har oversett en forbruke? VV-beholder eller en varmeovn?  De kan fort bruke bortimot 2 kW kontinuerlig.  En elektriker kan enkelt utføre en strømtest ved å kople ut båten og sjekke strømmen i søyla i hviletilstand.  Er du uenig i hva måleren sier bør du be om at eier av anlegget får det kontrollert, bl.a. med tanke på jordfeil eller andre spenningsoverslag.

Det var laderen sin det! Med sånt forbruk burde jo batteriene være tørrkokt for lengst... Om jeg har regnet rett så tilsvarer det en 2kW vifteovn på full pupp hele døgnet.

(1364 kW/t/ 30 dager = 45 kW/t pr døgn/24 timer = 1,89 kw pr time).

Om du er helt sikker på at ingenting annet har stått på så mistenker jeg en overivrig strømmåler.

Kjøp en plug-in måler av denne typen el http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897 

Koble på denne i tillegg og se om det er store variasjoner mellom denne og den innebygde.

Alternativet er vel om de har lest av måleren til nabobåten, og at noe er ombyttet? Var det nabobåter som var helt is og snøfrie i vinter?  :wink:

Edit; her var det 2 andre svar allerede ja. Og ser at gjennomgangstonen er omtrent den samme

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Det har nok ikke vært noen å stjålet strøm så den muligheten ser jeg bort ifra.

Jeg har et kloampermeter så jeg lager en ledning og sjekker.

Så får jeg sette på en kjent forbruker en time eller to og så bruke klokka.

Laderen og kun den har vært tilkoblet landstrøm og siden den er dobbelisolert så vil jeg ikke tro at den kan lage jordfeil

Men kan det være jordfeil andre plasser i havna på vårt nett?

Sjøfare nevner plug-in måler, og det er ein mulighet. Eg nevner å be havna setja inn kontrollmåler, det er ogso ein mulighet.

Forskjellen er at om du set inn ein plug-in måler, og har avvikande avlesing, er avviket ditt dilemma. Hvis havna set inn kontrollmåler, blir eit avvik havna sitt dilemma.

Men med so stort forbruk som er oppgitt, kan det ogso stillast spørsmål om kor stor sikring som er på denne landstrømmen.

Edit: Spørsmål om jordfeil - for at jordfeil skal kunna påvirka din måler, må den vera i din installasjon. Jordfeil i nabobåten kan ikkje påvirka din måler.

Dessuten: Ein jordfeil av denne størrelsen (>1500watt) bør få det til å gå alarm hos strømleverandøren (E-verket), som SKAL reagera - og reaksjonen vil då fort bli å stenga strømmen til heile havna til feilen er utbedret.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Jeg var i kjellern nå og splitta en skjøteledning så kan jeg måle i morgen med kloampermeteret. 

Jeg satte en vifteovn på 2000w fram så setter jeg den på full guffe i to klokketimer. Da vil jeg få et ca svar på måleren.

Forbruket har variert mye, fra 200kw pr mnd til 1364. 

Men jeg har vel bare hatt uflaks å truffet den ene målern som hadde feil.

Var ute for det samme i vår havn!

Det viste seg at "avleser" hadde missa en desimal i selve den digitale måleren. Dermed ble regninga 10 doblet!

Sjekk den digitale måleren nøye, gjerne med forstørrelsesglass og godt lys, så er der en bitteliten prikk som angir desimalen. Ekkel å få øye på om man ikke er klar over det !!

Lykke til!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Ein slik feilavlesning som mateco fortel om i innlegg 9 kan vera eit svar, det fortel i so fall om eit forbruk 10 ganger høgare enn det verkelige. Desse 1364 Kwt som det er fortalt om blir i so fall 136,4. I reknestykket ned den laderen som er belastningen, vil eg seia at det er i øvre kant av det som høres fornuftig.

Å ta bilde av måleren, slik mateco viser vil eg halda for å vera lurt, men la kameraet setja dato på bildet, so det er tidfestet.

Forresten, hvis problemet er slik feilavlesing, so gjeld vel det alle i heile havna?

Rent teoretisk KAN du ha en ohmsk jordfeil som drar av sted med mange Kwh, men heller tvilsomt da en slik jordfeil ville ha:

- Satt av enhver jordfeil overvåker i anlegget på havna. ( Krav om retningsbestemt jordfeilvarsler i marine istallasjoner i hht NEK 400) 

- Trippet jordfeilbryter i fordelings stolpe (30 mA og eller hovedfordeling ( 100-300 mA) 

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Det var ingen kommafeil på måleren. Jeg koblet til en vifteovn og lot den stå på full guffe i en time. Forbruket ble 2kwt så målern stemmer godt.

Så da vil jeg tro at noen har koblet seg på min kontakt.

Fikk en lærepenge der. Så til neste år blir det låsing av stikk og ingen mulighet for å bruke vanlig kontakter mer.

Jeg har nå en overgang fra rundt stikk til vanlig jordet stikk.

Bare for å være sikker ville jeg også testet hvordan denne måleren oppfører seg med tilsvarende belastning som den har hatt gjennom vinteren.

Ikke sikkert det gjør noe fra eller til, men måleren din har jo vært konstant belastet med atskillig lavere effekt enn den vifteovnen.

Og gjerne over litt tid.

Et triks å ta med seg hvis du bruker overgang er å legge et hårstrå over pluggen før du plugger i, midt mellom pinnene (gjerne lånt fra fruen om egen lengde er for kort  :wink: ).

Sjekk at det sitter fast nok til at vinden ikke kan ta det. Da er det lett å se om noen har plugget fra.

Låsbart er uansett (dessverre) det eneste sikre....

Det var ingen kommafeil på måleren. Jeg koblet til en vifteovn og lot den stå på full guffe i en time. Forbruket ble 2kwt så målern stemmer godt.

Så da vil jeg tro at noen har koblet seg på min kontakt.

Fikk en lærepenge der. Så til neste år blir det låsing av stikk og ingen mulighet for å bruke vanlig kontakter mer.

Jeg har nå en overgang fra rundt stikk til vanlig jordet stikk.

Kommafeil i måleren er fullstendig villspor. Men du har såvidt eg skjønner, ikkje utelukket at der har vore gjort avlesning med kommafeil slik at hvis måleren viser 123,4 blir det lest som 1234 og fakturert deretter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...