Vetle Eriksen Startet 23.April.2015 Link til dette innlegget Startet 23.April.2015 Kjøpte min første ordentlige båt ifjord en scand atlantic så er ganske fersk på allt som hører med litt større ordentlige båter, Saken er den at dieselvarmeren virker ikke etter den hadde stått lagret i mellom fjord vinter uten å bli startet (det forrige eier sa iværtfall) Vrir på bryteren for å slå den på og vifta starter så er det en liten tikkelys fra selve dieselvarmeren i noen sekunder så slår den seg av. Den lille pumpa som står ved diesel tanken starter ikke og tikke som den skal gjøre, og kjente på glødepluggen og den var varm. Noen som vet hva problemet kan være?:) Sitér dette innlegget Link to post
Vetle Eriksen Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Har sjekket sikringen som står i styringsboksen?! Den var værtfall hel :) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 http://butlertechnik.com/download/9Y/Eberspacher_D3L_B3L_Workshop_manual2.pdf Er feilsøkingsdiagram der, lettere å følge om du printer ut dokumentet :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Kan høres som den ikkje får diesel. Ofte kan det være nok å prøve noen ganger til slik at pumpa får levert diesel heilt opp. Du kan ta av orginal-ledningene på pumpa og sette på pluss og minus rett på pumpekontaktene med ledning fra batteri (med sikring), pumpa drives av puls-strøm, så du må ta eine ledningen av-på-av-på osv... da pumper du diesel opp til varmeren. Koble av slange lenger oppe så du kan sjå om det kjem biiittelitt diesel pr pump. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vetle Eriksen Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Skal prøve det imorgen :) pumpa starter værtfall ikke når jeg starter varmeren, prøvd å starte den 10-15 ganger sikkert hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Det er bare ei pumpe, så tikkelyden du hører noen sekunder anntar eg er pumpa, men eg ser du også skriver at pumpa ikkje tikker. Snålt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vetle Eriksen Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Tikkelyden kommer fra dieselvarmer eller kontroll boksen holdt rundt pumpa så burde kjent det om det var den som tikka og var lyd i :) Sitér dette innlegget Link to post
phjens Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Får den nok strøm til og starte? Sjekk også den tynne slangen fra tanken til pumpa.Hos meg var den ikke tett så den dro inn luft.Skiftet den lille slangestubben og da virket den som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Pumpe starter normalt først etter ca 20-25 sekunder. Dersom den ikke "tikker" kan det være at den har stått lenge med diesel slik at stempelet i pumpen har satt seg fast. Legg hånden på pumpen så skal du kunne kjenne at det "napper" i pumpen dersom den får signal fra styrenhet. Tikkelyd fra varmer kan være at gløderele i styrenhet slår ut og inn p g a lav spenning når den forsøker å gløde. Mål spenning tilført styrenhet i glødefasen. Sitér dette innlegget Link to post
Vetle Eriksen Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Fikk den endelig til å starte idag å ble overrasket over hvor mye varme det kom fra den, så tenkte å la den stå i værtfall 1times tid før jeg stoppet den. Men etter 30 min ca så stoppet den plutselig å når jeg prøver å starte den nå så går vifta i 2-3 sekunder så kommer det 1 tikk ifra styreboksen så stopper den igjen ikke antydning til å tenne/virke..... Noen som har noen ideer nå? :) styreboksen som tuller med meg? :) Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Som I.M.S. skriver vil jeg også tjekke spændingen der kommer til varmeapparatet. Havde du ikke også problemer med strøm på dine batterier i en anden tråd? Hilsen Jan Sitér dette innlegget Link to post
Vetle Eriksen Svart 25.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Kun thruster batteriet forran :) de andre er bra pg nye ifjord og nyladet iår :) Bare syns det var så rart den virka fint i 30 min å nå går vifta i 2-3 sek og så stopper den og det kommer en tikkelyd fra styreboksen. Men skal sjekke litt, hvor mye skal jeg kunne måle strømen til? Og går det ann å koble ut termostaten? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 (redigert) Sjekk at alle kontakter er uten irr. Start opp motoren før du starter varmeren, så går det bra. Eller er du på land ? Lån en kraftig lader. Jeg måtte kjøpe Denne 30A Power Supply for å kjøre min Eber i garasjen. Med Batteri ble det bare tull. Denne er sier noe om tilstanden til batteriene dine. Redigert 25.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vetle Eriksen Svart 25.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Er på land og batteriene sto koplet til lader mens jeg holdt på :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 En 4-5 A lader er ikke nok. Vent til du kan kjøre motor. Vannslange til båten? Eller Lad i to dager og forsøk igjen. Hva er Hvilespenningen på batteriene? http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Veiledning_Batterivedlikehold.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Sjekk alle luftslanger ,også "inn" til varmeren. Kanskje tett eksos. Kan være sotet tett. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.