Navic II Startet 21.April.2015 Link til dette innlegget Startet 21.April.2015 Hei. Noen husker muligens at jeg for ikke lenge siden hadde en tråd på valget mellom en khamsin og en scirocco, noe større var klønete pga båtplassmuligheten, og at jeg har båten på Mjøsa hele sommeren, bortsett fra 3 ukers sommerferie, der den flyttes til oslofjorden. nå ble saken en annen, jeg var lei av å krangle til meg en båtplass på mjøsa, og ikke ha muligheten til å dra på noen lengre tur, uten å kjøre i sirkel. Dermed har jeg ordnet båtplass i Asker, og går opp et par størrelser. Nå har jeg kommet i valget i mellom Windy 37GM og Bora. (GM med nye dashbordet etc, og Bora med nye vindskjermen etc.) jeg har siklet på 37GM i årevis, og føler at det er den båten som oppfyller mine krav både på design, sjøegenskaper, planløsning, kvalitet og størrelse. jeg var fast bestemt på at dette var rett båt for oss (familie på 4, Meg, fruen, og to barn på 3 og 5 år) Det blir da helgebruk samt feriebruk. og en del overnattinger, mtp at vi i helgene også kommer til å overnatte i båten. Fruen likte GM'en godt, men likte boraen bedre med tanke på at den har to separate kabiner midtskips, samt mulighet for å lage dobbelseng av sittegruppen. Dette gjør at barna får hvert sitt soverom, og vi kan bruke sittegruppen. Bora har også større bad, med bedre dusjmuligheter. men bora har også kastet bort 1/4 av lengden på en jollegarasje, og jeg føler at de enkle stolene ved førerposisjon og J-sofaen ikke gir like god smak i munnen som cockpiten på GM. Jeg ser godt argumentene til fruen også, så nå blir jeg sittende (igjen) på nettet og se på båter i timesvis, uten å føle at jeg blir noe klokere. er det noen her som har noen gode innspill som kan hjelpe meg i denne problemstillingen? (luksusproblem, men dog....) ha en fortsatt trivelig kveld. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Ta med deg fruen til Moss en ettermiddag, så kan herr og fru Bonus gi deg en intensiv innføring i livet ombord i en GM37. Med nærmere 500 overnattinger ombord begynner vi å få en smule brukserfaring ... Sitér dette innlegget Link to post
RINOR Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Har nå solgt vår GM HT, men før vi kjøpte denne, vurderte vi Bora. Bora har som du skriver, kastet bort store deler av båten til jollegarasje og solseng. Uansett, vi har ikke eid en Bora, men feriert med Bora. Jollegarasjen blir stueplass, opp og ned hele tiden:) Ang egen lugar til barna, så vil dere bruke salongen? Du skal re opp og ned denne hver dag, noe du kommer til å gå seriøst lei. Har hatt Scirocco, så her har vi erfaring. Vi ville hatt vår GM37 fortsatt, hadde det ikke vært for den lave høyden. Båten er for lav nede, og er vanskelig å handtere i havner i dårlig vær uten takluka oppe. Mulig targa utgaven er andreledes her:) Jeg vil med sikkerhet si at dere kommer til å lure på "hva har vi gjort" når du kjører rundt i Bora. Velger du GM37, vil dere ikke lure på dette:) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Jeg har aldri sovet i noen av disse båtene, men har vært med å bygget dem i mange år. Bora er mye bedre i sjøen, men litt vel ungkarsbygd. GM er en mye bedre all round båt som vil være mye lettere å selge.. Men jeg elsker bora 42 med 700 hk............. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 22.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Takk for gode inspill! :) Bonus, jeg skal skrike om jeg skal i de trakter, så skal du ikke se bort i fra at vi tar deg på ordet og tar en titt på gliset ditt! :) Taunus, Jeg vet at Bora er en mye tyngre båt å selge. det har jeg også fått bekreftet av Aaby marine, på direkte spørsmål. man ser det gjerne på finn.no også. lang ståtid, og nesten de eneste windyene som det tilbys innbyttehandel på.;) RINOR: du bekrefter mange av mine tanker. ;) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 40B/ 42GB er lekre båter, men ganske forskjellig på mange måter i forhold til GM som er storselgeren. Som du sier er Bora mer tungsolgt en GM. Bora har de to stikkabinene, sofaen forut og jollegarasjen som tar plass i cockpiten. Men jeg vil si at setter man pris på jollegarasjen og løsningen foran så det kan det være en stor fordel at de ikke er så ettertraktet som GM. Man kan få fryktelig mye lekker båt for pengene. Var så heldig en gang i tiden at jeg fikk kjøre endel Windyer fra fra fabrikken og dit de skulle. GM er er meget god båt å kjøre i litt sjø, men Bora, og spesielt 42GB er hakket vassere. Ellers har du jo 43 Typhoon, ofte med 2x TAMD 74/75P 480 hk på aksler. Det er maskin, det. Tungsolgt som Bora/ GB, men kommet betraktelig ned i pris nå. Men tørst er den. Vet om en 2009 42GM som skiftet eier i fjor for under 1,7... