Jump to content

Raymarine Smartpilot X10 + DPH drev - Hva med drevindikator?

Olepo

Recommended Posts

Hei! Jeg har begynt å fundere litt på en sak og lurer på om noen av dere har peiling på/erfaring med Raymarine Smartpilot X10 autopilot koblet opp mot Volvo Penta DPH drev?

En tidligere eier av båten har installert autopilot fra Raymarine. Fikk aldri testet denne i fjor, men jeg må selvfølgelig finne ut av hvordan dette fungerer.

Sentralen ser slik ut:

bilde

Med dette betjeningspanelet:

bilde

Dessuten sitter det et "Fluxgate Compass" i cabinen, samt at det er en trådløs enhet/håndbetjening og nødvendigvis en pumpe i bakkant av motorrommet.

Det jeg stusser på er at jeg ikke har lagt merke til noen giver for drevets posisjon, må det ikke være en drevindikator for at dette systemet skal kunne fungere?

Jeg ønsker meg også et instrument som viser drevets posisjon, finnes det muligheter for å se dette på displayet for autopiloten?

Vil sette pris på tips som kan gjøre meg litt klokere :smiley:.

Redigert av Olepo (see edit history)

Raymarine kjører jo fleire av sine pilot-konfigurasjonar utan rorindikator, så det er vel same prinsippet som er brukt i din båt også.

Men om du hadde fått betre resultat med ein rorindikator er ikkje godt å seia utan å prøva...

Korleis styrer piloten din, er du misfornøgd sidan du filosoferer over tema?

Hei. Da er det mulig at dette systemet skal fungere uten rorindikator. Kan jo eventuelt forsøke å sende en forespørsel til Raymarine.

Jeg kjøpte båten i fjor, og fikk dessverre ingen gjennomgang av disse systemene ved overtakelse.

Autopiloten ble ikke testet i fjor, så jeg vet ikke hvordan, eller om den i det hele tatt fungerer. Når jeg først har autopilot må jeg jo få det opp å gå :smiley:.

Tanken var vel at dersom det eventuelt må monteres en giver på drevet hadde det vært kjekt å gjøre det nå før båten sjøsettes.

Hvis du søker litt på forumet så vil du finne ut at rorindikator er et h&&&&& å montere på et DPH drev og at den knekker fra tid til annen, visstnok ofte ifm at drevet har vært av. Har ikke erfaring med dette selv, men jeg ville testet piloten først og fremst. Hvis den fungerer tilfredsstllende ville jeg ikke gjort noe mer. Jeg mener X10 er en av de som skal kunne brukes uten rorføler, men det finner du i manualer som kan lastes ned på Raymarines sider, om du ikke har fått med manualen.

Har samme pilot på DPH i Grandezza 31. Du trenger ikke ror/drev indikator. Funker fint uten. Dessuten lærer den seg drev og båt å kjenne. Ved første kalibrering settes drevet rett, det er alt.

Bruk piloten, det er utrolig behagelig.

Rettelse, det var EV100 piloten i båten... Men din funker nok godt uten giver.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hvis du søker litt på forumet så vil du finne ut at rorindikator er et h&&&&& å montere på et DPH drev og at den knekker fra tid til annen, visstnok ofte ifm at drevet har vært av. Har ikke erfaring med dette selv, men jeg ville testet piloten først og fremst. Hvis den fungerer tilfredsstllende ville jeg ikke gjort noe mer. Jeg mener X10 er en av de som skal kunne brukes uten rorføler, men det finner du i manualer som kan lastes ned på Raymarines sider, om du ikke har fått med manualen.

Jeg har lest litt på forumet allerede ja, og notert meg at drevindikatoren til DPH er en heller tvilsom patent.

Trodde jeg var avhengig av en slik, men forhåpentligvis kan jeg klare meg uten. Skal se om jeg får lastet ned riktig manual fra Raymarine.

Har samme pilot på DPH i Grandezza 31. Du trenger ikke ror/drev indikator. Funker fint uten. Dessuten lærer den seg drev og båt å kjenne. Ved første kalibrering settes drevet rett, det er alt.

Bruk piloten, det er utrolig behagelig.

Rettelse, det var EV100 piloten i båten... Men din funker nok godt uten giver.

Hei Eureka, takk for innspillet jeg har håpet på :pray: . Da regner jeg med at det ikke er nødvendig med drevindikator for å få dette opp å gå. Systemet har jo helt sikkert fungert tidligere uten dette.

Jepp, skal bli stas med autopilot :smiley:!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...