cosmic Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Gratulerer med både motor og alderdom Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 hehehe tnx Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Hei igjen.Jobber med båten ca 2 timer hver gang etter jobb,så det går seint men trygt. Fått dradd igjennom instrument panelet og koblet tilsom fulgte med motoren,og starta motoren for første gang med nøkkel i går I dag skal eg kjøre motoren varm og etter teite toppen,så er den klar til å kjøres rundt til der den skal. Noen som vet om innkjørings tiden og maks turtall da ? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Fikk koblet resten på motoren i dag,og kjørte motoren varm før eg etterteita toppen. Tempmåleren virket ikke,så eg brukte steke termometeret eg heldigvis tok med som bacup Hadde den i gear på ca 1200 omd, fikk 90 grader før eg tok den i fri noen min før eg stoppet den Tror og håper det er på grunn av masse masse blåskjell på propellen. Tempraturen var ca 75 på fri i samme turtall før eg tok den i gear. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Der var Missi endelig hjemme i ølen,å det var ikke uten problemer nei. Torsdag 7 mai pakka eg klær mat og drikke å kjørte til båten.Første eg gjorde var å koble til kjøleskapet igjen(drikka er best kald) Så bytta eg dynamoen med ein som hadde tegn på ka som var ka av koblinger.Gikk så over småtterier som eg ikke husker nå. Så ca kl 16.30 sko eg ta min første prøvetur med Missi og for å bunkre,var da problemene starta. Motoren gikk varm.Kobla av slangen som går te enden av eksosmanifoilen for å kjøle ned eksosen.Ja det bare sildra ut sjøvann. Gjorde flere små grep som ikke funka,så eg tok å juksa litt slik at eg kom meg til der eg hadde båten Fra svarte slangen så renne det sjøvann i karet,heverten brukte eg som slange fra lensepumpa som dytta vann direkte til varmeveksleren som har eletrisk sirkulasjonspumpe Dette fikk meg i havn uten problem Forsettelse følger Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
index Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Var det du som lå og bunkra på Apollo her om dagen? Lurte på å svinge innom og si hei, men jeg så ikke folk noe sted. Men båten så kjent ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Hel Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Var det du som lå og bunkra på Apollo her om dagen? Lurte på å svinge innom og si hei, men jeg så ikke folk noe sted. Men båten så kjent ut... Var meg ja.Hadde ein liten gear justering etter bunkring,så eg hadde hodet nedi maskinrommet.. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Våkna og sto opp 0600 fredagen hoppa inn i bilen og kjørte te ølen,for eg fant ut at eg la fra meg firmakortet hima og hadde glemt å ta med meg dyne og pute. Kom him ca 0700,skrudde på dataen og fant frem kort pluss dyne og pute. Googla etter eletriske sirkulasjons pumper som eg kunne bruke i stedet for sjøvannspuma som hadde for liten effekt. Fant noe eg tenkte kunne duge oss biltema og kjørte tilbake te haugesund. Men mens eg kjørte tilbake så fikk eg ein ide eg kunne teste ut før biltema åpnet,vel fremme så fant eg fram rester av kjøleslangen som var igjen som eg hadde kjøpt tidligere. Koblet til eletriske sirkulasjonspumpa å forbi koblet sjøvannspumpa og varmeveksleren direkte på motoren.Starta motoren og lot den gå litt.Kjølte som rakkaren. Så Ca 0930 starta eg hjemturen Det gikk ca 20 min før eg fant ut motoren gikk varm igjen.Fant ut den ene slangen ble klemt i sammen på grunn av den ene dørkluka. Da gjorde eg flere justeringer,koblet slangene sik at sjøvanspumpa og sirkulasjonspumpa sørget for kjøling. Starta opp og sjekka om det kom passe kjøling ut til manifoilen, jess nok vann ut,la dørkluka på tvers slik at den ikke klemte noen slanger pluss kunne følge med motoren. Kjørte så i ca 20 min før eg oppdaga at propellakslingen plaska i vann.Hodet ned i maskinrommet igjen å kjente etter ledningene til lensepumpa som var kilt fast under motoren (Glemt å fjerne pumpa når eg monterte motoren) Lensa ut vannet,tenkte det sikkert at hylsa lekk litt.Så kjørte eg 2 timer før eg måtte sjekke koffer det ikke slutta å ryke (trodde det var vanndamp fra motoren) Men nei,Lyd demperen/vannlås var smelta,så røyken var eksos,og vannet som kom inn var kjølevann. Så utenom eksos og kjøling så gikk turen supert. Kansje galskap å føre ein båt som eksosen går rett i akterkabinen, men men det var den siste timen som var værst da vinden gjorde at det gikk eksos gjennom båten. Så litt bilder. Snx haugesund Ryvarden fyr Store bloksen (der