Jump to content

Spandere ny motor på Sea Ray 240 1996mod?

_Torgeir

Recommended Posts

Hei!

Vurderer å skifte motor da jeg ikke lengre stoler 100% på den 5,7 LX som står i. Spesielt med tanke på lengre turer.

Har hatt min runde med vann i olje og skiftet begge toppene for 2 år siden sammen med raisere og eksosmanifolder. Om 2-3 år er det ny runde med raiser, samt belg etc må taes senest neste sesong.

Er det smart å spandere ca 200.000,- for ny motor og drev ferdig montert. (Mercruiser 4,5 250hk Bravo I Seacore med DTS)

Hadde vært godt å være på tur uten å høre etter lyder som ikke skal være der.

Båten er ok, burde kanskje skifte noen puter etc men ellers er den hel og fin.

Noen tanker rundt dette?

Redigert av _Torgeir (see edit history)

Om det er noe økonomisk gevinst med dette er det vel ikke. Men om du har tenkt å beholde båten fremover og holde denne ved like, så er det vel opp til deg hva det er verdt. En nyere båt med denne motoren vil uansett koste en formue. Hva med motoren som sitter i? Denne er vel lite verdt i innbytte, men selger du den på det åpne markedet så vil du jo få igjen litt for denne. Har du bilde av båten forresten?

Helt klart en mildt sagt betydelig økning i bruksverdien om man har skikkelig og pålitelig motorisering med gunstig forbruk.

I forhold til å klatte på gamle greier, eller halvgode løsninger.

Man skal jo bruke båten, ikke selge den. Det må jo være forutsetningen da.

Båt handler vel mest om trivsel og hygge, og ikke så mye om investering og økonomisk vinning.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Byttet motor i min Marex fra 1988 i høst, angrer ikke ett sekund. Glad i båten var vi i fra før, og noe mindre har det ikke blidt etterpå.

Vi har planer om å ha den noen år enda, så da mener vi at gevinsten er der, ikke minst i det å ha en ny motor om bord, betydde mye for meg som bruker den året rundt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Den nye 250 4,5 V6 er en helt nyutviklet motor, utviklet av Mercury selv, så det er jo spennende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Har bare det jeg vil kalle gjennomsnittlig greie på motor og ønsker å vite hva jeg får. Derfor tror jeg det er tryggest og mest økonomisk i det lange løp å velge forhandler med garantier.  Fikk beskjed om at den aktuelle motoren burde holde i min 20 år. og da er jeg godt fornøyd :)

Trygghet på sjøen og det og vite at ting fungerer mener jeg vil bli en god investering. 

Håpet på en bekreftelse på at valget ikke er helt bak mål :)

For et år siden hadde det nesten vært helt bak mål, men nå er jo hk-avgiften borte  :saint:

Jo, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg stoler mer på en helmekanisk gammeldags sliter som en 5,7 liter enn på en dieselmotor. Uansett årgang.

Det skal være praktisk talt umulig å ha problemer med en slik motor. Om man da ikke går inn for å ødelegge den. Blir de gamle nok og det er sjøvannskjøling vil selvfølgelig det tære på de delene som er utsatt, men selve motoren er det nærmeste man kommer evighetsvarende. Men en forskalingssnekkerlærling greier sikkert å skru i stykker det meste.

Må ta et lite forbehold i og med at båtmotoren vår nå ikke er mer enn 21 år.... Uten å ha hatt en eneste feil.

Hvis du ta salgssummen du kan oppnå ved å selge båten heller enn å bruke penger på den, og legger til 200.000 som er prisen for å bytte motor så får du kanskje noe du vil kunne være enda mer fornøyd med?

Bruker du 200' på ny motor så vil jeg tro (påstand, ikke faktum) at båten øker med 100' i verdi og da har du i dag en tapt 100' hvilket ikke er noen god løsning etter mitt syn og tenkning.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Volvo penta hadde kampanje på båtmessa nå, 5,7 MPI inkl drev komplett for 120'

For egen del hadde jeg vært mer enn happy med inntil ti år gamle risere og manifolder. Motoren er dønn solid den. Husk at alle (unntatt en) utenbordsmotorer er sjøvannskjølte.

Den "nye" 4,5 liters V6'eren til mercruiser som Terex skriver om er bare en facelift av 4,3'ern. Blokka er lik, veldig mye av det andre også.

Jo, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg stoler mer på en helmekanisk gammeldags sliter som en 5,7 liter enn på en dieselmotor. Uansett årgang.

Det skal være praktisk talt umulig å ha problemer med en slik motor. Om man da ikke går inn for å ødelegge den. Blir de gamle nok og det er sjøvannskjøling vil selvfølgelig det tære på de delene som er utsatt, men selve motoren er det nærmeste man kommer evighetsvarende. Men en forskalingssnekkerlærling greier sikkert å skru i stykker det meste.

