3rik Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Jo høyere oppløsning jo mer nøyaktig blir det. Jeg har to stk av batterimonitoren som Njaal viser til. Har hatt disse i snart 2 år, testet de grundig for nøyaktighet med apparater på jobb. Med shunt på 500A og 75mV blir det ganske unøyaktig på små strømmer. Jeg har 500A shunt på startbatteri og 100A på forbruk. Begge mine ble kalibrert da jeg satt de inn, mot ett vanlig multimeter rett på batteri. På spenning har jeg sjekket de av og til og de er begge helt nøyaktig enda( mot et multimeter direkte på batteri). Men den med 500A shunt havner ikke alltid på 0 A om jeg skrur av hovedbryter. Jeg synes de er verdt pengene, men kjøp shunt som passer formålet. Shunt kan kjøpes utenom. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 eriklepe skrev On 28.4.2015 at 21.15: Jo høyere oppløsning jo mer nøyaktig blir det. Jeg har to stk av batterimonitoren som Njaal viser til. Har hatt disse i snart 2 år, testet de grundig for nøyaktighet med apparater på jobb. Med shunt på 500A og 75mV blir det ganske unøyaktig på små strømmer. Jeg har 500A shunt på startbatteri og 100A på forbruk. Begge mine ble kalibrert da jeg satt de inn, mot ett vanlig multimeter rett på batteri. På spenning har jeg sjekket de av og til og de er begge helt nøyaktig enda( mot et multimeter direkte på batteri). Men den med 500A shunt havner ikke alltid på 0 A om jeg skrur av hovedbryter. Jeg synes de er verdt pengene, men kjøp shunt som passer formålet. Shunt kan kjøpes utenom. Takk for svar eriklepe og andre, men igjen, hva er det vi snakker om at nøyaktighetsgrad her? Er det antall Ah time igjen som er forskjellen? Det ene shunted sier 3 og det andre sier 6? Hva er det vi snakker om? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
baatan Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Man kan slå inn en stift med slegge, men man treffer så mye mer en hva man behøver, blir litt sånn.. Men teorien er digitalteknikk og sampling.: Et digitaltvoltmeter som dette i prinsippet er, kan bare måle "steg". For eksempel steg på 0,1mv. Så hvis du har en 75mv@100A shunt kan den har 750 steg. Du har med en 300A shunt fortsatt 750 steg. Forskjellen er at med en 100A shunt så representerer hvert steg 100/750=0,133A. Mens med en 300A shunt: 300/750=0,4A. Hvor nøyaktig dette instrumentet er vet jeg ikke, men tipper eneste forskjell på versjonene er shunten. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 baatan skrev On 29.4.2015 at 15.27: Man kan slå inn en stift med slegge, men man treffer så mye mer en hva man behøver, blir litt sånn.. Men teorien er digitalteknikk og sampling.: Et digitaltvoltmeter som dette i prinsippet er, kan bare måle "steg". For eksempel steg på 0,1mv. Så hvis du har en 75mv@100A shunt kan den har 750 steg. Du har med en 300A shunt fortsatt 750 steg. Forskjellen er at med en 100A shunt så representerer hvert steg 100/750=0,133A. Mens med en 300A shunt: 300/750=0,4A. Hvor nøyaktig dette instrumentet er vet jeg ikke, men tipper eneste forskjell på versjonene er shunten. Så for alle praktiske formål, hvis jeg forstår dette riktig, så vil størrelsen på shunted ikke ha noen praktisk betydning for vår bruk av måleren? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Oystein Ny Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Jeg fikk denne meldingen fra dem: Hello Oystein,Thanks for your order with us.Could you please provide shipping address in English?By the way, May I know the max current of your system? please select the current range 1.2-1.5 times the max current, for example, you can select 250A or 300A if the max current is 200 amps. There will be errors if we measure small current by large current range item.Look forward to your reply soon Lar ikke starter og ankervinsj være med på målingen så jeg kan bruke den minste shunt som mulig. Synes allikevel det ikke er så interessant hvor mye starter og vinsjen bruker av strøm. Shipping address in English er litt morsom, mange Ø'er i både navn og adresse ;-). Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 baatan skrev On 29.4.2015 at 15.27: Man kan slå inn en stift med slegge, men man treffer så mye mer en hva man behøver, blir litt sånn.. Men teorien er digitalteknikk og sampling.: Et digitaltvoltmeter som dette i prinsippet er, kan bare måle "steg". For eksempel steg på 0,1mv. Så hvis du har en 75mv@100A shunt kan den har 750 steg. Du har med en 300A shunt fortsatt 750 steg. Forskjellen er at med en 100A shunt så representerer hvert steg 100/750=0,133A. Mens med en 300A shunt: 300/750=0,4A. Hvor nøyaktig dette instrumentet er vet jeg ikke, men tipper eneste forskjell på versjonene er shunten.Samplingsfeilen er nok overkommelig for de fleste, men vi snakker nok her ikke "military grade components" så selve målefeilen blir også større (bidrag av temperaturkoeffisienter, induserte bidrag, etc.) Way of blir det nok uansett ikke Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Sjuren skrev On 30.4.2015 at 5.37: Samplingsfeilen er nok overkommelig for de fleste, men vi snakker nok her ikke "military grade components" så selve målefeilen blir også større (bidrag av temperaturkoeffisienter, induserte bidrag, etc.) Way of blir det nok uansett ikke Riktig, det var det jeg tenkte på, om det viser 78% eller 76% gjenværende kapasitet så har det jo ingen praktisk betydning for oss. Skal du drive kritiske systemer ala Military Grade så vil man nok uansett velge andre (og myyye) dyrere målere. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
baatan Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 (redigert) Tja, når man så begynner å integrere 0,4A isteden for 0,133 over tid så har jo det veldig mye å si. For momentant måling har det mindre betydning. Hvis dette avviket ikke har praktisk betydning for deg, så bør investere i et amperemeter og ikke i en batterimonitor. For ordens skyld, jeg har kjøpt en slik måler som nevnt i forumet med 100A shunt. Dette fordi jeg har en dynamo på 60A, og et normalt forbruk på 6-12A i havna på kvelden.m Redigert 30.April.2015 av baatan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 baatan skrev On 30.4.2015 at 20.02: Tja, når man så begynner å integrere 0,4A isteden for 0,133 over tid så har jo det veldig mye å si. For momentant måling har det mindre betydning. Hvis dette avviket ikke har praktisk betydning for deg, så bør investere i et amperemeter og ikke i en batterimonitor. For ordens skyld, jeg har kjøpt en slik måler som nevnt i forumet med 100A shunt. Dette fordi jeg har en dynamo på 60A, og et normalt forbruk på 6-12A i havna på kvelden.m Okay baatan, hvor mye har det å si i praksis? Gi meg et eksempel. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
baatan Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 0,4. -0,133=0,267. Har du hovedbryteren på i 2 døgn så vil vel det utgjøre +- 12,8Ah. Har man en batteribank på 200Ah og halvparten av det kan benyttes, så begynner det å bety endel. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 (redigert) Felles for de aller aller fleste er at de måler kun seg selv ved en ytre påvirkning. Eller Det gjelder egentlig alle, men noen sender også signal INN i batteriet mens de fleste altså er rent passive De påstår flere å kunne si noe om helsen til batteriet, men da må helt andre målemetoder til. De kan flere si når noe er virkelig galt, men ærlig talt. Akkurat det kan de fleste av oss :-) Det de alle derimot gjør bra nok, er å gi et godt estimat av strømforbruk og spenning. Da har vel de aller fleste de de ønsker. :-) Redigert 2.Mai.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Da ligger mine 2 instrumenter på posten og skal hentes i dag.. Gleder meg til å teste dette. Om jeg monterer nå eller venter til vinteren får jeg se. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Pakken er hentet... Og innpakningen er d ingenting å si på. Det ser greit ut, litt billig på skjermen egentlig men bra nok til den prisen. Og størrelsen på skjermen er mye hendigere en NASA bm-1 foreks .. Gjenstår bare å teste nå . Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Fikk også min i posten idag ! Ser att man må kalibrere endel ifølge bruksanvisning. Men lurer litt på om det vil bli nøyaktig. Jeg har vedlikeholdslader på 30 amp koblet direkte på 2 batterier 1start og ett forbruk. På batteriene er minus koblet sammen,så går plus ledningene opp til batterivender. Den vil vel være nøyaktig om jeg velger batt2 som er forbruk ? Om jeg slår vender over på batt 1+2 og shunten koblet på minusen til forbruk(2),vil det da bli unøyaktig ? Da blir jo strømmen dratt fra begge batt,men måler på shunt bare på forbruksiden. Minusen på batteriene er jo koblet sammen. Eller blir det unøyaktig ? kunne laget en vender så kunne jeg brukt samme instrument til begge batterier igrunn(om batt er like ). Gleder meg til og prøve ut ! