Jump to content

Måleverdier på stator mariner 10

Robroy11

Recommended Posts

Hei.

Jeg har feil på min Mariner 10 hk viking. Den går fint på tomgang og opp til halv gass. over halv gass er den ikke villig i hele tatt da dør den ut og vil ikke gå. Mine mistanker går til statoren da desse er gjenganger til feil på desse motorene.

Typen stator jeg har er en rød og svart sak massiv og tett. 2 ledninger ut av den med farger: hvit/grøn(hvit med grønn stripe) og grøn/hvit (grøn ledning med hvit stripe. Når jeg måler med multimeter mellom desse kablene viser ohm 401. Men har forstått det slik at denne statoren skal være high speed og low speed stator?? hvilken av kablene er high speed og hvilken er low speed. Og skal eg måle mellom en av ledningene og jord på statoren og få en verdi der?? Hvilke verdier er det? Evt mellom Hvit/grøn til jord og grøn/hvit til jord???

Håper det finnes noen som vet hvilke verdier eg skal måle for å sjekke om denne statoren er kaputt??

Hei!

Dersom statorviklingene er delt inn i "high speed"- og "low speed"-spoler, så tror jeg du bør se flere ledninger ut fra statoren, enn de to som du har lokalisert. En 60hk Mariner to-takter, som jeg hadde for en del år siden, hadde et slikt opplegg med to-delt tenningspuls-spole. Hvis jeg ikke husker feil, hadde hver av disse spoledelen ett ledningspar (altså 4 totalt), som igjen var tilkoblet tenningsmodul/"switch-boks".

Som "Sjøfare" forelår - ta kontakt med Ravns Garage, så får du både gode svar på dette og råd mht feilsøking. Det kan også være at de har brukt stator til motoren din på lager!

Lykke til!

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...