Oystein Ny Startet 24.April.2015 Del på Facebook Startet 24.April.2015 Motor er fersksvanskjølt. Den venstre blir varm, for varm. Manifold/riser er bare 2 år gamle og nesten ikke brukt, bytte longblock i fjor og det er den jeg skal prøve kjøre nå. Båten har ligget i boblehavn i vinter, har heist opp drev så jeg fikk sjekket inntak. Så OK ut, bruker drevhette. Løsnet slangen til venstre manifold og la den i bøtte, når jeg startet fylte den seg opp i løpet av få sekunder. Blåste inn i manifolden og det var ikke motstand, rakk ikke å sjekke mer den dagen. Skal i løpet av neste uke sjekke mer og selvfølgelig skru av riser og manifold for å sjekke de nærmere. Noen andre tips? Vannet tar jo enkleste vei så kan en liten "brems" gjøre at mesteparten av vannet går i den andre? Har også lest at noen mener at Alpha one drev har noe underdimensjonert kjøle trykk. Noen som har erfaringer så jeg har litt mer kjøtt på beinet før jeg tar neste mekke tur, har 3 små barn og fruen er ikke akkurat happy for disse mekke turene. Vi vil på tur :-) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Som du sier så går vannet letteste veien. Litt usikker på hvordan mariniseringen er på din men det ikke uvanlig at den ene er litt varmere enn den andre på tomgang/lav fart. Holder nesten at den ene kjøleslangen er lenger enn den andre. Når turtallet øker så jevner det seg ut litt. Uansett så skal du kunne ta på eksosrøret hele tiden = mindre enn 60 grader. Hvordan er løpene i varmeveksleren som slangene til riser kommer i fra? Hvis du har Alpha Gen 1 så har det den lille impelleren/pumpehuset og ja da er det marginalt. Dvs alt må være 100%, bytt gjerne impeller hvert år i hvert fall annet hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 25.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2015 T leddet er midt i mellom begge så slange lengden er lik. Montere en pumpe til kanskje? Elektrisk Hvis jeg ikke finner feilen da. Har planer om å ha båten på land hvert 2.år, dykkermaske de årene den har ligger i boblehavn. Slik jeg pleier... Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 26.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2015 Her er motoren. Hva er forskjell på om hvor kjølvannet går inn i manifold eller riser? På bilder av denne og andre motorer så er det mange forskjellig løsninger. Også noe om pakningen skal åpning eller ikke. Hjelp..... Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 28.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2015 Ingen som er ekspert på dette? Har googla mer og det ser ut som en del kit har manifoldene som en del av fersksvanskjølinga og det er kun riser som får saltvann, det hadde jo vært å foretrekke. Mer kontroll på tempen på manifoldene da. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 28.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2015 Har sett på dette i dag. Løsnet riseren og den så helt fin ut, satt den på plass igjen med bendet ut til siden. Så tok jeg vann slangen og kjørte fult trykk en stund inn på manifolden, grått rustvann kom ut men ingen "biter" som forventet. Satt en bøtte under bendet og fylte den 2 ggr, bare rent vann kom ut etter kort tid. Så tok jeg av slangen som sjø vannet kommer ut av varmeveksleren og satte på vannslangen der med fult trykk et par minutter, så at vannet kom ut ved drevet der det skal (bare motsatt vei da). Skrudde shiten sammen og startet opp, nå var tempen litt lavere på den som før ble for varm :-) Merket også da at en plugg hadde gått fløyten når manifolden hadde gått varm, porselenen hadde fått skade så det gnistret ut av pluggen. Den er byttet. Men det må da være bedre å ha manifoldene som en del av ferskvannskjølinga? eller er kanskje ikke min varmeveksel dimensjonert for det? Eller i hvertfall ha en temp føler på begge så man kan følge med at hele kjølinga er som den skal, og ikke bare motor temp. Noen meninger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.