Jump to content

Eberspächer Airtronic D5 feilmelding lav spenning


guddal

Recommended Posts

Får ofte melding f11, lav spenning ved oppstart, og kutting av starten.

Dette skal skje ved under 10,5v til varmeren. Dette hender ofte ved ligging på batteri mer enn ett døgn, og spenningen ikke helt på topp. Har målt ca12,2v ved disse stoppene, både feks ved 12v uttak i salong, men også inn til varmeren. Mistenkte spenningsfall til varmeren, men det er altså ikke tilfelle.

Mulig å justere denne spenningssensoren på varmeren, eller jukse,og koble seg forbi den? Irriterende å måtte starte generatoren i to minutt for å få opp spenningen ett hakk så varmeren starter....

Link to post

D5LC eller D5 Airtronic ?

Spenning til varmeren målt i glødefasen?

Målt på ledninger inn til varmeren eller målt tilført styrenhet?

Spenningsvakt lar seg ikke justere.

D5LC, mål mellom brun og rød i 4-pins kontakt inn på styrenhet.

D5Airtronic, mål mellom  brun og rød på varmersiden av 16-pins kontakt.

Målinger utføres når varmer er i glødefasen.

Link to post

Airtronic. Målte på brun og rød ledning på 16 pins kontakten. Løsnet kontakten og målte, men da selvfølgelig uten start på varmeren. Ikke lett å komme til når pluggen er i og varmeren starter.... Tips til det? Pluggen og ledningene er isolert på baksiden av pluggen.

Kan jeg åpne og få målt på styreenheten?

Redigert av guddal (see edit history)
Link to post

Kan du ikke bare begynne der problemet oppstår da guddal, bytte batterier ? Du vi ikke få noen god opplevelse med slappe batterier gjennom sesongen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Mye som tyder på slappe batteri ja. Spenningen synker fort hvis batteri  var 12,2volt helt uten belastning før startforsøket. Å måle spenningsfall uten at varmer er i gang blir litt bortkastet. Det blir som å måle vanntrykk i et rørsystem med tykke og tynne rør. Så lenge det ikke tappes vann noe sted er trykket det samme overalt i rørsystemet. Først når man tapper et sted oppstår trykkforskjeller (spenningstap) og da kan man lete etter feilen mellom der man bruker strøm og batteri.

Link to post

Batteriene er gode. Har 4 stk 180ah forbruk, pluss 2 stk 180 ah starter.

Målte 12,2v umiddelbart etter varmerstart-forsøk. To kjøleskap i gang,tv, litt lys, og hadde da ligget i uthavn 3 dager. Har en Eber d4 i tillegg, for lugarer og bad, den har aldri protestert på spenningen.

Voltmeteret på konsollen er analogt, så litt vanskelig å finlese det, men viser ca12,4v under start av d5'en, de gangene den har avbrutt.

Så d5'en nekter å starte under samme forhold som d4'starter! Har også en gang nå forrige uke opplevd at den stoppet midt i gangen, det har ikke skjedd før.

Men jeg skal koble meg inn på ledningen nede ved varmeren med multimeter, kanskje skrelle av litt isolasjon.

Redigert av guddal (see edit history)
Link to post

For å slippe å "skrelle av" isolasjonen, pleier jeg ved slike forhold å stikke inn en knappenål i hver ledning og måle på knappenålene. Det blir litt mindre hull da!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har nå fått somlet meg til å sjekke litt mer. Målte ved kontakt til varmeren, 12,7v før start, og 10,6v nå under oppstart, med en vellykket start. Samtidig målte jeg 12,35v under starten oppe i et 12v uttak. D5'en drar 20A under oppstart. 

Så altså mye spenningsfall i kablene. Forrige eier har koblet varmerene via bryterpanel ved førerposisjon, og ikke direkte fra batteri som er anbefalt. Blir vel litt i lengste laget med kabler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...