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Navic II Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Enig med du! Jeg synes Bora er en fantastisk lekker båt, men jeg synes 37 GM er hakket over hva kommer til design. (mye pga bakoverlent targa) og at den har skikkelig dusj er en stort pluss, men ikke nok til å overtale meg helt. den j"#¤¤% jollegarasjen ødelegger mye altså. hadde denne blitt fjernet, og dedikert hele cokpiten til sosialt område så hadde den nok toppet lista. jeg har følelsen av at man har større boltringsplass/mer sitteplass i cockpit på GM enn Bora? 43 Typhoon har jeg sett litt på, men denne utgår pga, størrelse, forbruk og aksler (jeg er drev-tilhenger av en eller annen dum grunn) pr nå har jeg hånd på en 2004 37GM superflott og velholdt, mangler komfyr, men ellers ikke mye å utsette. og en 40B 2005 mod, med nye dashbord/vindskjerm. en eiers båt, strøken, og mangler også komfyr (som de fleste Boraer?) og aktervisj. begge bådene har KAD300, og begge båtene får jeg for samme pris. hvem ville dere kjøpt? :) ha en fortsatt fin dag. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 37 GM Bygget for norske forhold. 35 Kashmin og 40 Bora Bygget for Middelhavet/daycruiset/weekendcruiser Veldig forenklet og kategorisk forklart. Mao er GM 37 en flott båt med mere enn gode nok sjøegenskaper. Både stor inne/uteplass med lukket forcabin. 35 Kashmin og 40 Bora er flotte båter for ett par. En sommer med regn, vår og høst-turer gjør inneplassen til et hyggelig sted. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Windy37GM Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 37GM med KAD300 er en flott kombo :-) Hadde tatt 37GM anyday over Bora. Bora er forvokst daycruiser, 37GM er bobåt. Så du må nesten vurdere hva som er viktigst :-) Mvh Windy37gm Objektiv? Nope :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Nøtterøy Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Som jeg kan se så har Bora 1 dobbel cabin og 1 1,5 cabin. I GM'n får du dobbelcabin forut, og 2,5 cabin midtskips. Noe som er kjekt å ha om en har med 2 eller flere unger som ikke liker å ligge helt tett. Uteplassen i GM er veldig stor og sosial, som en mister ved å ha jollegarasje. Valget i mine øyne er som du sikkert skjønner, lett :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 ?.. Bonus, jeg skal skrike om jeg skal i de trakter, så skal du ikke se bort i fra at vi tar deg på ordet ... Da kommer du vel snart, da Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 25.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Windy37gm: ja, du er nok veldig objektig! hehe ;) men argumentene dine er nok sanne alikevel. Nøtterøy, Det er egentlig et vesentlig poeng at midtkabinen er større enn de to separate i Bora. da kan barna kanskje overleve å dele rom. jeg tenker litt fremover også, om noen år blir det muligens enda større behov for barna å få sitt "privatliv" og nå som jeg kjøper båt i den prisklassen så er tanken å beholde den en stund. Bonus: plutselig kan det hende jeg kommer vet du. er å farter rundt hele tiden, og det kan fort hende jeg skal i dine hjemtrakter, og da sier jeg ifra. :) Heller mer og mer mot 37GM igjen kjenner jeg. det er jo innledningsvis den båten jeg har hatt lyst på hele veien, men når fornuften begynner å blande seg så ser jeg på andre alternativer. Men ja, jeg har en forkjærlighet for Windy, selv om jeg har vurdert mange andre. Sunseeker 35 Portofino, Fairline targa 37/40, og Princess V40/V42 har vært meget aktuelle kandidater. har også tittet på Bavaria, som nok gir mest bokomfort og nyest båt for pengene, men det er for mye som trekker ned, at jeg har avskrevet Bavaria som et alternativ. Men det dummeste av alt er at jeg har båtplass som ligger klar og venter på båt, og jeg har ikke kjøpt noen båt å ha der..... tenkte jeg skulle selge Dynamicen først så jeg slapp å sitte med to båter da, men det er jo forferdelig mange som bare skal prate men ikke kjøpe. :P Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Har selv kikket en del i denne klassen og egentlig er det hovedsakelig Windy som gjelder for oss. Har vinglet mellom Zonda, Khamsin, Grand Bora og nå egentlig også 37GM. Uansett har vi utsatt det i alle fall til neste år eller 2017. Vi er et par på en til to ukers turer uten barn og vi lever egentlig helt ok i Marex Estremo også, men ønsker oss litt mer. I ditt tilfelle med barn i tillegg er nok 37GM eller Bora å foretrekke. Bora hvis sjøegenskaper er viktigst, mens man cruiser jo uansett med en slik båt så 37 GM er sikkert det beste valget. Fordelen med tungsolgte Boraer er at du kanskje får byttet din litt tungsolgte Dynamic med en av de til et bedre mellomlegg. 37 GM er så lettsolgte at de fleste sikkert ikke trenger å ta innbytte. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.