Jump to content

Ikke lading før høyt turtall


Breezita

Recommended Posts

Heisan. Jeg får ikke lading før jeg belaster motor og kjører på turtall over 2000 i ca. 2-3 minutter. Etterpå kan jeg dra ned turtallet og beholder lading på ca. 13,8 - 14,2 volt.

 

Er dette normalt? :confused:

 

Motor er Perkins 4.236.

 

mvh

Cita

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Det er ikke normalt. Enten skal ladingen kikke inn omgående på tomgang, eller så skal den trå til om man gir lite grann gass etter oppstart, og så holde ladingen på tomgang ettepå. Ingar vet sikkert mer om hvorfor det er slik. Hulda er av sistnevnte, det er mulig at remskiven på dynamoen er for stor.

 

Har båten bestandig vært slik, eller er det noe som har kommet av seg selv?

Link to post

Hei

Vil tro problemet ditt ligger i formagnitiseringen av rotor. Dvs Strømmen som går igjennom ladelampen skal starte ladingen. Virker ladelampen?

Børster kan også henge.

 

Du sier Perkinsmotor og da tenker jeg Lucas dynamo. Da er spørsmålet om hvilken type og hvilken løsning du har. Lucas kjører både med og uten ladelampe. Du forstår sikkert hvor jeg vil. Hvilken dynamo har du.

 

Hilsen Smaapala

Link to post

Har kun en lampe - alarm, er dette ladelampe eller alarm på oljetrykk? På dynamo står det motorola 70 A. Denne har egen frittstående kontrollboks bak på motoren - rele og regulator?

Redigert av Cita (see edit history)
http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Hei igjen

Jeg kjenner ikke Motorola, men alikevel vil jeg fastholde det at det må komme en strøm via svitsen som skal formagnitisere rotor og starte lading. Denne strømmen pleier i de fleste tilfeller å komme via svits til ladelampe.

Siden du har en Perkins maskin som sannsynligvis har hatt en Lucas dynamo tidligere uten ladelampe kan det være her problemet ligger. Man har simpelten koblet slik det var tidligere og kanskje ikke fått tilkoblet ladelampe. Kanskje dårlig kontakt.

 

Du må få svar fra noen som kan fortelle hvor ladelampen skal tilknyttes dynamo, og sjekke at du får strøm på denne kontakt når svitsen slås på. Virker som du ikke har sett noe ladelys i din forklaring i tidliger innlegg. Enten har du ikke ladelampe eller at pæren simpelten er gåen? Da vil du også få slike problem med lading. Vil også tro at du kan sette strøm direkte fra svitsc til regulator/ Dynamo men om Motorola tåler det vet jeg ikke.

 

Tror det var det jeg kan tilføre.

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Heisann Godtfolk. Trodde jeg hadde Motorola dynamo, men det var bare regulatoren? Jeg kan dessverre ikke lese navnet som står på den grønne lappen!! noen som kan hjelpe?

Bilde

Det går en blå "jumper" ledning fra ett punkt på dynamoen som ender opp som løs ledning i batterikassa. Når denne settes rett på batteri pol + "dytter" den i gang lading på 14,4 volt. Ladingen holder seg fint når jeg tar bort "jumper" ledningen igjen. Betyr dette at regulatoren holder på å ta kvelden?

 

mvh

Cita

(nå Cita II) :wink:

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Takk for tips,  Jepp, skal sjekke det i morgen.  Andre som vet hvilken dynamo jeg har?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei det kan meget vel være en Motorola generator du har. Den forrige jeg hadde ombord i POSEIDON var Motorola, og jeg mener å se fellestrekk, selv om regulatoren var separat. Min havarerte mekanisk og vraket ligger i kjelleren.

 

Jeg har forøvrig en tendens til å være enig med selgeren som sier at dette er nokså normalt, for den regulatoren jeg hadde ombord, den hadde også en veldig lang tidskonstant - og det er vel ikke noe problem i praksis? En båtmotor går jo allikevel med nokså jevn omdreining over langt tid, i motsetning til bil som varierer hele tiden.

 

Så lenge du har en fornuftig ladespenning, en brukbar ladestrøm og en generator som klarer å holde batteriene, hvorfor skal du gjøre noe med det?

 

"Don fix it, if it ain't broken" heter det visst på nynorsk.

 

Lykke til!

