Jump to content

Hvorfor er det trukket kabel mellom rorflyndre og stevnhylse?

Lido23

Recommended Posts

Her var det ikke mye bilde å se. Dessuten må du rette tittelen til noe som sier no om emnet. Ellers blir innlegget stengt. Kobbertråden er for å gi forbindelse til det du vil beskytte mot galvanisk tæring dersom ikke sinken er skrudd rett på dette.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En kobbertråd i zinken vil jo få tæringen av zink til å akselere, spør du meg. Men er mange som gjør det på dette viset.... det beste i min tankegang, er å ha zink på begge plasser.

Det er det som er hensikten med koppertråden. At sinken tæres hurtigere, betyr at den gjør "jobben sin". Den ofrer seg og kalles for offeranode av mange.

Ja det er jeg fullstendig klar over. Men å benytte en kobberledning med en så mye høyere edelverdi enn zinken, gjør jo i mine øyne at zinken tæres mye fortere enn nødvendig..... Jo større forskjell i spenningsrekka, jo større tæring... Ergo vil kobberet ødelegge noe for zinkens funksjon, nettopp å beskytte selve båtens metall. Da vil det jo være bedre å ha en zink på hver del, fremfor at zinken skal fungere som en katode for selve kobberledningen.

Med den lille overflaten på kobberledningen, er ikke det noe problem. Og det er en helt vanlig måte å gjøre dette på. På mange båter, inkludert min Saga 27 sitter sinken skrudd fast i glassfiberen med solid kobberledning bort til stevnsbeslaget. En liten skrivefeil var det vel når du skrev: "fremfor at zinken skal fungere som en katode for selve kobberledningen". Du mente nok anode, offeranode.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja vet dette er vanlig. Men ser ikke grunn til at jeg skal gjøre det samme.;) Selv om overflata på kobberledningen er liten, har jo tross alt kobberet en mye høyere edelverdi enn zinken. Kobberet blir jo katoden i dette tilfellet, som gjør at anoden vil ofres en del fortere enn nødvendig i mine øyne. Eller tar jeg helt feil? Vil ikke da zinken fungere først og fremst som en offeranode for kobberet, fremfor selve skrogets metall?

Ja en liten skriveleif der ;) Ja i dette tilfellet er kobberet katoden og zinken anoden, i mitt hode iallefall. :)

Redigert av Sydkorset (see edit history)

For å illustrere min tankegang bedre: Dersom du tar ei aluminiumsplate med en rustfri bolt igjennom, får man som oftest problemer til slutt. Den rustfrie bolten er av en mye høyere edelverdi enn aluminiumen, med det resultat at aluminiumen vil begynne å fungere som en anode.

Et annet eksempel: om du har en skrogjennomføring montert i din båt,og kuleventilen din har en annen edelverdi enn selve gjennomføringen, kan det fort oppstå problemer. Jo høyere edelverdi det er mellom selve gjennomføringen og kuleventilen, jo høyere er vel sjansen for å få galvanisk terning, der den delen med minst edelverdi vil begynne å "tære".

Har også hørt om flere tilfeller der selve kuleventilen har vært av messing, mens selve kula har vært laget av en mye dårligere legering enn ventilen. Resultatet har vært at kula har tæret bort (fungert som en anode) og båten har gått til bunns.

Jeg mener dermed man vil få samme situasjon med zink og kobberet. Zinken vil først og fremst ofre seg for kobberet, pga den høye edelverdien i kobberet, og dermed ikke være fullt så effektivt som uten kobberledninga. Dessuten, hva vil skje om zinken detter av, og kobberledninga fremdeles henger på? Hva vil være anoden for kobberet da?? Jo i mine øyne- selve båtens metaller......

Praktisk bruk sier at om sinken ofrer seg for kobberet i tillegg til stevnsbeslag eller hva nå kabelen er koblet til, er det ikke noe problem. Sinken detter av? Den fester du selvfølgelig skikkelig. Men dersom du er bekymret for disse tingene, så gjør du som du fikk forslag om lenger oppe i tråden og monterer to sinkklumper og fjerner tråden.