som dessverre sleipner gikk på) Eksoscabin potta 15 min til øya romsa,hvor eg sko overnatte med venner selfie Den store synderen som gjorde at eg måtte kjøpe ny potte og som skal få seg system rens i dag Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Onkel Lars Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Du var jo på gli med ein nye båt i fjord etter alle tebakeslagå med den første båten du hadde. Det var forøvrigt ein tråd som fekk meg i godt humør. Det er dessverre slik at andres Katastrofe får en til å innse at ens egne problemer blir små i forhold. Men du kom deg jo som sagt ut på sjøen igjen med ein nye båt i fjord. Den som taket blåste av på, stemmer ikje det. Nå e eg spent på ka som skjedde med den båten. Redigert 19.Mai.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Du var jo på gli med ein nye båt i fjord etter alle tebakeslagå Nå e eg spent på ka som skjedde med den båten. Den båten ble mye brukt til hummerfiske var over.Februar/Mars i år så ble meste av inredningen i styrhuset fjerna og forsterka vinduskarmene.I påsken ble den solgt og havna til bømlo Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Onkel Lars Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Det var jo greit å høre at det ikje var någe som gikk galt. Følger spent med videre på denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Tømte akterlugaren Vaska akterlugaren for eksoslukt Vrengte kalesja for å vaske den innvendig ute Litt mer rydding og vasking i pinsen Blir 3 stk på tur i helgen så eg ville lage større ligge plass fremme. Tar ikke mye plass Får sydd nye trekk senere Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
cosmic Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Stilig. Blir koselig nå. Ha en fin tur i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 God tur:) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Hvordan gikk turen? Gjort noe mere med båten? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Geir Hel Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Turen gikk meget bra,sleit litt med sirkulasjonspumpa,så den er bytta med denne. Denne helgen benytta eg det fine været til å bytte zink og skrubba eine siden Helga som kommer skal eg skrubbe resten av skroget. Begge viskerene svikta samme dag på lørdag,di slurer på gearet,så må nok bytte de ut med 2 nye. Ellers er eg meget fornøyd med sjøegenskapen i mot og side sjø Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Blei vel blåskjellsuppe til kvelds då etter vasken ;) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Geir Hel Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Fjerna sikkert ein bøtte med blåskjell dagen før eg kjørte båten rundt fra hgs Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Onkel Lars Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Du gjør ikje ting på en vanlige måte ser eg. Denne måten å skifta zink på var ny for meg. Eg kunne aldri ha kommet på det sjøl. Eg betaler mange sure kroner for å heise min opp på land for å gjøre de tingene du gjør. Og så skrøyde de knallene som har drev på båtene sine at akselbåtene har begrensinger med å kjøra langt inn til land. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 16.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Heisan.Fikk store problem med kjølingen i helga,fant ut i dag at det blir trykk i systemet,så det er nok ein topp pakning håper eg. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Skrapa og fikk på ett strøk beis Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
boble65 Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Nice ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24308/bilde044.jpg Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Geir Hel Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24308/bilde044.jpg Ja får montere den i morgen Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Hei,skjedde noe snodig i går når eg sko him etter 3 dager i uthavn.Fikk ikke start på motoren med gasshendlen på full gass (slik eg alltid gjør) så tok eg hendlen til tomgang å motoren starta som ett skudd. Satte kursen him i rundt 1500 omd noen min før eg ga bånn gass,da holdt motoren på å stoppe før eg fikk gasshendlen ned mot tomgang å turtallet tok seg opp igjen.Fant så ut at over 1800 omd så gikk turtallet ned. kjørte så på maks turtall eg fant i ca halv time før eg gradvis kunne gi på til full gass.etter den halvtimen kunne eg gå helt ned fra tomgang og gi full gass som vanlig. Noen som har vært borti slikt ? Er md11 motor Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.