Jump to content

Oppshining/rep av Sandvik 25 ac

Geir Hel

Recommended Posts

Hei igjen.Jobber med båten ca 2 timer hver gang etter jobb,så det går seint men trygt.

Fått dradd igjennom instrument panelet og koblet tilsom fulgte med motoren,og starta motoren for første gang med nøkkel i går  :thumbsup:

I dag skal eg kjøre motoren varm og etter teite toppen,så er den klar til å kjøres rundt til der den skal.

Noen som vet om innkjørings tiden og maks turtall da ?

Endelig båt igjen

Fikk koblet resten på motoren i dag,og kjørte motoren varm før eg etterteita toppen. Tempmåleren virket ikke,så eg brukte steke termometeret eg heldigvis tok med som bacup

bilde

Hadde den i gear på ca 1200 omd, fikk 90 grader før eg tok den i fri noen min før eg stoppet den  :rolleyes: Tror og håper det er på grunn av masse masse blåskjell på propellen. Tempraturen var ca 75 på fri i samme turtall før eg tok den i gear.

Endelig båt igjen

Der var Missi endelig hjemme i ølen,å det var ikke uten problemer nei.

Torsdag 7 mai pakka eg klær mat og drikke å kjørte til båten.Første eg gjorde var å koble til kjøleskapet igjen(drikka er best kald)

Så bytta eg dynamoen med ein som hadde tegn på ka som var ka av koblinger.Gikk så over småtterier som eg ikke husker nå.

Så ca kl 16.30 sko eg ta min første prøvetur med Missi og for å bunkre,var da problemene starta. Motoren gikk varm.Kobla av slangen som går te enden av eksosmanifoilen for å kjøle ned eksosen.Ja det bare sildra ut sjøvann. Gjorde flere små grep som ikke funka,så eg tok å juksa litt slik at eg kom meg til der eg hadde båten

Fra svarte slangen så renne det sjøvann i karet,heverten brukte eg som slange fra lensepumpa som dytta vann direkte til varmeveksleren som har eletrisk sirkulasjonspumpe

bilde

Dette fikk meg i havn uten problem  :thumbsup:

Forsettelse følger

Endelig båt igjen

Våkna og sto opp 0600 fredagen hoppa inn i bilen og kjørte te ølen,for eg fant ut at eg la fra meg firmakortet hima og hadde glemt å ta med meg dyne og pute.

Kom him ca 0700,skrudde på dataen og fant frem kort pluss dyne og pute.

Googla etter eletriske sirkulasjons pumper som eg kunne bruke i stedet for sjøvannspuma som hadde for liten effekt. Fant noe eg tenkte kunne duge oss biltema og kjørte tilbake te haugesund.

Men mens eg kjørte tilbake så fikk eg ein ide eg kunne teste ut før biltema åpnet,vel fremme så fant eg fram rester av kjøleslangen som var igjen som eg hadde kjøpt tidligere.

Koblet til eletriske sirkulasjonspumpa å forbi koblet sjøvannspumpa og varmeveksleren direkte på motoren.Starta motoren og lot den gå litt.Kjølte som rakkaren.

Så Ca 0930 starta eg hjemturen :thumbsup: 

Det gikk ca 20 min før eg fant ut motoren gikk varm igjen.Fant ut den ene slangen ble klemt i sammen på grunn av den ene dørkluka. Da gjorde eg flere justeringer,koblet slangene sik at sjøvanspumpa og sirkulasjonspumpa sørget for kjøling.

Starta opp og sjekka om det kom passe kjøling ut til manifoilen, jess nok vann ut,la dørkluka på tvers slik at den ikke klemte noen slanger pluss kunne følge med motoren.

Kjørte så i ca 20 min før eg oppdaga at propellakslingen plaska i vann.Hodet ned i maskinrommet igjen å kjente etter ledningene til lensepumpa som var kilt fast under motoren (Glemt å fjerne pumpa når eg monterte motoren) Lensa ut vannet,tenkte det sikkert at hylsa lekk litt.Så kjørte eg 2 timer før eg måtte sjekke koffer det ikke slutta å ryke (trodde det var vanndamp fra motoren) Men nei,Lyd demperen/vannlås var smelta,så røyken var eksos,og vannet som kom inn var kjølevann.

