Thomas wiese Startet 24.April.2015 Link til dette innlegget Startet 24.April.2015 Hei Jeg har en 60hk mariner fra 1999 En båtbutikk anbefalte å ikke bruke oljetanken, men heller blande rett i bensinen. Årsaken var at den ofte gikk i stykker på eldre motorer med havari som resultat. Er det noen som erfaringer eller synspunkter på dette? Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 De har helt rett i at du kan blande direkte og koble ut tanken. Om de går så ofte i stykker vet jeg ikke, men varslingssystemet svikter ganske ofte og dermed kjører du den tom for olje og motoren vil skjære seg. Beholder du tanken, gjør det til vane å sjekke totaktsoljen på tanken før hver tur ut. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas wiese Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Bør jeg bruke 1 eller 2%? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 2 Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Thomas wiese Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Har egen oljetank på min 20hk Yamaha 2006 Den skal blande ca 1% inn i bensinen, men blader vel noe mere ved høyere turrtall? Har alltid med meg ekstra olje, da motoren reduserer turtallet nå oljetanken har mindre olje. Men blander i tillegg 1% selv i bensinen, slik at motoren får minst 2% olje. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Er det et oppkonstruert problem? Jeg hører stadig om anbefalinger om å gjøre det, men aldri hørt om at det har skjedd med noen. Jeg hadde en gang en Mariner 30 hk 1997, der gikk oljealarmen på når det var halv tank og litt sjø, veldig følsom den føleren. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Det som er problemet er at man kjører tanken tom for olje, og dermed skjærer motor seg. Dette skjer hvis varselsystemet svikter, noe som faktisk skjer. Eller som Jørn nevner, de kobles bort fordi de slår inn i "hytt og pine", og dermed så kjører man tanken tom. Ellers er det vel slik at det er forskjellig blandeforhold på motorene. Noen skal ha 1% Yamaha bl.a. mener jeg å huske (1:100), andre skal ha 2% som er (1:50). Gi for mye er heller ikke noen vits. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas wiese Svart 25.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 jeg tror jeg skal greie å holde tanken full med olje, men er mere bekymret for at systemet ikke skal funke. Er det som Jørn skriver, et oppkonstruert problem? Er det en motor som suger olje inn i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.