Jump to content

Høy temperatur på ene manifold/riser. Ford 351W Alpha one drev


Oystein Ny

Recommended Posts

Motor er fersksvanskjølt.

Den venstre blir varm, for varm.

Manifold/riser er bare 2 år gamle og nesten ikke brukt, bytte longblock i fjor og det er den jeg skal prøve kjøre nå.

Båten har ligget i boblehavn i vinter, har heist opp drev så jeg fikk sjekket inntak. Så OK ut, bruker drevhette.

Løsnet slangen til venstre manifold og la den i bøtte, når jeg startet fylte den seg opp i løpet av få sekunder.

Blåste inn i manifolden og det var ikke motstand, rakk ikke å sjekke mer den dagen.

Skal i løpet av neste uke sjekke mer og selvfølgelig skru av riser og manifold for å sjekke de nærmere.

Noen andre tips?

Vannet tar jo enkleste vei så kan en liten "brems" gjøre at mesteparten av vannet går i den andre?

Har også lest at noen mener at Alpha one drev har noe underdimensjonert kjøle trykk.

Noen som har erfaringer så jeg har litt mer kjøtt på beinet før jeg tar neste mekke tur, har 3 små barn og fruen er ikke akkurat happy for disse mekke turene.

Vi vil på tur :-)

Link to post

Som du sier så går vannet letteste veien.

Litt usikker på hvordan mariniseringen er på din men det ikke uvanlig at den ene er litt varmere enn den andre på tomgang/lav fart. Holder nesten at den ene kjøleslangen er lenger enn den andre. Når turtallet øker så jevner det seg ut litt. Uansett så skal du kunne ta på eksosrøret hele tiden = mindre enn 60 grader.

Hvordan er løpene i varmeveksleren som slangene til riser kommer i fra?

 

Hvis du har Alpha Gen 1 så har det den lille impelleren/pumpehuset og ja da er det marginalt. Dvs alt må være 100%, bytt gjerne impeller hvert år i hvert fall annet hvert år.

Link to post

Har sett på dette i dag.

Løsnet riseren og den så helt fin ut, satt den på plass igjen med bendet ut til siden.

Så tok jeg vann slangen og kjørte fult trykk en stund inn på manifolden, grått rustvann kom ut men ingen "biter" som forventet.

Satt en bøtte under bendet og fylte den 2 ggr, bare rent vann kom ut etter kort tid.

Så tok jeg av slangen som sjø vannet kommer ut av varmeveksleren og satte på vannslangen der med fult trykk et par minutter, så at vannet kom ut ved drevet der det skal (bare motsatt vei da).

Skrudde shiten sammen og startet opp, nå var tempen litt lavere på den som før ble for varm :-)

Merket også da at en plugg hadde gått fløyten når manifolden hadde gått varm, porselenen hadde fått skade så det gnistret ut av pluggen.

Den er byttet.

Men det må da være bedre å ha manifoldene som en del av ferskvannskjølinga? eller er kanskje ikke min varmeveksel dimensjonert for det?

Eller i hvertfall ha en temp føler på begge så man kan følge med at hele kjølinga er som den skal, og ikke bare motor temp.

Noen meninger?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...