Lido23 Startet 25.April.2015 Link til dette innlegget Startet 25.April.2015 Som bildet viser så er det tid for å bytte zinkanode. På min båt så har den en kobberledning festet til seg. Noen som vet hvorfor? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Zinkanode hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Kommentar fra moderator: Har rettet bildelinken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Her var det ikke mye bilde å se. Dessuten må du rette tittelen til noe som sier no om emnet. Ellers blir innlegget stengt. Kobbertråden er for å gi forbindelse til det du vil beskytte mot galvanisk tæring dersom ikke sinken er skrudd rett på dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydkorset Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 En kobbertråd i zinken vil jo få tæringen av zink til å akselere, spør du meg. Men er mange som gjør det på dette viset.... det beste i min tankegang, er å ha zink på begge plasser. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 En kobbertråd i zinken vil jo få tæringen av zink til å akselere, spør du meg. Men er mange som gjør det på dette viset.... det beste i min tankegang, er å ha zink på begge plasser. Det er det som er hensikten med koppertråden. At sinken tæres hurtigere, betyr at den gjør "jobben sin". Den ofrer seg og kalles for offeranode av mange. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sydkorset Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Ja det er jeg fullstendig klar over. Men å benytte en kobberledning med en så mye høyere edelverdi enn zinken, gjør jo i mine øyne at zinken tæres mye fortere enn nødvendig..... Jo større forskjell i spenningsrekka, jo større tæring... Ergo vil kobberet ødelegge noe for zinkens funksjon, nettopp å beskytte selve båtens metall. Da vil det jo være bedre å ha en zink på hver del, fremfor at zinken skal fungere som en katode for selve kobberledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 (redigert) Med den lille overflaten på kobberledningen, er ikke det noe problem. Og det er en helt vanlig måte å gjøre dette på. På mange båter, inkludert min Saga 27 sitter sinken skrudd fast i glassfiberen med solid kobberledning bort til stevnsbeslaget. En liten skrivefeil var det vel når du skrev: "fremfor at zinken skal fungere som en katode for selve kobberledningen". Du mente nok anode, offeranode. Redigert 25.April.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydkorset Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 (redigert) Ja vet dette er vanlig. Men ser ikke grunn til at jeg skal gjøre det samme.;) Selv om overflata på kobberledningen er liten, har jo tross alt kobberet en mye høyere edelverdi enn zinken. Kobberet blir jo katoden i dette tilfellet, som gjør at anoden vil ofres en del fortere enn nødvendig i mine øyne. Eller tar jeg helt feil? Vil ikke da zinken fungere først og fremst som en offeranode for kobberet, fremfor selve skrogets metall? Ja en liten skriveleif der ;) Ja i dette tilfellet er kobberet katoden og zinken anoden, i mitt hode iallefall. :) Redigert 25.April.2015 av Sydkorset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 For å illustrere min tankegang bedre: Dersom du tar ei aluminiumsplate med en rustfri bolt igjennom, får man som oftest problemer til slutt. Den rustfrie bolten er av en mye høyere edelverdi enn aluminiumen, med det resultat at aluminiumen vil begynne å fungere som en anode. Et annet eksempel: om du har en skrogjennomføring montert i din båt,og kuleventilen din har en annen edelverdi enn selve gjennomføringen, kan det fort oppstå problemer. Jo høyere edelverdi det er mellom selve gjennomføringen og kuleventilen, jo høyere er vel sjansen for å få galvanisk terning, der den delen med minst edelverdi vil begynne å "tære". Har også hørt om flere tilfeller der selve kuleventilen har vært av messing, mens selve kula har vært laget av en mye dårligere legering enn ventilen. Resultatet har vært at kula har tæret bort (fungert som en anode) og båten har gått til bunns. Jeg mener dermed man vil få samme situasjon med zink og kobberet. Zinken vil først og fremst ofre seg for kobberet, pga den høye edelverdien i kobberet, og dermed ikke være fullt så effektivt som uten kobberledninga. Dessuten, hva vil skje om zinken detter av, og kobberledninga fremdeles henger på? Hva vil være anoden for kobberet da?? Jo i mine øyne- selve båtens metaller...... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Praktisk bruk sier at om sinken ofrer seg for kobberet i tillegg til stevnsbeslag eller hva nå kabelen er koblet til, er det ikke noe problem. Sinken detter av? Den fester du selvfølgelig skikkelig. Men dersom du er bekymret for disse tingene, så gjør du som du fikk forslag om lenger oppe i tråden og monterer to sinkklumper og fjerner tråden. Lars H. zzzZZZ Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Det er 2 hovedmåter å gjøre dette på Enten en sink montert på hver eneste skrogjennomføring eller en potensialutjevning (kobbertråd) mellom gjennomføringene med en felles sink (eller fler) Første alternativ er vanskelig å få til i praksis. Derfor finnes alternativ 2 på de fleste moderne båter Poenget med kobberledningen, om det er utvendig mellom propellhylse og helgjern, eller innvendig mellom skrog gjennomføringene, er å laget en sluttet krets mellom alle disse. Når båten senkes i saltvann oppstår en elektrolyse. det begynner å gå strøm fra alle gjennomføringer til sinken og den ofres. Om kobberledningen mangler vil ikke spenningspotensialet potensialet være likt på gjennomføringene og noen gjennomføringen vil bli anode for andre gjennomføringe Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Kunne jo eventuelt skifte ut den lille kabelstumpen mellom hylseflens og hæljern (ikke rorflyndre, det er noe annet) med en stump aluminimumskabel - så er den ekstra kobberflaten borte .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