Lars H.  zzzZZZ

Det er 2 hovedmåter å gjøre dette på Enten en sink montert på hver eneste skrogjennomføring eller en potensialutjevning (kobbertråd) mellom gjennomføringene med en felles sink (eller fler) Første alternativ er vanskelig å få til i praksis. Derfor finnes alternativ 2 på de fleste moderne båter

Poenget med kobberledningen, om det er utvendig mellom propellhylse og helgjern, eller innvendig mellom skrog gjennomføringene, er å laget en sluttet krets mellom alle disse. Når båten senkes i saltvann oppstår en elektrolyse. det begynner å gå strøm fra alle gjennomføringer til sinken og den ofres. Om kobberledningen mangler vil ikke spenningspotensialet potensialet være likt på gjennomføringene og noen gjennomføringen vil bli anode for andre gjennomføringe

Men å benytte en kobberledning med en så mye høyere edelverdi enn zinken, gjør jo i mine øyne at zinken tæres mye fortere enn nødvendig..... 

Hensikten med kobbertråden er at en anode skal beskytte to adskilte deler.

Ledningen er tydeligvis isolert (gul/grønn jordledning brukt i 230V installasjoner på land), så bidraget til økt sink-forbruk er minimalt.

Kun de delene av kobber-tråden som kommer i direkte kontakt med saltvann vil bidra til korrosjon.

Normalt er hylse i bronse eller messing som ligger nær kobber i spenningsrekka.

Hvilket metall det er i flyndra synes ikke, er det jern kan du med fordel fjerne kobbertråden og sette på egen anode for hylsa.

Fjerne du kobbertråden bør du montere egen anode på hylsen.

Du bør også ha egen anode på propell-mutteren. Lageret er normalt av gummi og leder ikke. Alternativt en kullbørste til propellaksel innvendig med forbindelse til hylse.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hensikten med kobbertråden er at en anode skal beskytte to adskilte deler.

Ledningen er tydeligvis isolert (gul/grønn jordledning brukt i 230V installasjoner på land), så bidraget til økt sink-forbruk er minimalt.

Kun de delene av kobber-tråden som kommer i direkte kontakt med saltvann vil bidra til korrosjon.

Normalt er hylse i bronse eller messing som ligger nær kobber i spenningsrekka.

Hvilket metall det er i flyndra synes ikke, er det jern kan du med fordel fjerne kobbertråden og sette på egen anode for hylsa.

Fjerne du kobbertråden bør du montere egen anode på hylsen.

Du bør også ha egen anode på propell-mutteren. Lageret er normalt av gummi og leder ikke. Alternativt en kullbørste til propellaksel innvendig med forbindelse til hylse.

Ditt svar er det mest fornuftige jeg har lest til nå! Er enig i at jo mere av kopperlengda som er isolert jo mindre vil dette redusere "slitasjen" på zinken betraktlig. Skjønner poenget med at man bruker kopperledning for å få best mulig kontakt mellom delene. Godt og forståelig svar. Jeg velger, fordi jeg kan, å sette zink på hver av delene. Det er i de tilfellene der folk bruker en svær kobberkabel uten noen form for isolering jeg mener ikke er så lurt.

Hvor har du tenkt å få festet sink på stevnsbeslaget? Nå er vel egentlig ikke det det viktigste å beskytte, det har jo kun forbindelse mot de to stålboltene som holder det på plass. Det som er mer viktig er å beskytte propellen som sitter på akslingen av stål. Her kan du få mye galvanisk tæring på propellen uten sink. Så sett på en akselanode eller mutter-anode der.

Hvor har du tenkt å få festet sink på stevnsbeslaget? Nå er vel egentlig ikke det det viktigste å beskytte, det har jo kun forbindelse mot de to stålboltene som holder det på plass. Det som er mer viktig er å beskytte propellen som sitter på akslingen av stål. Her kan du få mye galvanisk tæring på propellen uten sink. Så sett på en akselanode eller mutter-anode der.

Hos meg er den nederste mutteren skrudd av, og en anode festet på innsiden av mutter. Var slik da jeg kjøpte båten for 12 år siden, og har fortsatt med det.

Båten er fra 78 og ingen tegn til tæring noen sted.

Stevnbeslaget er vel skruet (gjenget inn i hylsa), så selve hylserøret har jo forbindelse med stevnbeslaget.

Hos meg er både hylserør og stevnsbeslag i samme materiale ser det ut til, dersom da ikke det ene er bronse og det andre messing. For sikkerhets skyld bruker jeg sinkanode.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Når dette har fungert i alle år på eldre båter, hvorfor fjerne det? Jeg ville evt. Byttet kobberledning hvis den er dårlig, og målt at det faktisk er ordentlig kontakt mellom de utsatte delene. Ellers så syns jeg at det kan være lurt å sette på noen anoder ekstra hvis man er i tvil. Kanskje en roranode?

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...