Jump to content

Ql450 /Johnsen vannpumpe går i tide og utide, må slås av om natten

Skrujeden

Recommended Posts

Jeg har en Johnsen trykkvannpumpe som er lik ql450. Den går i tide og utide. Så langt jeg kan se så er det ikke noen lekasjer. Noen som har vært borti dette? Jeg har egen strømbryter for så jeg har ofte slått av pumpa på natta, men da må jeg alltid ned å slå på trykkstrømbryteren. Pumpa ligger under to luker langt nedi, så det er litt slitsomt å gjøre dette hver morgen. Noen som har noen tips?

Jeg har ikke akumulatortank men dusj på badeplatform, dusj/vask på toalett og krane i pentry. Varmtvannsberederen er av merke isocamp på ca 30 liter. Den lekker litt i overtrykksventilen men ikke av betydning (kanskje 5 liter på 3 mnd)

• 9 år senere...

Gammel tråd, men nå har jeg fått dette problemet:

Vannpumpa går hvert 7 minutt selv om alle kraner er stengt. Jeg finner ingen lekasjer.

Først tenkte jeg at det lakk tilbake gjennom pumpen. Jeg hadde en annen pumpe liggende så jeg prøvde den. Det ble ingen forbedring.

Så tenkte jeg på overtrykksventilen på varmtvannsberederen. Den går tilbake til vanntanken, så det ville heller ikke gi lekasje. Men det er en slange jeg kan se igjennom og jeg kan se at vannet ikke kommer her.

Jeg prøvde å se hvor mye vann jeg kan tappe før pumpen starter. Det var 3 dl. 7 minutter mellom hvert pump: 60 / 7 = 8.6 pumpinger i timen. 0.3 liter * 8.6 = 2.5 liter / time. 2.5 * 24 = over 60 liter. Det ligger ikke 60 liter vann i båten som jeg ikke finner.

Er det andre steder vannet kan forsvinne?

Hvor vanlig er det at pumpene slipper vannet tilbake? Kan jeg ha fått 2 vannpumper som lekker tilbake?

(Pumpetypen min stemmer ikke med overskriften, men jeg har prøvd 2 forskjellige så er det nok ikke så viktig)

Redigert av Gerhard (see edit history)

En trykkvannspumpe som er i orden skal ikke lekke tilbake til sugesiden. Årsaken til lekkasjen kan være at det har lagt seg rusk i gummimembranene inne i pumpa. Dette kan være verdt å sjekke før kjøp av ny, tar ikke mange minuttene å gjøre. 

Tilbakeslagsventil og andre kreative løsninger blir forsøk på å kurere symptomene i stedet for årsaken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Funderte på; kan det være at det av en eller annen grunn står en enveisventil i systemet nedstrøms av pumpa? Da vil det trykksatte volumet som pumpa ser bli veldig lite og en ørliten lekkasje gjennom pumpa vil føre til hyppige restarter? Ellers enig i at de ikke skal lekke særlig mye. En restart i ny og ne er vanlig men ikke så hyppig. En annen ting som ikke er nevnt er at trykksensoren pleier å være stillbar. Jeg har måttet justere på den som står som spylepumpe på toalettet for å gjøre den litt mindre ‘ivrig’ og det hjalp. Den har nok lite volum som akkumulator på trykksida. 

bellen skrev for 13 timer siden:

En eller flere akkumulatortanker etter pumpen hjelper mye på dette og er en god del billigere enn å kjøpe nye pumper.

Jeg har en akkumulatortank. Den var ikke med på det siste forsøket som ga start på pumpa hvert 17 sekund. Når hele systemet var tilkoblet inkludert akkumulatortank startet pumpen hvert 7 minutt.

Okkaby skrev for 12 timer siden:

Kjøp en tilbakeslagsventil på Biltema å sett inn på sugesiden av pumpa.

Ja selvfølgelig. Det vil jo løse problemet. Det var plan #1 inntil Brigg kom med sitt forslag:

Brigg skrev for 1 time siden:

En trykkvannspumpe som er i orden skal ikke lekke tilbake til sugesiden. Årsaken til lekkasjen kan være at det har lagt seg rusk i gummimembranene inne i pumpa. Dette kan være verdt å sjekke før kjøp av ny, tar ikke mange minuttene å gjøre.

Godt forslag. Dette må jeg prøve først!

Dette kan bli en føljetong. 

Jeg åpnet pumpa, men jeg fant ikke så mye rusk, så jeg kjøpte en enveisventil på Biltema. De hadde ikke overgang til slange så da måtte jeg til en rørlegger. Det er jo en helt annen pris, men det er en annen sak...

Monterte sammen og nå gikk ikke pumpa så lenge jeg var der. Jeg skrudde av strømmen til pumpa når jeg gikk. Når jeg kom tilbake neste dag (etter 10 timer) skrudde jeg på strømmen til pumpen og den startet ikke!

Hurra. Problem løst!

Nå er jeg på båttur og pumpen går hvert 8 minutt. :headbang:

Hva kan det være som gjør dette? 

Dersom du har kjørt motor slik at VV-bereder er oppvarmet og deretter ligger uten landstrøm vil pumpen gå innimellom for å kompensere for trykkfallet etter hvert som varmtvannet kjøles ned. Men hvert 8 minutt er kanskje litt for ofte dersom dette er årsaken. 

Sikker på at overtrykksventilen på berederen holder tett?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Gerhard skrev On 2.6.2024 at 17.44:

Dette kan bli en føljetong. 

Nå er jeg på båttur og pumpen går hvert 8 minutt. :headbang:

Denne gangen var det ikke så ille. Det var dusjen ute på badeplatformen. (Men dette var ikke det opprinnelige problemet. Det sjekket jeg.)

20240604_105616.jpg.2e77259bb67b00fea334a54521d914ee.jpg

Denne dusjen skal stenge to steder:

- Blandebatteriet: Er det mulig å skifte pakning på denne?

- Dusjhodet: Knappen spretter ikke ut igjen. Har noen et tips for å få den til å stenge igjen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...