Jump to content

Septikutløp Scand Baltic, tilbakeslag pga liten høydeforskjell

Dykker

Recommended Posts

I min Scand Baltic HT 2004 er det tre utløp fra septik. Ett som går horisontalt oppover fra treveis forgrener mot dekkavsug, ett som går via elektrisk kvernpumpe, og ett som går via manuell pumpe. Alle går utifra nevnte treveis avgrener etter septik. Utløpet på septik ligger rett over dørken (bunnen av septik), mens inntak ligger øverst.
Har kjørt med begge utløpskranene i åpen stilling, da kuleventilene hadde satt seg (setter inn Truedesign kompositt kuleventiler idag). Dette resulterer i at septik fyller seg med sjøvann da utløpene, samt slangene ligger i flukt med utløp septik, og 10 cm under vannlinjen. Septik fyller seg defor ca 10 cm opp. Hadde de to nevnte slangene ligget oppunder sengebunnen, ville dette fungert som svanehals. Fra nå av etter ventilbytte vil jeg selvsagt kjøre med ventilene i lukket stilling, og kun åpne de når jeg skal tømme septik. Ligger slangene til andre Baltic eiere slik som i min båt, eller er de lagt i svanehals, slik at tilbakeslag til septik unngås? Toalettet har Jabsco Twist&Lock, samt inntaket på septik ligger øverst, så det er ikke noe problem.

Redigert av Dykker (see edit history)

Jeg har satt inn en tilbakeslagsventil før utløpet til sjøen på min 85-mod Baltic. Det er en RM69 sak, de er jo konk nå, men andre har det også. Min septikkpumpe, også rm69, holdt ikke lenger 100% tett i tilbakeslagsventilene så tanken fylte seg ca halvfull av seg selv etterhvert...Og siden reservedeler ikke er å få tak i så.... Nå fungerer alt som det skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...