Haklid Startet 21.April.2015 Link til dette innlegget Startet 21.April.2015 Har en Johnson 25hk 1999mod som starter og sviver som ei klokke, selv etter å ha stått hele vinteren. Problemet oppstår når motoren når driftstemperatur. Da kutter tenningen ved pådrag, eller rundt 2000 rpm (?) Har lest meg litt frem og tror dette kan være en slags sikkerhetsmekanisme som slår ut om motoren blir overopphetet. Da jeg åpnet topplokket for å se om det muligens var tett, fant jeg termostaten kilt fast, fjernet hele termostaten, slik at det skulle sirkulere konstant, tenkte dette ikke kunne skade. Satte båten utpå og prøvde igjen, men problemet er der enda. Motoren blir heller ikke særlig varm. Noen ideer, eller forslag til hva som kan skape problemene ? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 stopper motoren da? kutter den på begge sylindre ? kan være en dårlig coil med sprekk i. Sitér dette innlegget Link to post
Haklid Svart 21.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 (redigert) Nei den holder seg i gang, sviver fint på tomgang, den kutter tenningen ved pådrag, pulserende med 1 sek mellomrom. Om coilen hadde vert sprukket, hadde vel ikke motoren gått så fint når den var kald ? går som ei klokke i 10-15min Kutter på begge sylindre ja! Redigert 21.April.2015 av Haklid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haklid Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Ingen tips? Kjipt å måtte kaste motoren og handle ny da motoren går så fint før den blir varm. Bare en bagatell mest sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 (redigert) Den går i nødmodus ja, eg har kjørt dei i sitronsyre i 6-7 timer på tomgang i ein stamp, dette har då løst opp problemene! Årsaken til dette er som oftest dårlig service før vinterlagring og motor stående nede når den ikke er i bruk på båten! Redigert 26.April.2015 av Hobby 430 Sport (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Elise Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Hadde en slik engang som kuttet ved full fart, det viste seg å være feil på den ene tennpluggen som kuttet når den ble varm. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Prøv å finne ut alt hva som setter motoren i "limp home mode" og sjekk alle sider ved dette (om det er annet). Min yamaha 2-takt fikk samme feil når sensoren i oljetanken fusket (autolube, olje i egen tank). Og om oljenivået var lavt eller motoren varm. Evt sjekk om tempføleren er ok, kan jo være den som enten har kortsluttet eller fått brudd. Sitér dette innlegget Link to post
Haklid Svart 27.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Takker for svar ! Skal teste den rensemetoden, mens jeg leser meg opp på nødmodus/ limp home mode! Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Disse motorene har en tempratur sensor på toppen av motorblokka i bakkant. Disse kan ryke. Har vært borti det samme på min motor, jeg nappet ut ledningen til den og motoren har gått fint siden.. :-) Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Ole73 Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 (redigert) Heisann har hatt di samme problemene på vår evinrude, ta av temp måler sitter på venstre side ved øverste pluggen, skyll godt med vann & frostveske kan sitte mye drit siden termostaten var tett, få tak i ny termostat ca 100kr når den går normalt igjen kan du koble på tempmåler igjen. Jeg har service bok om du trenger mer info. Redigert 19.Desember.2015 av Ole73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.