NilsPils Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Det er det som er hensikten med koppertråden. At sinken tæres hurtigere, betyr at den gjør "jobben sin". Den ofrer seg og kalles for offeranode av mange. Dette må være en spøk . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Men å benytte en kobberledning med en så mye høyere edelverdi enn zinken, gjør jo i mine øyne at zinken tæres mye fortere enn nødvendig..... Hensikten med kobbertråden er at en anode skal beskytte to adskilte deler. Ledningen er tydeligvis isolert (gul/grønn jordledning brukt i 230V installasjoner på land), så bidraget til økt sink-forbruk er minimalt. Kun de delene av kobber-tråden som kommer i direkte kontakt med saltvann vil bidra til korrosjon. Normalt er hylse i bronse eller messing som ligger nær kobber i spenningsrekka. Hvilket metall det er i flyndra synes ikke, er det jern kan du med fordel fjerne kobbertråden og sette på egen anode for hylsa. Fjerne du kobbertråden bør du montere egen anode på hylsen. Du bør også ha egen anode på propell-mutteren. Lageret er normalt av gummi og leder ikke. Alternativt en kullbørste til propellaksel innvendig med forbindelse til hylse. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sydkorset Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Hensikten med kobbertråden er at en anode skal beskytte to adskilte deler. Ledningen er tydeligvis isolert (gul/grønn jordledning brukt i 230V installasjoner på land), så bidraget til økt sink-forbruk er minimalt. Kun de delene av kobber-tråden som kommer i direkte kontakt med saltvann vil bidra til korrosjon. Normalt er hylse i bronse eller messing som ligger nær kobber i spenningsrekka. Hvilket metall det er i flyndra synes ikke, er det jern kan du med fordel fjerne kobbertråden og sette på egen anode for hylsa. Fjerne du kobbertråden bør du montere egen anode på hylsen. Du bør også ha egen anode på propell-mutteren. Lageret er normalt av gummi og leder ikke. Alternativt en kullbørste til propellaksel innvendig med forbindelse til hylse. Ditt svar er det mest fornuftige jeg har lest til nå! Er enig i at jo mere av kopperlengda som er isolert jo mindre vil dette redusere "slitasjen" på zinken betraktlig. Skjønner poenget med at man bruker kopperledning for å få best mulig kontakt mellom delene. Godt og forståelig svar. Jeg velger, fordi jeg kan, å sette zink på hver av delene. Det er i de tilfellene der folk bruker en svær kobberkabel uten noen form for isolering jeg mener ikke er så lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Hvor har du tenkt å få festet sink på stevnsbeslaget? Nå er vel egentlig ikke det det viktigste å beskytte, det har jo kun forbindelse mot de to stålboltene som holder det på plass. Det som er mer viktig er å beskytte propellen som sitter på akslingen av stål. Her kan du få mye galvanisk tæring på propellen uten sink. Så sett på en akselanode eller mutter-anode der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydkorset Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Hvor har du tenkt å få festet sink på stevnsbeslaget? Nå er vel egentlig ikke det det viktigste å beskytte, det har jo kun forbindelse mot de to stålboltene som holder det på plass. Det som er mer viktig er å beskytte propellen som sitter på akslingen av stål. Her kan du få mye galvanisk tæring på propellen uten sink. Så sett på en akselanode eller mutter-anode der. Hos meg er den nederste mutteren skrudd av, og en anode festet på innsiden av mutter. Var slik da jeg kjøpte båten for 12 år siden, og har fortsatt med det. Båten er fra 78 og ingen tegn til tæring noen sted. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Hvor har du tenkt å få festet sink på stevnsbeslaget? Nå er vel egentlig ikke det det viktigste å beskytte, det har jo kun forbindelse mot de to stålboltene som holder det på plass. Det som er mer viktig er å beskytte propellen som sitter på akslingen av stål. Her kan du få mye galvanisk tæring på propellen uten sink. Så sett på en akselanode eller mutter-anode der. Stevnbeslaget er vel skruet (gjenget inn i hylsa), så selve hylserøret har jo forbindelse med stevnbeslaget. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 (redigert) Hos meg er både hylserør og stevnsbeslag i samme materiale ser det ut til, dersom da ikke det ene er bronse og det andre messing. For sikkerhets skyld bruker jeg sinkanode. Redigert 26.April.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Har en kompis som nylig skulle skifte en skrog-gjennomføring i bronse på en Nidelv 24, p.g.a. alder( i fra ca 1980.) Han angret da denne var demontert, da den viste seg og være like fin som ny, etter ca.35 år. (uten anode). Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Når dette har fungert i alle år på eldre båter, hvorfor fjerne det? Jeg ville evt. Byttet kobberledning hvis den er dårlig, og målt at det faktisk er ordentlig kontakt mellom de utsatte delene. Ellers så syns jeg at det kan være lurt å sette på noen anoder ekstra hvis man er i tvil. Kanskje en roranode? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.