Jump to content

Hva slags type glassfiberduk til bruk over finerplater på dekk

Svaap

Recommended Posts

Jeg legger et finerdekk oppå det eksisterende, for å utligne en høydeforskjell mellom opprinnelig dekk og dollbord (12mm).

Dette skal igjen forsegles med glassfiberduk lagt i epoxy for så til slutt bli overmalt for UV-beskyttelse/antiskli.

Jeg vet at det finnes et uttall forskjellige typer glassfiberduk, og stiller spørsmålet til dere som har erfaring på dette.

Hvilken type egner seg best?

Biltem har en grov type og en fin-masket type. Kan den grove egne seg til store flater, og den fin-maskede typen til å omslutte for eksempel rekkestøtter og fortøyningspullere?

Forslag (gjerne med leverandør hvis mulig) :-)

Takker for innspill

Hilsen

Ole.

Jeg tror du ser i feil hylle.

Den du nevner er til innvendig bruk som underlag for maling.

Den du skal ha tak i er varenummer 30509, 450g/m2 og 30511, 300g/m2.

Dette er emulsjonsbunden matte til bruk med polyester.

Jeg vill lagt et lag 300, et lag 450 og så et lag 300.

Riv alle kanter over en skarp kant før laminering så synes ikke skjøtene.

Ivar: Svas kjemi var i mine trakter - nå bor jeg på Karmøy :-)

Mulligan: Takk for konkret tips. Er det slik å forstå at polyester gir like god heft (på finér) som epoxy?

Det vllle spare meg for mye kroner å slippe å bruke epoxy på både laminering og duklegging!!

3 lags laminat på en 40 foter med store dekksflater - det blir noen liter med bindemiddel!

Takker og bukker :-)

Polyester gir fullgod heft dersom grunnarbeidet er på plass.

Slip og gjør rent.

Deretter grunner du med polyester.

Slip og gjør rent.

Nå kan du laminere.

Du bruker litt fler kg. polyester en glass. Det ideelle er 50/50 men det er vanskelig å få til manuellt.

Jeg skal ikke uttale meg bastant om hvordan nytt dekk limes fast til det eksisterende.

Takk igjen Mulligan.

Finérplatene skal limes ned med epoxy (er i gang med dette).

Jeg mener jeg har lest at epoxy gir et bedre sluttresultat enn polyester på duker også, men her snakker vi om en duk som skal ligge der som en forsegling - ingen strukturell betydning ut over det.

Føles greit å kunne bruke polyester når jeg ser at 10 kg koster under kr 800,- (!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...