Jump to content

Genialt måleinstrument til båtens batteri!

tekniker3

Recommended Posts

Jo høyere oppløsning jo mer nøyaktig blir det. Jeg har to stk av batterimonitoren som Njaal viser til. Har hatt disse i snart 2 år, testet de grundig for nøyaktighet med apparater på jobb. Med shunt på 500A og 75mV blir det ganske unøyaktig på små strømmer. Jeg har 500A shunt på startbatteri og 100A på forbruk. Begge mine ble kalibrert da jeg satt de inn, mot ett vanlig multimeter rett på batteri. På spenning har jeg sjekket de av og til og de er begge helt nøyaktig enda( mot et multimeter direkte på batteri). Men den med 500A shunt havner ikke alltid på 0 A om jeg skrur av hovedbryter.

Jeg synes de er verdt pengene, men kjøp shunt som passer formålet. Shunt kan kjøpes utenom.

Jo høyere oppløsning jo mer nøyaktig blir det. Jeg har to stk av batterimonitoren som Njaal viser til. Har hatt disse i snart 2 år, testet de grundig for nøyaktighet med apparater på jobb. Med shunt på 500A og 75mV blir det ganske unøyaktig på små strømmer. Jeg har 500A shunt på startbatteri og 100A på forbruk. Begge mine ble kalibrert da jeg satt de inn, mot ett vanlig multimeter rett på batteri. På spenning har jeg sjekket de av og til og de er begge helt nøyaktig enda( mot et multimeter direkte på batteri). Men den med 500A shunt havner ikke alltid på 0 A om jeg skrur av hovedbryter.

Jeg synes de er verdt pengene, men kjøp shunt som passer formålet. Shunt kan kjøpes utenom.

Takk for svar eriklepe og andre, men igjen, hva er det vi snakker om at nøyaktighetsgrad her?

Er det antall Ah time igjen som er forskjellen? Det ene shunted sier 3 og det andre sier 6? Hva er det vi snakker om?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Man kan slå inn en stift med slegge, men man treffer så mye mer en hva man behøver, blir litt sånn.. Men teorien er digitalteknikk og sampling.: Et digitaltvoltmeter som dette i prinsippet er, kan bare måle "steg". For eksempel steg på 0,1mv. Så hvis du har en 75mv@100A shunt kan den har 750 steg. Du  har med en 300A shunt fortsatt 750 steg. Forskjellen er at med en 100A shunt så representerer hvert steg 100/750=0,133A. Mens med en 300A shunt: 300/750=0,4A.  Hvor nøyaktig dette instrumentet er vet jeg ikke, men tipper eneste forskjell på versjonene er shunten.

Man kan slå inn en stift med slegge, men man treffer så mye mer en hva man behøver, blir litt sånn.. Men teorien er digitalteknikk og sampling.: Et digitaltvoltmeter som dette i prinsippet er, kan bare måle "steg". For eksempel steg på 0,1mv. Så hvis du har en 75mv@100A shunt kan den har 750 steg. Du  har med en 300A shunt fortsatt 750 steg. Forskjellen er at med en 100A shunt så representerer hvert steg 100/750=0,133A. Mens med en 300A shunt: 300/750=0,4A.  Hvor nøyaktig dette instrumentet er vet jeg ikke, men tipper eneste forskjell på versjonene er shunten.

Så for alle praktiske formål, hvis jeg forstår dette riktig, så vil størrelsen på shunted ikke ha noen praktisk betydning for vår bruk av måleren?

Joda 370 Sport - Solgt

Jeg fikk denne meldingen fra dem:

Hello Oystein,
Thanks for your order with us.
Could you please provide shipping address in English?
By the way, May I know the max current of your system? please select the current range 1.2-1.5 times the max current, for example, you can select 250A or 300A if the max current is 200 amps. There will be errors if we measure small current by large current range item.
Look forward to your reply soon

Lar ikke starter og ankervinsj være med på målingen så jeg kan bruke den minste shunt som mulig.

Synes allikevel det ikke er så interessant hvor mye starter og vinsjen bruker av strøm. 

Shipping address in English er litt morsom, mange Ø'er i både navn og adresse ;-).

Samplingsfeilen er nok overkommelig for de fleste, men vi snakker nok her ikke "military grade components" så selve målefeilen blir også større (bidrag av temperaturkoeffisienter, induserte bidrag, etc.)

Way of blir det nok uansett ikke

Samplingsfeilen er nok overkommelig for de fleste, men vi snakker nok her ikke "military grade components" så selve målefeilen blir også større (bidrag av temperaturkoeffisienter, induserte bidrag, etc.)

Way of blir det nok uansett ikke

Riktig, det var det jeg tenkte på, om det viser 78% eller 76% gjenværende kapasitet så har det jo ingen praktisk betydning for oss. Skal du drive kritiske systemer ala Military Grade så vil man nok uansett velge andre (og myyye) dyrere målere.

Joda 370 Sport - Solgt

Tja, når man så begynner å integrere 0,4A isteden for 0,133 over tid så har jo det veldig mye å si. For momentant måling har det mindre betydning. Hvis dette avviket ikke har praktisk betydning for deg, så bør investere i et amperemeter og ikke i en batterimonitor.

For ordens skyld, jeg har kjøpt en slik måler som nevnt i forumet med 100A shunt. Dette fordi jeg har en dynamo på 60A, og et normalt forbruk på 6-12A i havna på kvelden.m

Redigert av baatan (see edit history)

Tja, når man så begynner å integrere 0,4A isteden for 0,133 over tid så har jo det veldig mye å si. For momentant måling har det mindre betydning. Hvis dette avviket ikke har praktisk betydning for deg, så bør investere i et amperemeter og ikke i en batterimonitor.

