Jump to content

Oppussing av tresnekke

Bob amatør

Recommended Posts

Hei. Jeg har nylig kjøpt en tresnekke, og den står på land. Jeg er i ferd med å pusse den opp, og har ikke så mange erfarne trebåt-entusiaster i umiddelbar nærhet. Så jeg lurte på om det var mulig å plukke opp noen tips her. 

Det er en tresnekke på 26 fot, og den har nå stått på land i over en måned. Skroget er malt. Jeg fikk vite at den trengte noen strøk med maling, og bunnsmøring. Den forrige eier var usikker på hvilken maling som var på skroget fra før, og jeg vet ikke om dette spiller noen rolle. 

Kan noen muligens fortelle meg hvordan jeg skal gå frem? Jeg begynner med å avfette med rødsprit, deretter pusse og så male? 

Jeg aner heller ikke hva jeg trenger av utstyr, og hvilken maling og hvor mye jeg trenger. Er dette veldig kostbart? 

Håper på svar! 

Det er en tresnekke på 26 fot, og den har nå stått på land i over en måned. Skroget er malt. Jeg fikk vite at den trengte noen strøk med maling, og bunnsmøring. Den forrige eier var usikker på hvilken maling som var på skroget fra før, og jeg vet ikke om dette spiller noen rolle. 

Kan noen muligens fortelle meg hvordan jeg skal gå frem? Jeg begynner med å avfette med rødsprit, deretter pusse og så male? 

Har selv hatt tresnekke og brukte aldri avfetting før maling - litt skraping og pussing der det er nødvendig så maling.

shipolin er bra maling hvor mye som går er ikke godt å si avhengig av hvor mye den trekker kansje 4-5 liter

Har selv dårlig erfaring med Shipolin - anbefaler isteden Bengalakk.

Hei, 

i gamle dager sa vi at båten skulle ha samme maling som huset, og innvendig samme som kjøkkenet. Det var i den tida en bare brukte oljemaling utvendig. Den malingstypen ville jeg holdt fast på, viktig at treverket får litt næring. 

Hvis du skal igang å skapre og pusse på skroget før du maler, så er den vanligste begynnertabben at en går på med plansliper og sliper ned naglehodene. Du må være klar over at kobbernaglen er det som holder bordene sammen, og sliper du hodet flatt, er det nesten ikke noe som gir hold, og med relativt små påkjenninger risikerer du at naglen slipper, og du sitter igjen med et problem og en mulig lekkasje. 

Så selv om det ikke ser så profft ut, la naglene i fred når du pusser. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...