Svaap Startet 24.April.2015 Del på Facebook Startet 24.April.2015 Jeg legger et finerdekk oppå det eksisterende, for å utligne en høydeforskjell mellom opprinnelig dekk og dollbord (12mm). Dette skal igjen forsegles med glassfiberduk lagt i epoxy for så til slutt bli overmalt for UV-beskyttelse/antiskli. Jeg vet at det finnes et uttall forskjellige typer glassfiberduk, og stiller spørsmålet til dere som har erfaring på dette. Hvilken type egner seg best? Biltem har en grov type og en fin-masket type. Kan den grove egne seg til store flater, og den fin-maskede typen til å omslutte for eksempel rekkestøtter og fortøyningspullere? Forslag (gjerne med leverandør hvis mulig) :-) Takker for innspill Hilsen Ole. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
ivar Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 har bare forslag til leverandør, Svas kjemi er vel i dine trakter? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Jeg tror du ser i feil hylle. Den du nevner er til innvendig bruk som underlag for maling. Den du skal ha tak i er varenummer 30509, 450g/m2 og 30511, 300g/m2. Dette er emulsjonsbunden matte til bruk med polyester. Jeg vill lagt et lag 300, et lag 450 og så et lag 300. Riv alle kanter over en skarp kant før laminering så synes ikke skjøtene. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 24.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2015 Ivar: Svas kjemi var i mine trakter - nå bor jeg på Karmøy :-) Mulligan: Takk for konkret tips. Er det slik å forstå at polyester gir like god heft (på finér) som epoxy? Det vllle spare meg for mye kroner å slippe å bruke epoxy på både laminering og duklegging!! 3 lags laminat på en 40 foter med store dekksflater - det blir noen liter med bindemiddel! Takker og bukker :-) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Mulligan Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Polyester gir fullgod heft dersom grunnarbeidet er på plass. Slip og gjør rent. Deretter grunner du med polyester. Slip og gjør rent. Nå kan du laminere. Du bruker litt fler kg. polyester en glass. Det ideelle er 50/50 men det er vanskelig å få til manuellt. Jeg skal ikke uttale meg bastant om hvordan nytt dekk limes fast til det eksisterende. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 24.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2015 Takk igjen Mulligan. Finérplatene skal limes ned med epoxy (er i gang med dette). Jeg mener jeg har lest at epoxy gir et bedre sluttresultat enn polyester på duker også, men her snakker vi om en duk som skal ligge der som en forsegling - ingen strukturell betydning ut over det. Føles greit å kunne bruke polyester når jeg ser at 10 kg koster under kr 800,- (!) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bjørkski Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Jeg ville bruke epoxy også til glasfiberduken. All "kaldbakking" er med epoxy, og jeg tenker der er en grunn for det. De 10 år jeg jobbet som båtbygger brukte vi kun epoxy som bindemidel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.