For ordens skyld, jeg har kjøpt en slik måler som nevnt i forumet med 100A shunt. Dette fordi jeg har en dynamo på 60A, og et normalt forbruk på 6-12A i havna på kvelden.m

Okay baatan, hvor mye har det å si i praksis? Gi meg et eksempel.

Joda 370 Sport - Solgt

Felles for de aller aller fleste er at de måler kun seg selv ved en ytre påvirkning.

Eller Det gjelder egentlig alle, men noen sender også signal INN i batteriet mens de fleste altså er rent passive

De påstår flere å kunne si noe om helsen til batteriet, men da må helt andre målemetoder til.

De kan flere si når noe er virkelig galt, men ærlig talt. Akkurat det kan de fleste av oss :-)

Det de alle derimot gjør bra nok, er å gi et godt estimat av strømforbruk og spenning.

Da har vel de aller fleste de de ønsker. :-)

Redigert av Sjuren (see edit history)
  • 2 uker senere...

Pakken er hentet... Og innpakningen er d ingenting å si på.

Det ser greit ut, litt billig på skjermen egentlig men bra nok til den prisen.

Og størrelsen på skjermen er mye hendigere en NASA bm-1 foreks ..

Gjenstår bare å teste nå .

bilde

Fikk også min i posten idag !

Ser att man må kalibrere endel ifølge bruksanvisning.

Men lurer litt på om det vil bli nøyaktig.

Jeg har vedlikeholdslader på 30 amp koblet direkte på 2 batterier 1start og ett forbruk.

På batteriene er minus koblet sammen,så går plus ledningene opp til batterivender.

Den vil vel være nøyaktig om jeg velger batt2 som er forbruk ?

Om jeg slår vender over på batt 1+2 og shunten koblet på minusen til forbruk(2),vil det da bli unøyaktig ?

Da blir jo strømmen dratt fra begge batt,men måler på shunt bare på forbruksiden.

Minusen på batteriene er jo koblet sammen.

Eller blir det unøyaktig ? kunne laget en vender så kunne jeg brukt samme instrument til begge batterier igrunn(om batt er like ).

Gleder meg til og prøve ut !

• 3 uker senere...

Jeg fikk koblet opp måleren til min nye batteribank og for en god stund så alt bra ut, den viste V og A (litt "nervøse tall") bade for lading og forbruk,

Men, skulle kalibrere strømnivåene og plutselig stoppet den fullstendig å vise A, kan se ut som om den gikk på en smell der (skal sjekke med leverandør).
(Den virker jo relativt billig, noe som jo prisen antyder...)

I sin enkleste form er det 4 kabler som skal strekkes fra batteribank til display og her gjorde jeg noe meget smart :yesnod: Kjøpte ferdig strømpe med 5 ledere
på Biltema som enkelt lot seg strekke de 7-8m fra batteriene til dashboard!

Har du tips til andre målere? Shunt og kabling er jo nå på plass så trenger når bare en god måler.

Joda 370 Sport - Solgt

Mottok min før helgen og kikket litt på installasjonsmuligheter. 

Jeg tenkte å bruke muligheten til å koble strømmen som gir "liv" til displayet via hovedbryter for forbruksstrøm - for på denne måten å kunne skru av displayet når vi ikke er i båten.  Er dette ok ?  Eller er det nødvendig å ha strøm til displayet hele tiden for å holde på kaliberingsinfoen når denne er gjordt ?

Tenkte også å montere displayet i kabinen - trenger det mer der når jeg ligger i ro, enn å kunne se det på dashbordet.  Høres det fornuftig ut ?

Men, skulle kalibrere strømnivåene og plutselig stoppet den fullstendig å vise A, kan se ut som om den gikk på en smell der (skal sjekke med leverandør).

(Den virker jo relativt billig, noe som jo prisen antyder...)

Etter en factory reset + at jeg koblet display til/fra kontaktbrettet begynte den plutselig å virke igjen, tydelig at den kun hadde fått en hikke.

Dere andre som har montert denne, hvordan synes dere den virker, er du fornøyd?

Joda 370 Sport - Solgt

Jeg har montert mitt nå og får fornuftige verdier på volt....men:

1. Det står konstant ca 4.8 prosent igjen...uansett om det er nesten utladet(11 volt) eller om det er helt nyladet.

2. Charging lampen lyser aldri.

Er det noen calibrering jeg mangler ? Jeg har innstilt med batteri kapasistet (115 ah)

• 1 måned senere...

Koblet min opp enkelt i dag, men får den ikke til å vise riktig. Jeg mistenker det har noe med str på shunt å gjøre. Brukte båten sist på søndag. Koblet opp batterimonitoren. Den viste 12.96v på batteriene .. Sjekket med voltmeter og det viste likt ;-) så batteriene er Ihvertfall i orden .. Men så til den store testen, måling av forbruk. Satt på kjøleskap.. Den viser 0.0a .... Kobler på tangampermeter som viser 4,95a.. Hmmmm. Noe stemmer ikke.. Setter i tillegg på kjøleboksen, tangampermeter viser 9,72a og batterimonitoren viser 4,8a.

Noen flere som ikke klarer å måle riktig a ? Hva med w ??

Jeg har 300a shunt ;-)

bilde

bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...