Jump to content

Eberspächer d3l virker ikke

Vetle Eriksen

Recommended Posts

Kjøpte min første ordentlige båt ifjord en scand atlantic så er ganske fersk på allt som hører med litt større ordentlige båter,

Saken er den at dieselvarmeren virker ikke etter den hadde stått lagret i mellom fjord vinter uten å bli startet (det forrige eier sa iværtfall)

Vrir på bryteren for å slå den på og vifta starter så er det en liten tikkelys fra selve dieselvarmeren i noen sekunder så slår den seg av. Den lille pumpa som står ved diesel tanken starter ikke og tikke som den skal gjøre, og kjente på glødepluggen og den var varm. Noen som vet hva problemet kan være?:)

Kan høres som den ikkje får diesel. Ofte kan det være nok å prøve noen ganger til slik at pumpa får levert diesel heilt opp.

Du kan ta av orginal-ledningene på pumpa og sette på pluss og minus rett på pumpekontaktene med ledning fra batteri (med sikring), pumpa drives av puls-strøm, så du må ta eine ledningen av-på-av-på osv... da pumper du diesel opp til varmeren. Koble av slange lenger oppe så du kan sjå om det kjem biiittelitt diesel pr pump.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Pumpe starter normalt først etter ca 20-25 sekunder. Dersom den ikke "tikker" kan det være at den har stått lenge med diesel slik at stempelet i pumpen har satt seg fast. Legg hånden på pumpen så skal du kunne kjenne at det "napper" i pumpen dersom den får signal fra styrenhet.

Tikkelyd fra varmer kan være at gløderele i styrenhet slår ut og inn p g a lav spenning når den forsøker å gløde. Mål spenning tilført styrenhet i glødefasen.

Fikk den endelig til å starte idag å ble overrasket over hvor mye varme det kom fra den, så tenkte å la den stå i værtfall 1times tid før jeg stoppet den. Men etter 30 min ca så stoppet den plutselig å når jeg prøver å starte den nå så går vifta i 2-3 sekunder så kommer det 1 tikk ifra styreboksen så stopper den igjen ikke antydning til å tenne/virke..... Noen som har noen ideer nå? :) styreboksen som tuller med meg? :)

Kun thruster batteriet forran :) de andre er bra pg nye ifjord og nyladet iår :)

Bare syns det var så rart den virka fint i 30 min å nå går vifta i 2-3 sek og så stopper den og det kommer en tikkelyd fra styreboksen. Men skal sjekke litt, hvor mye skal jeg kunne måle strømen til?

Og går det ann å koble ut termostaten?

Sjekk at alle kontakter er uten irr.

Start opp motoren før du starter varmeren, så går det bra.  Eller er du på land ?  Lån en kraftig lader.

Jeg måtte kjøpe Denne 30A  Power Supply for å kjøre min Eber i garasjen. Med Batteri ble det bare tull.

Denne er sier noe om tilstanden til batteriene dine.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...