odma78 Startet 23.April.2015 Del på Facebook Startet 23.April.2015 Hei Jeg har VP tamd63l montert i båten min. Jeg lurer på om det er noe galt med varslingen på motorene. Når jeg skrur på tenningen på den ene motoren kan jeg så vidt høre en svak lyd fra sirenen som skal varsle ved feil. Den andre motoren er helt tyst når tenningen slås på. Det kommer heller ikke opp noe rødt lys på lavt oljetrykk når jeg kjører varseltesten på instrumentene og det er bare den ene sirenen som hyler. 1. Er det slik at varslingen skal hyle når man skrur på tenningen på disse motorene? 2. Skal oljetrykkslampen lys når man kjører testen? . 3. Hvordan kan jeg på en enkel måte teste om oljetrykksvarslingen fungerer? Er det noen som kan gi svar på disse spørsmålene så er jeg meget takknemmelig Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Kjenner ikkje alle motorer, men utfra det eg trur så skal alle instrumenter, lys og alarmer vises/høres med tenning på. Enkleste test av overvåking på oljetrykk er å sjekke at lys slukker og måler indikerer trykk når du starter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Havlengt Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Trur det er ein symptomatisk feil på Volvo sine alarmpanel du beskriv her. Normalt skal det fungera slik: Ladelys, temperatur og oljetrykkslys skal lysa på første trinn av tenningsnøkkelen, det same med akkustisk varsling. når oljetrykk er oppbygd og dynamo ladar, sloknar lampane / akkustisk varsling sluttar. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 (redigert) Hvordan det er på tamd 63 er jeg usikker på, men på tamd 31 og 41 er det ingen alarm når tenning settes på. Den må testes med testknappen, eller det må være feil på lading, oljetrykk eller temp før den hyler. Varsellamper for disse tre skal tennes når tenning settes på. Lampe for høy temp lyser noen sekunder etter start før den slukker. Slik det er lagt opp vet man jo ikke 100% sikkert om alarmen hyler om det er noe galt, men det er vel laget til for at man skal slippe å høre alarmen hver gang man starter. Går alarmen kan man kvitere for den med testknappen, og alarmen stopper. Varsellampen for feilen vil derimot lyse helt til man stopper og utbedrer feilen. Glemte å ta med at de tre varsellampene også skal lyse når testknapp trykkes inn. Redigert 23.April.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
odma78 Svart 23.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2015 ser det er forskjellige meninger på om det skal varsles med lyd når tenningen slås på. For å teste om alarmen fungerer har jeg prøvd å ta av en av ledningene på oljetrykksføleren når teningen står på. Dette varslet ikke, kanskje ikke rart når instrumentet slo i bunn, altså over 10 kg. Noen som vet hvordan jeg kan lure systemet og fake en feil Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 bumper denne.noen som vet hvordan man kan teste at alarmsystemet virkelig fungerer? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Jori Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Hvordan det er på tamd 63 er jeg usikker på, men på tamd 31 og 41 er det ingen alarm når tenning settes på. Den må testes med testknappen, eller det må være feil på lading, oljetrykk eller temp før den hyler. Varsellamper for disse tre skal tennes når tenning settes på. Lampe for høy temp lyser noen sekunder etter start før den slukker. Slik det er lagt opp vet man jo ikke 100% sikkert om alarmen hyler om det er noe galt, men det er vel laget til for at man skal slippe å høre alarmen hver gang man starter. Går alarmen kan man kvitere for den med testknappen, og alarmen stopper. Varsellampen for feilen vil derimot lyse helt til man stopper og utbedrer feilen. Glemte å ta med at de tre varsellampene også skal lyse når testknapp trykkes inn. Er du sikker på dette? På mine 41B går alarm inntil motor starter og trykk for olje er bygd opp, noe som tar ca. 10 sekunder. Det som derimot kommer og går er lysene i alle lampene, av og til er de der ved start av og til er en eller to falt ut, men ulingen er der uansett til oljetrykk er bygd opp. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 bumper denne.noen som vet hvordan man kan teste at alarmsystemet virkelig fungerer? Kan jo teste med motoren i gang. så koble ut ledning for oljetrykksvakt (antar det er denne som det varsles på og ikke oljetrykkgiver) Lading og vanntemp er verre. Vanntempen skal jo varsle ved for høy temperatur, lurer på om det i praksis skjer når vannivået synker under tempvakten. Lading er det ikke bra å klusse med når dynamoen går, kan resultere i at du ødelegger dynamo. Testknapp har du sikkert, hva skjer da? hvis alle lyser og det uler så er det hvertfall liv i systemet, ville ikke stolt 100% uansett, følg med på instrumentene er mitt råd. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Takker for svar jori! Skal prøve og nappe ut ledning til oljetrykkgivervakt neste gang.når det gjelder alarmtest knappen,så har jeg forstått det slik at denne kun sjekker om buzzeren er i orden... og det er den:) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
hegra Svart 31.Juli.2015 Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 Jori : Er du sikker på dette? På mine 41B går alarm inntil motor starter og trykk for olje er bygd opp, noe som tar ca. 10 sekunder. Mulig det er forskjeller her etter hvilken modell det er snakk om. Min sirene slår seg ikke på, når jeg slår på tenning, og i brukermanualen står det omtrent slik: Vend deg til å teste at alarmen fungerer ved å trykke på testknappen før oppstart. Det skulle jo ikke være nødvendig å teste med testknappen hvis alarmen likevel skal slå seg på i takt med tenningen, men som sagt, sikkert forskjell mellom modeller da. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 31.Juli.2015 Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 ..Det kommer heller ikke opp noe rødt lys på lavt oljetrykk når jeg kjører varseltesten på instrumentene og det er bare den ene sirenen som hyler. Sjekket at pæren er i orden? **Hadde ellers som Jori engang hyling for lavt oljetrykk i 10-15 lange sekunder ved oppstart. Dette var pga. uoriginalt design på oljefilter uten tett returventil. Byttet til originalt design(Mann filter av rett type) og fikk det sedvanlige korte bippet fra alarmsirenen ved oppstart igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 31.Juli.2015 Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 Leste ett eller annet sted at for flere med 41 motorer tar det litt tid før oljetrykket er bygd opp. Naturlig og riktig at den skal varsle da. Har dermed "akseptert" at slik er det. Har også med tiden sett at det finnes slike filtrer som kaffelars referer til her med returventil. Er mye mulig det også ville gjøre at min bare gir ett bip fra seg fordi den da vil holde på trykket? Får sette inn slike filtrer til neste år, så får vi se om ulingen da blir borte :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 31.Juli.2015 Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 Den blir nok det :) Nevnte uler var forøvrig en 31B Sitér dette innlegget Link to post
sun Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Vet ikke om du har varsling på eksostempratur på dine motorer, men det kan være en av disse som har en feil. Sjedde for meg, men har 63 P motorer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.