Kaptein Havnen Startet 25.April.2015 Link til dette innlegget Startet 25.April.2015 (redigert) Noen som har opplevd dette? Sjøsatte i dag, alt fungerte ved oppsett. Ikke en bitteliten lyd i motoren en gang. Det piper og instrumentviserne bare står og vibrerer. Satt den på lading, men laderen sier full... Batteriet var nytt i fjor, AGM Redigert 25.April.2015 av Kaptein Havnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Det første jeg ville gjort var å forsikre meg om at motoren virkelig går rundt. Finn noe verktøy som passer inn på bolt/mutter på "skiven" i forkant av motoren. Prøv å tørn den litt for hånd uten tenning på. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Det kan jo være mye men siden du ikke hører klikk fra starteren en gang så virker det dødt ja. (ellers er det enkelte som glemmer dødmannsknappen, men da går det vel rundt) Mange ganger er det så enkelt som hovedstrømbryter. Hva viser voltmetere samtidig som du prøver å dra den på starter? Hvis den dropper langt ned så sjekkk denne eller se under. Jordledning og +kabel til starter sitter de godt? Polsko på batteri kan være noen luringer. Du har også 2 potmetere på drevet. Det ene er for å gi signal til triminstrumentet og det andre er for å hindre at du får trimmet høyt under drift/ nyere motorer - også hindre start av motor når drevet står for høyt. Hvis feil verdi på sistnevnte så tror den at drevet står høyt. Sitér dette innlegget Link to post
kupling Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Står girspaken i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Bank på startinnslag og starter med en treklubbe eller gummihammer. Ikke uvanlig at det størkner under vinteropplag. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Havnen Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Dødmannsknapp, hovedbryter, gir i fri, alt er sjekket. Volmeteret vibrerer bare i takt med pipingen. Drar nå for å se om det har skjedd noe med strømmen i natt. Har en klar opplevelse av at det er noe med tenningen, lite sansynlig at det skulle skje noe med motoren mens den står stille. Takk for tips alle sammen. Disse potmeterne er vel ikke så enkle å sjekke da? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Tilt limit switch (babord, blå og grønn ledning fra drevet) måler 0 ohm i arbeidsområde og er åpen utenfor. Hvis du må holde inn trailerknappen for å løfte drevet til maks så fungerer denne. Den andre trimindikator (styrbord) ser du forsåvidt på selve instrumentet om dette virker (60-180ohm eller noe sånt) Bare nyskjerrig, målte du spenningen over hovedstrømbryter når du prøvde å starte, hva falt den evt til? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Havnen Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Jeg målte spenning til 12,7 før jeg skrudde på tenninga, når den ble skrudd på, falt det til 5,6. I dag var det tilløp til liv et par ganger, så et par ganger med pip, og til slutt helt dødt...Har tilkalt en som kan strøm... Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Lukter gåent batteri ja. Ikke rare strømtrekket av kun tenning på. Har det frosset i stykker? Buler det ut i støpen? Du sier batt. er toppladet. Dropp ladingen en stund, mål på batteriet når alle forbrukere er på (lanterner, etc) dropper det under 12V så er det batteriet gåent. Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 tror nok det bare er å handle nytt batteri så er det nok løst:) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Havnen Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Det var helt nytt i fjor og ser så bra ut så... Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 5,6V er så å si dødt batteri, hadde prøvd med ett nytt ett:) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Havnen Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 AGM, skulle lissom tåle alt! Forbanna tungt da, å dra omkring..Vel, må jeg, så må jeg Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 har du ett anna batteri å bare prøve , hadde nok gjort det før jeg kjøpte nytt, har det stått ute i vinter? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Kaptein Havnen : Jeg målte spenning til 12,7 før jeg skrudde på tenninga, når den ble skrudd på, falt det til 5,6. Det er nesten utrolig at det faller så mye bare fordi tenning blir slått på. 12,7 volt indikerer nesten fulladet friskt batteri. Kan godt være dårlig selv om spenning er så høy, men å falle til 5,6 synes å være veldig mye hvis bare instrument settes på. Var det rett på batteripolene du målte eller andre steder ? Eller var det under startforsøk ? En motor som har satt seg fast trekker mye strøm om man gjør startforsøk, så regner med du sjekket at den virkelig er løs som Gudrun var inne på. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Lask over ved hovedbryter,er mest sansynlig at denne er defekt.Ville også sjekke alle kabler fra batteri til hovedstrøm til starter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.