Kaptinnen Startet 22.April.2015 Link til dette innlegget Startet 22.April.2015 Kan noen forklare meg hva som kan være årsaken til at vannpumpa går kontinuerlig, og hvorfor det renner vann ut fra slangen som er festet til overtrykksventilen? Er det noe feil med pumpa, eller er overtrykksventilen gåen? Kan det være andre årsaker? Jeg fant en liten gjennomsiktig dings på slangen fra pumpa som etter litt googling viser seg å være en gjennomstrømningsventil. Er det den som regulerer når pumpa skal pumpe og når den skal stoppe, eller er det en innebygget funksjon i pumpa? Bakgrunnshistorien er at jeg en natt våknet av at pumpa sto og gikk kontinuerlig. Det var lite vann i tanken, så jeg regnet med den hadde gått tørr. Det kom ingenting vann ut i kranene, så jeg helte vann rett i slangen (fra vanntanken til pumpa) og sugde i kranen. Det virket som det var mye luft i systemet, men pumpa kom i gang og stoppet aldri. Jeg helte på mer og mer vann (tenkte at varmtvannsberederern måtte fylles), men så oppdaget jeg at den ene slangen til berederen hadde hoppet av (trolig på grunn av høyt trykk). Etter at den var festet, fant jeg ut at det rant masse vann ut av slangen til overtrykksventilen. Det skjer uansett om kranen er åpen eller stengt. Vannet er forøvrig brunt og det kom ut mye grums. Er det normalt? Håper noen kan gi meg en god forklaring! På forhånd takk :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Trykkbryteren i pumpa har hengt seg opp. Da er det naturlig at overtrykksventilen løser ut. Tipper du må til med en ny pumpe, om du ikke klarer å få trykkbryteren til å virke igjen da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havlengt Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Pumpa går nok fordi overtrykksventilen er kaputt. reknar med at det er overtrykksventilen på varmtvannsberederen det er snakk om? du kan feilsøka på denne måten: - blinda igjen overtrykksventil midlertidig utan el. tilførsel til tanken ( pumpa skal då pumpa opp trykk og stoppa. ) Viss ikkje den stoppar er trykkbrytar på pumpe kaputt. Etter dette har du forhåpentligvis konstatert at enten trykkventil eller trykkbrytar er defect, muligens begge deler. Så er det berre å skifta I veg.... Sitér dette innlegget Link to post
Kaptinnen Svart 22.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Tusen takk for svar! Dersom jeg må ha ny overtrykksventil, hvor mange bar skal den være på? På min 30 l isotemp tank står det "Safety valve settings 4 +/- 1 bar". Kan jeg ha en overtrykksventil på 6 bar? Virker som det er mest vanlig.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.