 

- - - -

 

Tilføyd noen minutter senere:

 

Nå gav jeg meg tid til å lese litt grundigere, og det synes temmelig klart at den omtalte blå ledningen er for magnetisering. Hvis den tilføres litt spenning vil generator begynne å lade, og deretter klarer den seg selv. Ladelampe er det vanlige, men en motstand på ca 400 ohm kan også gjøre nytten for seg. Den kan sogar ligge inne hele tiden, men det vil selvfølgelig tappe batteriet - så det beste er nok å koble via tenningslåsen. (Ombord i Poseidon ligger den inne hele tiden, men så har jeg svære batterier - og slett ingen tenningslås :wink: )

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det går en blå "jumper" ledning fra ett punkt på dynamoen som ender opp som løs ledning i batterikassa.  Når denne settes rett på batteri pol + "dytter" den i gang lading på 14,4 volt.  Ladingen holder seg fint når jeg tar bort "jumper" ledningen igjen.  Betyr dette at regulatoren holder på å ta kvelden?

<{POST_SNAPBACK}>

Her tror jeg du er på sporet. Den blå ledningen skal høyst sannsynlig til ladelampen og fra ladelampen igjen til tenningslåsen. Du kan jo først gjøre en test ved å legge en provisorisk ledning fra + til en lyspære på f.eks 5W eller større og fra lyspæren igjen til den blå ledningen. Når motoren står skal lampen lyse men slukke når motoren starter (muligens du må LITT over tomgangsturtall).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg vil tro det er slik Svein HA anfører. Delco reagerer på nogenlunde samme måte, ingen lading uten at ladelampen (magnetisering av felt som også anført av smaapala) er innkoplet. Klødde meg adskilling på min bare skalle første gang jeg startet opp Hulda. Batteriet var nesten tomt før jeg dyttet ladepæra på plass. Og dynamoen satte i gang å lade så den nesten var på smeltepunktet.

Link to post

Ser det er mange gode forslag her, men før du gjør det for vanskelig og komplisert: Prøv med en ladelampe med større effekt. Det hjalp så det susa hos meg. Jeg siterer fra Ingars båtside, hvor jeg fant det jeg behøvde (sitat):

"Litt avhengig av type regulator og type/ antall skillereleer kan det oppstå problemer med å få systemet til å "tenne". ....

....

Løsningen er å sette inn en pære i ladelampen som har større effekt, alternativt å sette inn en motstand i parallell med den eksisterende pæren. Prøv en 50ohm/5w motstand.

En lyspære tilsvarende den som sitter i ladelampen kan også brukes. ...." (sitat slutt)

 

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er problemet hos deg, men det er i alle fall enkelt å teste. Jeg hadde verken motstand eller større lampe for hånden, så det jeg gjorde var å sette en tilsvarende lyspære (som jeg hadde liggende) i parallell med den som var der allerede.

 

(OK - det er én forskjell hos deg i forholdt til hos meg. Jeg fikk ladingen i gang umiddelbart på høyere turtall - jeg ser du skriver at du må holde det turtallet i 2-3 minutter. Så det KAN jo bety andre feil hos deg).

 

Ronald.

 

PS Ingars båtside har forøvrig flere nyttige saker og ting - adressen er: http://iotech.no/baat/artikler/

Mitt sitat er hentet fra valget "Lading" i menyen til venstre på denne siden.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Begynner den med "Va" er den nok fra Volvos hoffleverandør, franske Valeo.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

To bøker kan absolutt anbefales om strøm ombord.

 

Don Casey : Sailboat Electric Simplified

og den noe tykkere

John C. Payne : The Marine Electrical and Electronics Bible

 

De går grundig inn på bla generatorer og regulatorer.

 

Begge tilgjengelige hos Amazon.co.uk.

 

De er fra US og det som står om landstrøm med live og neutral

og polaritet blir litt rart for oss i Norge som ikke har 4 leder system.

 

 

Det er litt forvirring om dynamo og generator.

En dynamo gir likestrøm, mens en generator gir 3 fase

vekselstrøm, en likeretter innebygget (diodene) gir

likestrøm. Mange forveksler de to med hverandre.

 

mvh,

Ole

S/Y Sirius LD-3029

Ole
S/Y Algol

Link to post

Takk for alle innspill. Digitalt kamera er tingen!. Fikk dyttet kameraet nedimellom og joda, det er en Valeo 70 A generator. Den hvite ledningen går til et koplingspunkt som var ødelagt. Fikk rettet opp i dette og vips... lader med en gang (også tomgang). Hvor koplingspunktet går videre vet jeg ikke. Men mest sannsynlig til en eller annen motstand eller til alarm (lade?) lampe.

 

mvh

Cita II

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...