Må ta et lite forbehold i og med at båtmotoren vår nå ikke er mer enn 21 år.... Uten å ha hatt en eneste feil.

Mulig du er heldig eller er mekaniker?

Føler meg ikke sikker på den motoren, siste som skjedde nå var at starteren løsnet og knakk ene bolten. Kan se ut som den ene bolten har skrudd seg ut selv og da knekket nr 2 ved belastning. 

Det er ikke alltid den slår inn når jeg vri om tenningen. Må gjerne prøve 10 ganger før den tar. (sikkert pga løs starer :)

- Har hatt olje lekkasje rundt noen givere som jeg ikke fant ut av selv.

- Begge toppene sprukket (ikke samtidig)

- Går ikke 100% på ene sylinder, mekaniker viste ikke hvorfor.

Summen av alt tull jeg har hatt gjør at jeg ikke stoler på den. Da blir det ikke kos på sjøen  - lytter etter lyder som ikke skal være der, og spennende om den starter neste gang. 

Hvis du ta salgssummen du kan oppnå ved å selge båten heller enn å bruke penger på den, og legger til 200.000 som er prisen for å bytte motor så får du kanskje noe du vil kunne være enda mer fornøyd med?

Bruker du 200' på ny motor så vil jeg tro (påstand, ikke faktum) at båten øker med 100' i verdi og da har du i dag en tapt 100' hvilket ikke er noen god løsning etter mitt syn og tenkning.

Kjøpte båten for 200k for ca 3 år siden. Skal jeg selge den nå får jeg maks 100k. Dvs jeg har 300k til ny båt. Du får ikke den båten jeg vil ha til den summen. 400-500k minimum for en som jeg kan stole på slik jeg ser det. Og da får jeg ikke en båt med garanti på motor som jeg gjør nå.

Mulig du er heldig eller er mekaniker?

Føler meg ikke sikker på den motoren, .....

Det er ikke alltid den slår inn når jeg vri om tenningen. Må gjerne prøve 10 ganger før den tar. (sikkert pga løs starer :)

Summen av alt tull jeg har hatt gjør at jeg ikke stoler på den. Da blir det ikke kos på sjøen  - lytter etter lyder som ikke skal være der, og spennende om den starter neste gang. 

Disse GM baserte motorene bør være de mest driftsikre og robuste som finnes. Har hatt en 1999 mod 7.4 MPI i 10 år.

Det eneste som har skjedd er at lagret i sjøvannspumpa måtte skiftes og at starteren fusket slik som din på slutten av en sesong.

Årsaken til det med starteren var at akselen i startermotoren hadde hatt en omgang med sjøvann før mitt eie, tannhjulet ville ikke gli på akslen og dermed fungerte ikke innslaget da tannhjulet på starteren ikke ville slå inn. Ta ut starteren og sjekk den, rense og smøre akslen først - sjekk om det lille tannhjulet glir lett på akslen. først uten å ta starteren fra hverandre, alternativt se om du må ta den fra hverandre for mer omfattende rens/smøring.

Dette kan også komme av kontaktproblemer mht kablene til starteren - sjekk mot korrosjon i alle koblinger, evt helt frem til tenningsnøkkelen.

Har du sjekket fordeler/lokk/rotor, pluggledninger/tennplugger mht problemer med den ene sylindren, Slike ting varer sjelden evig.

Sprukne topper bør være et resultat av gjentatt / vedvarende overoppheting, antagelig koblet med problemet som ga deg vann i oljen. Dette kan tyde på "brukerfeil" med mindre motoren er sjøvannskjølt og er helt gjengrodd (mulig pga feil ved termostat evt feil termostat).

Lykke til uansett hvilken løsning du velger.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Vi var å så på ny båt, men ble litt i overkant av det vi kan bruke på en båt nå. (450-550k)

Tanken på å "slippe unna" med 200k og få en meget pålitelig skute begynte da å friste. Båten er helt ok og jeg mener Sea Ray er klassifisert som B. De fleste nye i dag er vel kl C?

Blir nok det som blir gjort, må bare bestemme meg for hvilke motor som som skal velges.

Kjøpte båten for 200k for ca 3 år siden. Skal jeg selge den nå får jeg maks 100k. Dvs jeg har 300k til ny båt. Du får ikke den båten jeg vil ha til den summen. 400-500k minimum for en som jeg kan stole på slik jeg ser det. Og da får jeg ikke en båt med garanti på motor som jeg gjør nå.

Slikt tenkte vi også _Torgeir, etter 60 + problemfrie timer med ny motor angrer vi ikke ett sekund.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...