larsen2000 Startet 23.April.2015 Link til dette innlegget Startet 23.April.2015 Har båten på Blommenholm og har forstått det slik at det har vært endringer i fartsbegrensninger i Oslo og Bærum i det siste - og at det er ulik praksis i de to kommunene. Noen som har peil på om det er 5 eller 15 knop og avstanden som gjelder fra land i området ut fra Blommenholm? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Er vel idiotiske 15 så alle som ligger v/ Borøya og andre steder får rista alt når folk kommer i halvplan. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2014/Smbtguiden_2014.pdf Se ellers også her: http://oslohavn.no/no/nyheter/2015/Start+båtsesongen+med+småbåtguiden+i+lomma.b7C_wlzU4t.ips Ellers enig i at 15 knop er tidenes dummeste fart. 9 eller 17-18 er mine eneste valg. :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
KongKing Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Ble det ikke vedtatt 5 knops grense overalt innenfor øyene i Bærum? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Er det noe sted der man er mer enn 150m fra land lenge nok til at man får til 15 knop fart da? Er vel egentlig for alle praktiske formål 5 knop innenfor øyene i alle fulle fall. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Torsen67 Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Regerte på en hendelse i fjor. Politibåten patrjulerte rolig fra aker brygge til Bjørvika. Mellom hovedøya og Vippetangen møtte de en Ibiza 24 fullt plan som dro videre ut fjorden. De reagerte ikke i det hele tatt. Har vel alltid vært 5 knop der eller? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Ble det ikke vedtatt 5 knops grense overalt innenfor øyene i Bærum? Nei, det endte opp slik det var tidligere - 15 knop innenforen linje strukket langs de ytterste øyene og 5 knop innenfor 50 meter fra land. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Nei, det endte opp slik det var tidligere - 15 knop innenforen linje strukket langs de ytterste øyene og 5 knop innenfor 50 meter fra land. Er vel 150 meter (heldigvis)? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Frissy Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Er vel idiotiske 15 så alle som ligger v/ Borøya og andre steder får rista alt når folk kommer i halvplan. Jepp, har nesten havna på land ved borøya takket være 15knop på et par større båter. Så der ligger jeg ikke lenger, i hvertfall ikke hvis ikke jeg er tidlig ute og får plass litt lenger inn i bukta. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 (redigert) Og så er det vel restriksjoner der som andre plasser ifht vannscooter? Er det noen plasser som har nok avstand fra land til at de utpeker seg som "scootersoner" i nærområdet? Er tydeligvis en haug med verneområder i området. Vet ikke hva som gjelder for hver enkelt av de men "standarden" pleier jo å være totalt vannscooterforbud, forbud mot tømming av septiktank og forbruk mot bruk av fjernstyrte fly/droner/helikopter og tilsvarende. Ser ut som områdene i hovedsak er "landbasert" så da er det vel neppe noen "sjøbaserte" begrensninger? Når jeg ser nærmere på kartene så er det mange bukter og viker i området som er nasjonalpark eller landskapsvernområde, mao vil en tro at også "sjøbasert" virksomhet rammes..? Redigert 24.April.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Tror man skal merke seg at eksempelvis en fartsgrense på 15 knop ikke innebærer noe pålegg om å holde slik fart, men at man ikke skal overstige denne hastigheten. Føler man at man ved å holde en fart på 15 knop setter slik sjø at man dermed er til sjenanse for andre båter og folk rundt seg så er det intet til hinder for å redusere farten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Jepp, har nesten havna på land ved borøya takket være 15knop på et par større båter. Så der ligger jeg ikke lenger, i hvertfall ikke hvis ikke jeg er tidlig ute og får plass litt lenger inn i bukta. Borøya? I sundet mot Saraholmen, eller i Labukta? Ankret opp med en tamp i land, antar jeg? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ben Sin Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Labukta er ganske håpløs å ligge i på grunn av trafikken forbi. For øvrig har jeg slitt med ankerfeste der flere ganger. Tydeligvis ikke god bunn for Engbo anker. Når det gjelder fartsbegrensning i dette området mener jeg 5 knop er for lite, og i praksis umulig å håndheve. 7 hadde vært en mer hensiktsmessig grense etter mitt syn. I 7 knop er det nesten ingen båter som lager sjenerende bølger, og det er en vanlig kosefart for en stor andel båter. Ellers er jeg helt enig i det Mouche skriver i innlegg #11. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Borøya? I sundet mot Saraholmen, eller i Labukta? Ankret opp med en tamp i land, antar jeg? Det var i Labukta med engo ankervinsj. Litt for tett opp til der rigmor legger til. Altså for langt ut i bukta. Bølgene gjorde at ankeret løsnet og båten var på god vei inn til land. Men støtter at 7 knop er fint. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Skjønner det er flere enn meg som er forvirret av hva som gjelder av 50 eller 150m etc.. Er det 150m er det fritt fram opptil 15 knop ved flere av de innerste øyene med andre ord? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Skjønner det er flere enn meg som er forvirret av hva som gjelder av 50 eller 150m etc.. Er det 150m er det fritt fram opptil 15 knop ved flere av de innerste øyene med andre ord? Er 5 knop/ 150 meter og maks 15 kn innenfor øyene. I praksis vil det si i høvikbassenget og en smal tarm ut mot store ostesund. På N og S siden av Borøya pleier politibåten å stoppe de som kjører fort. De med større båter og litt omtanke for andre holder seg under 7kn i disse områdene i sommermånedene når det er mye båt ute. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tobixen Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Det var i Labukta med engo ankervinsj. Litt for tett opp til der rigmor legger til. Altså for langt ut i bukta. Bølgene gjorde at ankeret løsnet og båten var på god vei inn til land. Labukta er ganske håpløs å ligge i på grunn av trafikken forbi. For øvrig har jeg slitt med ankerfeste der flere ganger. Tydeligvis ikke god bunn for Engbo anker. Hm, Engboankeret har jeg lest mye negativt om her på forumet. Jeg har oppdatert Båtwikien på Labukta og Engbo. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hekkbølgen Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Det ironiske er at i Asker er det 5 knop grense hvis du er nærmere oppankrede båter, mens i Bærum er det kun land som teller, mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Asker og en "rask" oversikt over behandlingen av temaet der: http://www.budstikka.no/nyheter/endelig-vedtak-etter-ni-politiske-behandlinger-1.8659699 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zappa_no Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 (redigert) I følge Lovdata.no er det følgende som gjelder pr. nå: Land er definert som: Land: Fastlandet, samt øyer, holmer og skjær større enn 200 m² ved midlere høyvann I Oslo er fartsbegrensning som følger: 5 knop 150m fra land Indre Havnebasseng 5 knop. Definert som : Indre havnebasseng er det området som ligger innenfor linjen trukket fra Skurvegrunnen lysbøye over Kavringsanden til kaien på Hovedøyas nordside, fra Sandtangen lykt til Bleikøy lykt, fra overrettmerkene på Bleikøyas sydøstlige side til Sjursøyas sydvestlige punkt og til Raudskjær, fra Kjerringskjær til tidligere Nordstrand Kul- og Vedbolag. Dvs. linje fra Sjursøya over til Ormøya, innenfor er det også 5 knop. Bærum: 5 knop 150 meter fra land, samt 15 knop innenfor området : Fra sort stake syd av Lillaastangen, over sydligste punkt på Lille Oust, over sydligste punkt på søndre Vassholmen, over østligste punkt på Gjeitholmen og i en rett linje over Svartskjær til grensen for Oslo havnedistrikt. Asker: 15 knop er den største tillatte hastighet i følgende farvann: I havneområdet innenfor en linje trukket fra krysningspunktet mellom kommunegrensen og en rett linje trukket mellom den sorte staken syd av Lilleåstangen til nordøstre pynt av Hareholmen til østligste pynt av Høyerholmen, nordøstligste pynt av Rødskjærene, sørvestre pynt av Søndre Rødskjær, sørøstre pynt av Søndre Bjerkeøskjær, nordøstre pynt av Elnestangen, derfra rettvisende syd til kommunegrensen mot Røyken utenfor Slemmestad. 5 knop er største tillatte hastighet i følgende farvann: Innenfor en avstand av 150 m fra land, båthavner, brygger, forankrede båter, fiskeplasser o.l. Slependrenna fra Bærums grense til og med Hestsund, Vestre Halsbukt og Breivika inkludert. Østre Halsbukt innenfor det smaleste i åpningen. Vendelsund, fra en linje trukket mellom Nordre Brygge, Brønnøya, og Østre Brygge, og Søndre Brygge, Nesøya. Langårasundet (Middagsbukten) fra en linje trukket fra Brønnøyas sydøstligste nes til Langåras nordspiss, til en linje mellom Langåras sydvestre spiss og øya Spannlokket. Redigert 25.April.2015 av Zappa_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Noen som tar oppdraget og skisserer dette på et kart? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Noen som tar oppdraget og skisserer dette på et kart? Denne er noen år gammel men viser maks 15 kn sonen som stiplet linje og 150m som heltrukken. http://www.budstikka.no/nyheter/her-er-fartsgrensene-pa-sjoen-1.6278925 Opplever at de fleste bruker hodet og ikke kjører større båter i 15 kn selv om det måtte være lov samtidig som ingen bryr seg om en liten båt som måtte holde 20 kn over høvikbassenget f.eks. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SteinMR Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Oslo havn gir ut småbåtguiden med kart over Oslofjorden. Den gir deg kart over hva som gjelder for Oslofjorden og er veldig bra. Her er småbåtguiden fra 2014: http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2014/Smbtguiden_2014.pdf Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Ref budstikka, og artikkelen, er det egentlig lov å gå i 15 knop ut mellom langøra/ostøya? Inn mot kalvøya, mellom borøya og nesøya, viser jo måling at det er mer enn 300 på tvers, men kartet her viser at man må ned i 5..? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Innenfor Gåsøya, Bjerkøya og Vassholmen er det 15 knops grense med mindre du er nærmere land enn 150 m. Da er det 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.