snus9999 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 njal skrev On 26.4.2015 at 20.02: Man klarer seg somregel med batterimonitor på forbruksbanken. Jeg ser ingen nytte i å ha det på f.eks startbatteri. Der holder det med voltmeter.takk for svar, nå ble jeg mer klokere :) Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Her ser du at spenningen gir en god indikasjon på batteriets kapasitet, instrumentet har dette i en tabell og oversetter. Tror instrumentet til 50kr hever båtens wow faktor mer en det koster... Temperatur og belastning spiller en rolle i nøyaktighten. Men hvis jeg hadde 4000kr som en har brukt på et instrument her (For mye penger?) hadde jeg kjøpt 4 batterier heller og 1 billig måleinstrument. https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56925/12v.gif Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 (redigert) Det står shunten tåler 100 amp ! Hvor mye strøm drar en stor starter igrunn ? Og denne strømmen passerer jo shunten,og blir målt ? Om den ikke bare kobles på forbruksiden da. Men det skjer att jeg må starte på begge batterier. Vil den tåle dette ? Redigert 27.April.2015 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Glem det som står over ! Sliter med nettleser som ikke viser bilder slik de skal være. Kan noen forklare åssen man kobler dette ? Må jeg inn på forbruks+ i battvender og videre ut fra felles på battvender og inn på shunt ? Så ut fra shunt til minus på forbruksbatteri. Sitter med en nettleser for øyeblikket som ikke viser bilder helt som de skal være ! Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Shunt kobles på minus. mellom batteri og alle forbrukerne i båten. har du eget startbatter ? Da kan i såfall målerne fra Nasa (sikkert andre også ) måle spenning på start og alt det andre på forbruk. Skal starteren også gå igjennom shunt så må den være stor nok ja. Drar starteren 2000w så må shunt være minst 200amp. ( 2000w:12v=166amp ) Ikke glem ankervinsj osv osv. disse er også ofte på rundt 1000w Så har du kjøleskap, stereo, vhf, lanterner, varmer på og starter ankervinsj på en 100amp shunt kan du få trøbbel. Jeg skal bestille 2 av disse som diskuteres her. et til hver batteribank. Prisforskjellen på en 200amp og 500amp er ikke stor så tar di største for å muligens høyere forbruk i fremtiden;) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Da er den på 250A bestilt, skal bli spennende å teste denne ut! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
guddal Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Fant du en til under kr350 inkl frakt? Link til den? Flere som lå akkurat rundt grensa... Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Bestilte selv 2 stk ;) 500A & 250A Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 guddal skrev On 27.4.2015 at 15.33: Fant du en til under kr350 inkl frakt? Link til den? Flere som lå akkurat rundt grensa... Kjøpte denne: http://www.ebay.com/itm/DC-120V-250A-Volt-Current-Ah-Power-Combo-Meter-Charge-Discharge-Battery-Monitor/161356295290 $41.5 ink frakt som blir under 350 med dagens kurs (Ser også at du får en med 500A shunt til $42 ink frakt). Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Cato Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Noen som har opplysninger om hvor mye strøm selve instrumentet trekker? Blir vel noen mA ... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Cato skrev On 28.4.2015 at 7.50: Noen som har opplysninger om hvor mye strøm selve instrumentet trekker? Blir vel noen mA ... Jeg tenkte bare ta det fra startbatteriet, ikke samme banken. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Bestillt 300a...hadde ikke flere 250a... Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Da hadde jeg flaks, jeg rakk å bestille 3stk av 250Amps instrumentet. Gleder meg til det kommer... Njal burde ha bonus på salget av disse instrumentene, regner med at salget har økt endel etter at han la ut linken... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