Så utenom eksos og kjøling så gikk turen supert. Kansje galskap å føre ein båt som eksosen går rett i akterkabinen, men men det var den siste timen som var værst da vinden gjorde at det gikk eksos gjennom båten.

Så litt bilder.

Snx haugesund

dsc_0141.jpg

Ryvarden fyr

dsc_0142.jpg

Store bloksen (der som dessverre sleipner gikk på)

dsc_0144.jpg

Eksoscabin potta

1431935342.jpg

15 min til øya romsa,hvor eg sko overnatte med venner selfie

1431935397.jpg

Den store synderen som gjorde at eg måtte kjøpe ny potte og som skal få seg system rens i dag

1431935473.jpg

Endelig båt igjen

Du var jo på gli med ein nye båt i fjord etter alle tebakeslagå med den første båten du hadde. Det var forøvrigt ein tråd som fekk meg i godt humør. Det er dessverre slik at andres Katastrofe får en til å innse at ens egne problemer blir små i forhold.

Men du kom deg jo som sagt ut på sjøen igjen med ein nye båt i fjord. Den som taket blåste av på, stemmer ikje det.

Nå e eg spent på ka som skjedde med den båten.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)

Du var jo på gli med ein nye båt i fjord etter alle tebakeslagå 

Nå e eg spent på ka som skjedde med den båten.

Den båten ble mye brukt til hummerfiske var over.Februar/Mars i år så ble meste av inredningen i styrhuset fjerna og forsterka vinduskarmene.I påsken ble den solgt og havna til bømlo

Endelig båt igjen

• 2 uker senere...

Tømte akterlugaren 

bilde

Vaska akterlugaren for eksoslukt

bilde

Vrengte kalesja for å vaske den innvendig ute

bilde

Litt mer rydding og vasking i pinsen

bilde

Blir 3 stk på tur i helgen så eg ville lage større ligge plass fremme.

bilde

bilde

bilde

Tar ikke mye plass

bilde

Får sydd nye trekk senere

bilde

Endelig båt igjen

• 2 uker senere...

Turen gikk meget bra,sleit litt med sirkulasjonspumpa,så den er bytta med denne.

bilde

Denne helgen benytta eg det fine været til å bytte zink og skrubba eine siden

bilde

bilde

Helga som kommer skal eg skrubbe resten av skroget.

Begge viskerene svikta samme dag på lørdag,di slurer på gearet,så må nok bytte de ut med 2 nye.

Ellers er eg meget fornøyd med sjøegenskapen i mot og side sjø

Endelig båt igjen

Du gjør ikje ting på en vanlige måte ser eg. Denne måten å skifta zink på var ny for meg. Eg kunne aldri ha kommet på det sjøl. Eg betaler mange  sure kroner for å heise min opp på land for å gjøre de tingene du gjør. Og så skrøyde de knallene som har drev på båtene sine at akselbåtene har begrensinger med å kjøra langt inn til land.  

• 1 måned senere...

Hei,skjedde noe snodig i går når eg sko him etter 3 dager i uthavn.Fikk ikke start på motoren med gasshendlen på full gass (slik eg alltid gjør) så tok eg hendlen til tomgang å motoren starta som ett skudd.

Satte kursen him i rundt 1500 omd noen min før eg ga bånn gass,da holdt motoren på å stoppe før eg fikk gasshendlen ned mot tomgang å turtallet tok seg opp igjen.Fant så ut at over 1800 omd så gikk turtallet ned.

kjørte så på maks turtall eg fant i ca halv time før eg gradvis kunne gi på til full gass.etter den halvtimen kunne eg gå helt ned fra tomgang og gi full gass som vanlig.

Noen som har vært borti slikt ?  Er md11 motor

Endelig båt igjen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...