Robroy11 Startet 23.April.2015 Link til dette innlegget Startet 23.April.2015 Hei. Jeg har feil på min Mariner 10 hk viking. Den går fint på tomgang og opp til halv gass. over halv gass er den ikke villig i hele tatt da dør den ut og vil ikke gå. Mine mistanker går til statoren da desse er gjenganger til feil på desse motorene. Typen stator jeg har er en rød og svart sak massiv og tett. 2 ledninger ut av den med farger: hvit/grøn(hvit med grønn stripe) og grøn/hvit (grøn ledning med hvit stripe. Når jeg måler med multimeter mellom desse kablene viser ohm 401. Men har forstått det slik at denne statoren skal være high speed og low speed stator?? hvilken av kablene er high speed og hvilken er low speed. Og skal eg måle mellom en av ledningene og jord på statoren og få en verdi der?? Hvilke verdier er det? Evt mellom Hvit/grøn til jord og grøn/hvit til jord??? Håper det finnes noen som vet hvilke verdier eg skal måle for å sjekke om denne statoren er kaputt?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Om du ikke får spesifikke svar fra andre her så ville jeg tatt kontakt med http://www.ravnsgarage.no/ Fikk kjøpt detaljerte manualer der til div påhengsmotorer da jeg styrte som verst med det. Med komplette feilsøkingstabeller, måleverdier, sprengskisser osv. Greit å ha uansett om man skrur litt selv Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Hei! Dersom statorviklingene er delt inn i "high speed"- og "low speed"-spoler, så tror jeg du bør se flere ledninger ut fra statoren, enn de to som du har lokalisert. En 60hk Mariner to-takter, som jeg hadde for en del år siden, hadde et slikt opplegg med to-delt tenningspuls-spole. Hvis jeg ikke husker feil, hadde hver av disse spoledelen ett ledningspar (altså 4 totalt), som igjen var tilkoblet tenningsmodul/"switch-boks". Som "Sjøfare" forelår - ta kontakt med Ravns Garage, så får du både gode svar på dette og råd mht feilsøking. Det kan også være at de har brukt stator til motoren din på lager! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Statorfeil er vanlig ja.Utenom det er dette en kanonbra,sprek og driftsikker motor.Er vistnok muligens (rykter)gjort forbedringer på byttestator uten at jeg er sikker på det. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Robroy11 Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Denne motoren har stator med bare 2 ledninger, og da er det vel kanskje ikke stator med high speed og low speed opplegg kanskje?? Målte denne til 400 ohm. og trigger coil til 690 ohm. Kan jo være riktig dei da... Kanskje eg skal se etter andre feil. hmmm CDI enheten? Hvordan måler eg denne?? Og hva skal eg måle? Sitér dette innlegget Link to post
Sørenog Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Hei. Du kan først som sist ta kontakt m/ravns garage. Fikk skjema på feilsøking cdi av ham jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.