powerpuff Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 (redigert) Ser intressant ut dette, men tror jeg heller betaler ca 1700 for et velprøvd instrument, som feks Victron. redd for at den shunten som følger med her er av dårlig kvalitet, slik at det blir "brudd" eller dårlig kontakt I den, kjipt når man er lagt ute på sjøen - eller at strømmen forsvinner I urent farvann Redigert 28.April.2015 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 (redigert) Ser ut som det er nok til alle på ebay da ! Det finnes utrolige mange typer også,nesten alle gjør det samme. Ali har vel også tror jeg,hadde iværtfall. Og det er vel ikke så vannsklig om shunten ryker og bare koble over,kan lage en nød bryter der. Men tror det skal vare litt,NJAL har jo hatt sin i flere år nå. Skal ha en slik selv ettervært ! Redigert 28.April.2015 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 (redigert) Her er 250 amp til 250 kr ! Hold av ett til meg da ... http://www.ebay.com/itm/DC-120V-250A-Volt-Current-Ah-Power-Combo-Meter-Charge-Discharge-Battery-Monitor/161687505885?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D30002%26meid%3D4f584dd02042405792ccfb977910b438%26pid%3D100011%26rk%3D3%26rkt%3D10%26sd%3D161356295290 Redigert 28.April.2015 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 har bestilt :-) takk for denne tråden! Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Tror ikke det blir tomt på en stund. Selv om den er blitt veldig poppulær her på plassen ! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Kikket litt i gammel kommunikasjon på Ebay. Den selgeren jeg kjøpte den av kunne tilby i følgende størrelse:range 100A, 150A, 200A, 250A, 300A, 400A, 500A... Så er jo litt å velge av. Noe annet han informerte meg om den gangen er at det ikke er bra å ha for stor shunt, versus hvor man ligger i forbruk. Kan føre til misvisning. Noen som kan forklare det litt nærmere for meg? Bare aksepterte hans forklaring den gangen og la meg på 300 A så jeg. Sitér dette innlegget Link to post
baatan Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 (redigert) Det har nok med oppløsning å gjøre. Si for enkelhets skyld at man har to shunt, 100mV på 0-100A eller 100mv på 0-300A. Hvis da dynamoen gir 60A, så vil man på en shunt på 100A benytte 60% av området, mens man på en 300A shunt bare vil benytte 20% av området. Altså en mye dårligere oppløsning. For en shunt på 100A vil man da detektere 60mV@60A, mens man på en 300A shunt bare vil detektere 20mv@60A Redigert 28.April.2015 av baatan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Ok, men trodde det var viktig å ha shunt stor nok til forbrukerne? For egen del er det en ankervinsj på 1200W og to kjøleskap + lys, dieselvarmer etc som går på forbruksbanken. Trodde det var dette man måtte prøve å ivareta med shunten og derfor få den stor nok til å dekke hvis alt står på? (noe som blir veldig teoretisk da) Men f.eks ankervinsjen vil kreve 100A shunt bare den hos meg, eller er jeg helt på bærtur? Sitér dette innlegget Link to post
baatan Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 (redigert) Ser man i dette databladet http://www.murata-ps.com/data/meters/dpm_shunts.pdf. Du må nok dimensjonere shunten etter maks forbruk ja, og shunten må være minst 1/3 større en det forbruket man forventer som"continuous-Operation". For min del vil det være generator som vil være dimensjonerende. Du taper nok endel nøyaktighet med å måtte dimensjonere etter ankervinsjen, shunten må tåle maks strøm i kretsen.(+1/3 pga continuous-Operation og +++ hvis shunten er varmere en 25 grader..) En løsning er å flytte vinsjen over på startbatteri.. Redigert 28.April.2015 av baatan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 baatan, takk for gode forklaringer. Da var jeg ikke helt på bærtur. i dag har en ankervinsj på hver krets. Koblet den bakre til startbatteribank. En annen ting er temperatur som du viser til og databladet opplyser om. Vil det være lurt å ikke ha shunten i motorrom kanskje? Ikke vært klar over dette med temperatur i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
baatan Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Tja det har jo endel å si. Maks kontinuerlig strøm på en 150A shunt i datablader er 61,5A ved 100 grader, og 100A ved 25 grader. Hva som er tilfellet for de shuntene som følger med her vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 baatan skrev On 28.4.2015 at 19.16: Det har nok med oppløsning å gjøre. Si for enkelhets skyld at man har to shunt, 100mV på 0-100A eller 100mv på 0-300A. Hvis da dynamoen gir 60A, så vil man på en shunt på 100A benytte 60% av området, mens man på en 300A shunt bare vil benytte 20% av området. Altså en mye dårligere oppløsning. For en shunt på 100A vil man da detektere 60mV@60A, mens man på en 300A shunt bare vil detektere 20mv@60A Hva vil dette si i praksis, at man har en oppløsning på 20mv i forhold til 60mv (begge på 60A)? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.