Jump to content

Hva er fartsbegrensninger i Oslo og Bærum nå?

larsen2000

Recommended Posts

http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2014/Smbtguiden_2014.pdf

Se ellers også her: http://oslohavn.no/no/nyheter/2015/Start+båtsesongen+med+småbåtguiden+i+lomma.b7C_wlzU4t.ips

Ellers enig i at 15 knop er tidenes dummeste fart. 9 eller 17-18 er mine eneste valg. :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Guest Avmønstret#

Og så er det vel restriksjoner der som andre plasser ifht vannscooter? Er det noen plasser som har nok avstand fra land til at de utpeker seg som "scootersoner" i nærområdet? 

Er tydeligvis en haug med verneområder i området. Vet ikke hva som gjelder for hver enkelt av de men "standarden" pleier jo å være totalt vannscooterforbud, forbud mot tømming av septiktank og forbruk mot bruk av fjernstyrte fly/droner/helikopter og tilsvarende. Ser ut som områdene i hovedsak er "landbasert" så da er det vel neppe noen "sjøbaserte" begrensninger?

Når jeg ser nærmere på kartene så er det mange bukter og viker i området som er nasjonalpark eller landskapsvernområde, mao vil en tro at også "sjøbasert" virksomhet rammes..?

bilde

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Tror man skal merke seg at eksempelvis en fartsgrense på 15 knop ikke innebærer noe pålegg om å holde slik fart, men at man ikke skal overstige denne hastigheten. Føler man at man ved å holde en fart på 15 knop setter slik sjø at man dermed er til sjenanse for andre båter og folk rundt seg så er det intet til hinder for å redusere farten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Labukta er ganske håpløs å ligge i på grunn av trafikken forbi. For øvrig har jeg slitt med ankerfeste der flere ganger. Tydeligvis ikke god bunn for Engbo anker.

Når det gjelder fartsbegrensning i dette området mener jeg 5 knop er for lite, og i praksis umulig å håndheve. 7 hadde vært en mer hensiktsmessig grense etter mitt syn.

I 7 knop er det nesten ingen båter som lager sjenerende bølger, og det er en vanlig kosefart for en stor andel båter.

Ellers er jeg helt enig i det Mouche skriver i innlegg #11.

Skjønner det er flere enn meg som er forvirret av hva som gjelder av 50 eller 150m etc.. Er det 150m er det fritt fram opptil 15 knop ved flere av de innerste øyene med andre ord?

bilde

Er 5 knop/ 150 meter og maks 15 kn innenfor øyene. I praksis vil det si i høvikbassenget og en smal tarm ut mot store ostesund.

På N og S siden av Borøya pleier politibåten å stoppe de som kjører fort. De med større båter og litt omtanke for andre holder seg under 7kn i disse områdene i sommermånedene når det er mye båt ute.

Mvh. SAP

Det var i Labukta med engo ankervinsj. Litt for tett opp til der rigmor legger til. Altså for langt ut i bukta. Bølgene gjorde at ankeret løsnet og båten var på god vei inn til land.

Labukta er ganske håpløs å ligge i på grunn av trafikken forbi. For øvrig har jeg slitt med ankerfeste der flere ganger. Tydeligvis ikke god bunn for Engbo anker.

Hm, Engboankeret har jeg lest mye negativt om her på forumet.

Jeg har oppdatert Båtwikien på Labukta og Engbo.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

I følge Lovdata.no er det følgende som gjelder pr. nå:

Land er definert som: Land: Fastlandet, samt øyer, holmer og skjær større enn 200 m² ved midlere høyvann

I Oslo er fartsbegrensning som følger:

5 knop 150m fra land

Indre Havnebasseng 5 knop. Definert som :

Indre havnebasseng er det området som ligger innenfor linjen trukket fra Skurvegrunnen lysbøye over Kavringsanden til kaien på Hovedøyas nordside, fra Sandtangen lykt til Bleikøy lykt, fra overrettmerkene på Bleikøyas sydøstlige side til Sjursøyas sydvestlige punkt og til Raudskjær, fra Kjerringskjær til tidligere Nordstrand Kul- og Vedbolag.

Dvs. linje fra Sjursøya over til Ormøya, innenfor er det også 5 knop.

Bærum:

5 knop 150 meter fra land, samt 15 knop innenfor området :

Fra sort stake syd av Lillaastangen, over sydligste punkt på Lille Oust, over sydligste punkt på søndre Vassholmen, over østligste punkt på Gjeitholmen og i en rett linje over Svartskjær til grensen for Oslo havnedistrikt.

Asker:

15 knop er den største tillatte hastighet i følgende farvann:

I havneområdet innenfor en linje trukket fra krysningspunktet mellom kommunegrensen og en rett linje trukket mellom den sorte staken syd av Lilleåstangen til nordøstre pynt av Hareholmen til østligste pynt av Høyerholmen, nordøstligste pynt av Rødskjærene, sørvestre pynt av Søndre Rødskjær, sørøstre pynt av Søndre Bjerkeøskjær, nordøstre pynt av Elnestangen, derfra rettvisende syd til kommunegrensen mot Røyken utenfor Slemmestad.

5 knop er største tillatte hastighet i følgende farvann:

Innenfor en avstand av 150 m fra land, båthavner, brygger, forankrede båter, fiskeplasser o.l.

Slependrenna fra Bærums grense til og med Hestsund, Vestre Halsbukt og Breivika inkludert.

Østre Halsbukt innenfor det smaleste i åpningen.

Vendelsund, fra en linje trukket mellom Nordre Brygge, Brønnøya, og Østre Brygge, og Søndre Brygge, Nesøya.

Langårasundet (Middagsbukten) fra en linje trukket fra Brønnøyas sydøstligste nes til Langåras nordspiss, til en linje mellom Langåras sydvestre spiss og øya Spannlokket.

Redigert av Zappa_no (see edit history)

Noen som tar oppdraget og skisserer dette på et kart?

Denne er noen år gammel men viser maks 15 kn sonen som stiplet linje og 150m som heltrukken.

http://www.budstikka.no/nyheter/her-er-fartsgrensene-pa-sjoen-1.6278925

Opplever at de fleste bruker hodet og ikke kjører større båter i 15 kn selv om det måtte være lov samtidig som ingen bryr seg om en liten båt som måtte holde 20 kn over høvikbassenget f.eks.

Mvh. SAP

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...