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Antar minus på lader må koples slik at shunt kommer i mellom. Ellers blir det neppe rett. Men det skulle være enkelt å få til Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Har noen fått testet dette ut? Erfaringer?Har fått min og vurderer å montere dette ifm innkjøp av nye batterier. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Jeg fikk koblet opp måleren til min nye batteribank og for en god stund så alt bra ut, den viste V og A (litt "nervøse tall") bade for lading og forbruk, Men, skulle kalibrere strømnivåene og plutselig stoppet den fullstendig å vise A, kan se ut som om den gikk på en smell der (skal sjekke med leverandør).(Den virker jo relativt billig, noe som jo prisen antyder...) I sin enkleste form er det 4 kabler som skal strekkes fra batteribank til display og her gjorde jeg noe meget smart Kjøpte ferdig strømpe med 5 lederepå Biltema som enkelt lot seg strekke de 7-8m fra batteriene til dashboard! Har du tips til andre målere? Shunt og kabling er jo nå på plass så trenger når bare en god måler. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
TomF Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Mottok min før helgen og kikket litt på installasjonsmuligheter. Jeg tenkte å bruke muligheten til å koble strømmen som gir "liv" til displayet via hovedbryter for forbruksstrøm - for på denne måten å kunne skru av displayet når vi ikke er i båten. Er dette ok ? Eller er det nødvendig å ha strøm til displayet hele tiden for å holde på kaliberingsinfoen når denne er gjordt ? Tenkte også å montere displayet i kabinen - trenger det mer der når jeg ligger i ro, enn å kunne se det på dashbordet. Høres det fornuftig ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Har også montert det i kabinen. Poenget er jo som du sier, når du ligger i ro. Når du kjører har du jo voltmetere til å følge med at det lades opp. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Jeg har koblet instrument etter hovedbryter, og det husker dine egne innstillinger så det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 BingoBonzo skrev On 6.6.2015 at 20.03: Men, skulle kalibrere strømnivåene og plutselig stoppet den fullstendig å vise A, kan se ut som om den gikk på en smell der (skal sjekke med leverandør). (Den virker jo relativt billig, noe som jo prisen antyder...) Etter en factory reset + at jeg koblet display til/fra kontaktbrettet begynte den plutselig å virke igjen, tydelig at den kun hadde fått en hikke. Dere andre som har montert denne, hvordan synes dere den virker, er du fornøyd? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
TomF Svart 15.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2015 Jeg har montert mitt nå og får fornuftige verdier på volt....men: 1. Det står konstant ca 4.8 prosent igjen...uansett om det er nesten utladet(11 volt) eller om det er helt nyladet. 2. Charging lampen lyser aldri. Er det noen calibrering jeg mangler ? Jeg har innstilt med batteri kapasistet (115 ah) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Koblet min opp enkelt i dag, men får den ikke til å vise riktig. Jeg mistenker det har noe med str på shunt å gjøre. Brukte båten sist på søndag. Koblet opp batterimonitoren. Den viste 12.96v på batteriene .. Sjekket med voltmeter og det viste likt ;-) så batteriene er Ihvertfall i orden .. Men så til den store testen, måling av forbruk. Satt på kjøleskap.. Den viser 0.0a .... Kobler på tangampermeter som viser 4,95a.. Hmmmm. Noe stemmer ikke.. Setter i tillegg på kjøleboksen, tangampermeter viser 9,72a og batterimonitoren viser 4,8a. Noen flere som ikke klarer å måle riktig a ? Hva med w ?? Jeg har 300a shunt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Jeg opplever også gale A målinger på mitt (uten at jeg har målt dette nøyaktig). Har du kalibrert den? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Gtir_man Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Skjønnte ikke et pøkk av den "bruksanvisningen" som kom med. Den sier bare noe om 4 menyer. Mens den har 13 forskjellige greier innpå.. Hvordan kalibrere den ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.