Jump to content

Genialt måleinstrument til båtens batteri!


tekniker3

Recommended Posts

Her ser du at spenningen gir en god indikasjon på batteriets kapasitet, instrumentet har dette i en tabell og oversetter.

 

Tror instrumentet til 50kr hever båtens wow faktor mer en det koster...

 

Temperatur og belastning spiller en rolle i nøyaktighten. Men hvis jeg hadde 4000kr som en har brukt på et instrument her (For mye penger?) hadde jeg kjøpt 4 batterier heller og 1 billig måleinstrument.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56925/12v.gif

Link to post

Glem det som står over !

Sliter med nettleser som ikke viser bilder slik de skal være.

 

Kan noen forklare åssen man kobler dette ?

Må jeg inn på forbruks+ i battvender og videre ut fra felles på battvender og inn på shunt ?

Så ut fra shunt til minus på forbruksbatteri.

 

Sitter med en nettleser for øyeblikket som ikke viser bilder helt som de skal være !

Link to post

Shunt kobles på minus. mellom batteri og alle forbrukerne i båten. har du eget startbatter ? Da kan i såfall målerne fra Nasa (sikkert andre også ) måle spenning på start og alt det andre på forbruk.

Skal starteren også gå igjennom shunt så må den være stor nok ja.  Drar starteren 2000w så må shunt være minst 200amp. ( 2000w:12v=166amp ) Ikke glem ankervinsj osv osv. disse er også ofte på rundt 1000w

Så har du kjøleskap, stereo, vhf, lanterner, varmer på og starter ankervinsj på en 100amp shunt kan du få trøbbel.  

 

Jeg skal bestille 2 av disse som diskuteres her. et til hver batteribank. Prisforskjellen på en 200amp og 500amp er ikke stor så tar di største for å muligens høyere forbruk i fremtiden;)

Link to post
  guddal skrev On 27.4.2015 at 15.33:

Fant du en til under kr350 inkl frakt? Link til den? Flere som lå akkurat rundt grensa...

Kjøpte denne: http://www.ebay.com/itm/DC-120V-250A-Volt-Current-Ah-Power-Combo-Meter-Charge-Discharge-Battery-Monitor/161356295290

 

$41.5 ink frakt som blir under 350 med dagens kurs (Ser også at du får en med 500A shunt til $42 ink frakt).

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Ser intressant ut dette, men tror jeg heller betaler ca 1700 for et velprøvd instrument, som feks Victron. redd for at den shunten som følger med her er av dårlig kvalitet, slik at det blir "brudd" eller dårlig kontakt I den, kjipt når man er lagt ute på sjøen - eller at strømmen forsvinner I urent farvann :diving:  

Redigert av powerpuff (see edit history)
Link to post

Ser ut som det er nok til alle på ebay da !

Det finnes utrolige mange typer også,nesten alle gjør det samme.

Ali har vel også tror jeg,hadde iværtfall.

 

Og det er vel ikke så vannsklig om shunten ryker og bare koble over,kan lage en nød bryter der.

Men tror det skal vare litt,NJAL har jo hatt sin i flere år nå.

 

 

Skal ha en slik selv ettervært !

Redigert av Dioden ! (see edit history)
Link to post

Kikket litt i gammel kommunikasjon på Ebay. Den selgeren jeg kjøpte den av kunne tilby i følgende størrelse:

range 100A, 150A, 200A, 250A, 300A, 400A, 500A...

 

Så er jo litt å velge av. Noe annet han informerte meg om den gangen er at det ikke er bra å ha for stor shunt, versus hvor man ligger i forbruk. Kan føre til misvisning. Noen som kan forklare det litt nærmere for meg? Bare aksepterte hans forklaring den gangen og la meg på 300 A så jeg.

 

Link to post

Det har nok med oppløsning å gjøre. Si for enkelhets skyld at man har to shunt, 100mV på 0-100A eller 100mv på 0-300A. Hvis da dynamoen gir 60A, så vil man på en shunt på 100A benytte 60% av området, mens man på en 300A shunt bare vil benytte 20% av området. Altså en mye dårligere oppløsning.  

For en shunt på 100A vil man da detektere 60mV@60A, mens man på en 300A shunt bare vil detektere 20mv@60A

Redigert av baatan (see edit history)
Link to post

Ok, men trodde det var viktig å ha shunt stor nok til forbrukerne? For egen del er det en ankervinsj på 1200W og to kjøleskap + lys, dieselvarmer etc som går på forbruksbanken. Trodde det var dette man måtte prøve å ivareta med shunten og derfor få den stor nok til å dekke hvis alt står på? (noe som blir veldig teoretisk da) Men f.eks ankervinsjen vil kreve 100A shunt bare den hos meg, eller er jeg helt på bærtur?

Link to post

Ser man i dette databladet http://www.murata-ps.com/data/meters/dpm_shunts.pdf. Du må nok dimensjonere shunten etter maks forbruk ja, og shunten må være minst 1/3 større en det forbruket man forventer som"continuous-Operation". For min del vil det være generator som vil være dimensjonerende.

Du taper nok endel nøyaktighet med å måtte dimensjonere etter ankervinsjen, shunten må tåle maks strøm i kretsen.(+1/3  pga continuous-Operation og +++ hvis shunten er varmere en 25 grader..)

En løsning er å flytte vinsjen over på startbatteri..

Redigert av baatan (see edit history)
Link to post
  baatan skrev On 28.4.2015 at 19.16:

Det har nok med oppløsning å gjøre. Si for enkelhets skyld at man har to shunt, 100mV på 0-100A eller 100mv på 0-300A. Hvis da dynamoen gir 60A, så vil man på en shunt på 100A benytte 60% av området, mens man på en 300A shunt bare vil benytte 20% av området. Altså en mye dårligere oppløsning.  

For en shunt på 100A vil man da detektere 60mV@60A, mens man på en 300A shunt bare vil detektere 20mv@60A

 

Hva vil dette si i praksis, at man har en oppløsning på 20mv i forhold til 60mv (begge på 60A)?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...