Jump to content

Spandere ny motor på Sea Ray 240 1996mod?


_Torgeir

Recommended Posts

Kjøp ny motor du hvis gleden er viktigere enn det økonomiske. Er mange som kjøper en båt og har den i 20 år. Da nytter det ikke å tenke på hva dette har kostet, men man må tenke på hva det har gitt i glede. Dette er to ting som ikke kan sammenlignes. Er altfor mange i dag som kun skal tenke økonomisk og gleden kommer i andre rekke.

 

Selv kjøper jeg saker og ting billig hvis jeg VET jeg kan fikse det selv. Det gir en god følelse av et godt kjøp. Men så er jeg av den nysgjerrige typen. Tenker som så; kan andre fikse det så kan vel jeg også? Ikke alltid det stemmer da men:-)

Link to post

Hvis du ta salgssummen du kan oppnå ved å selge båten heller enn å bruke penger på den, og legger til 200.000 som er prisen for å bytte motor så får du kanskje noe du vil kunne være enda mer fornøyd med?

 

Bruker du 200' på ny motor så vil jeg tro (påstand, ikke faktum) at båten øker med 100' i verdi og da har du i dag en tapt 100' hvilket ikke er noen god løsning etter mitt syn og tenkning.

 

Men salgsverdien er jo lite interessant om man ikke skal selge båten da.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis du tar 5% av det rutinemessige vedlikeholdet du skal følge med Yanmaren og legger inn i en Merc/GM bensinmotor får man en minst like holdbar og driftsikker motor som Yanmaren.

 

For du har vel satt deg inn i vedlikeholdprosedyrene for Yanmaren? Følger du de vil du nok ha en motor som bare går og går - men til en pris - som ved alle andre Dieseler om vedlikeholdsprosedyrene følges fullt ut.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Slipper alle risikomomentene med drev når man har Yanmar med strak aksel da. :cheers:

 

5,7´ern er i utgangspunktet solid, men det finnes jo unntak til alle regler. Er det en skikkelig mandagsmotor som i tillegg kanskje ikke har vært pent nok behandlet av tidligere eiere, så er det jo fullt mulig for dem å bli problembarn de og.

 

Ellers så støtter jeg forlsaget om ny motor! Er du ellers fornøyd med båten og skal ha den lenge, så vil nok investeringen være verdt det med tanke på bruksverdi og trygghetsfølelse. Hvis du ikke er så veldig motorkyndig og er avhengig av å betale andre for å skru og i tillegg har båten lenge nok, så kan det til og med hende at det lønner seg å bytte motor. (Tapet av kvalitetstid på fjorden pga motorkrøll, samt reduksjonen av kvaliteten av tiden på fjorden pga at man er bekymret for motorkrøll er vanskelig å sette verdi på i kroner og øre, men må definnitivt taes med i betraktningene!)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Skulle stått NY GM/MERC i innlegget mitt over da ;)

 

Drev er selvsagt ikke helt risikofritt men med anbefalt ettersyn bør det ikke skje noen problemer. Belg og gummidemper i svinghjul varer selvsagt ikke evig men følger man anbefalt intervaller for disse, bytter olje for hver sesong (alt X timer) SAMT holder øye med temperaturen på Drevet/drevoljen bør man få manger års problemfri drift.

 

Vedr Temp overvåking. Kan anbefale dette FLIR IR adapteret for iPhone (har vel etterhvert kommet til Android og) for all temperaturverifisering:

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ferdig arbeid inkl uttak av gammel motor satt på pall, rengjøring av motorrom og installasjon:

 

Mercruiser 4,5 250hk Alpha std kjøling                  kr. 157.100.-

Mercruiser 4,5 250hk Alpha ferksvandkjøling             kr. 169.733.-

Mercruiser 4,5 250hk Bravo I Seacore (ferksvandkjøling) kr. 180.000.-

Mercruiser 4,5 250hk Bravo I Seacore med DTS            kr. 190.000.-

 

Evt deler som motorfeste, el kabel kommer i tillegg. DTS er med kontroller (EL) men den kunne de dessverre ikke levere før i mai/juni.

Blir spennende å se om den lever opp til forventningene. :)

Link to post

Ikke peiling, men fikk forklart at bravo var for større båter og gir mer motstand i overføringen enn alpha. Så en får mer hk på propell med alpa.

Han anbefalte meg Bravo for å få DTS som han sier kommer mer og mer, men pga leveringstid ville jeg ikke vente.

Bravo 3 mener jeg kan ta duopropp men var ikke vits i å bruke penger på slikt på min båt pga størrelsen. (liten båt)

 

Nå får de som har mer greie på det korrigere meg.

Redigert av _Torgeir (see edit history)
Link to post

V6 bensinmotor uten overlading har ikke så stort moment, så da går det nok bra med Alpha.

 

Bravo 3 duoprop gir vesentlig bedre manøvreringsegenskaper, også akterover.

Men koster jo en del ekstra, bl.a siden det er 2 stålpropeller istedenfor 1 alu som standard.

Men ville kanskje tro at 250 hk fortjener en stålpropell, type Enertia om toppfart er viktig.

 

DTS er jo morsomt men ikke nødvendig, man har jo klart seg i alle år uten det før da.

Og om DTS det svikter er det jo ekstra dumt... men kanskje bare på Volvo Penta det kan skje  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Digital Throttle & Shift

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Da er herligheten montert. Bare kjørt den i 3 timer så lang og ikke testen den på fullt enda. Virker meget bra... :)

Bør vel kjøre den forsiktig inn? 

 

Da er det bare å vente på sommeren. Ikke akkurat noe "båt-vær" på vestlandet for tiden.

 

Ny motor, da må det jo ha fulgt med en instruksjon på hvordan den bør kjøres inn, ikke helt sikker på at den skal kjøres inn på stille og rolig turtall.

Ville jeg ha sjekket opp om det ikke er noen instruksjon på det.

 

Min Yanmar skulle gå rett så tøft de første 10 timene, 60/70% belastning mener jeg det stod, og noe mer de neste 40 timene.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Rolig innkjøring er ikke alltid det beste. Hvis stempelringene skal slite seg til korrekt må det noe turtall til.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...