Jump to content

Mercruiser starter ikke, piper, tilsynelatende nok strøm


Kaptein Havnen

Recommended Posts

Det kan jo være mye men siden du ikke hører klikk fra starteren en gang så virker det dødt ja.

(ellers er det enkelte som glemmer dødmannsknappen, men da går det vel rundt)

 

Mange ganger er det så enkelt som hovedstrømbryter. Hva viser voltmetere samtidig som du prøver å dra den på starter? Hvis den dropper langt ned så sjekkk denne eller se under.

Jordledning og +kabel til starter sitter de godt?

Polsko på batteri kan være noen luringer.

 

Du har også 2 potmetere på drevet. Det ene er for å gi signal til triminstrumentet og det andre er for å hindre at du får trimmet høyt under drift/ nyere motorer - også hindre start av motor når drevet står for høyt. Hvis feil verdi på sistnevnte så tror den at drevet står høyt.

Link to post

Dødmannsknapp, hovedbryter, gir i fri, alt er sjekket. Volmeteret vibrerer bare i takt med pipingen. Drar nå for å se om det har skjedd noe med strømmen i natt. Har en klar opplevelse av at det er noe med tenningen, lite sansynlig at det skulle skje noe med motoren mens den står stille. Takk for tips alle sammen. Disse potmeterne er vel ikke så enkle å sjekke da?

Link to post

Tilt limit switch (babord, blå og grønn ledning fra drevet) måler 0 ohm i arbeidsområde og er åpen utenfor. Hvis du må holde inn trailerknappen for å løfte drevet til maks så fungerer denne.

Den andre trimindikator (styrbord) ser du forsåvidt på selve instrumentet om dette virker (60-180ohm eller noe sånt)

 

Bare nyskjerrig, målte du spenningen over hovedstrømbryter når du prøvde å starte, hva falt den evt til?

Link to post
Kaptein Havnen : Jeg målte spenning til 12,7 før jeg skrudde på tenninga, når den ble skrudd på, falt det til 5,6.

 

Det er nesten utrolig at det faller så mye bare fordi tenning blir slått på. 12,7 volt indikerer nesten fulladet friskt batteri. Kan godt være dårlig selv om spenning er så høy, men å falle til 5,6 synes å være veldig mye hvis bare instrument settes på.  Var det rett på batteripolene du målte eller andre steder ? Eller var det under startforsøk ?

En motor som har satt seg fast trekker mye strøm om man gjør startforsøk, så regner med du sjekket at den virkelig er løs som Gudrun var inne på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...