Breezita Startet 5.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2005 Heisan. Jeg får ikke lading før jeg belaster motor og kjører på turtall over 2000 i ca. 2-3 minutter. Etterpå kan jeg dra ned turtallet og beholder lading på ca. 13,8 - 14,2 volt. Er dette normalt? Motor er Perkins 4.236. mvh Cita Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Hulda Svart 5.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2005 Det er ikke normalt. Enten skal ladingen kikke inn omgående på tomgang, eller så skal den trå til om man gir lite grann gass etter oppstart, og så holde ladingen på tomgang ettepå. Ingar vet sikkert mer om hvorfor det er slik. Hulda er av sistnevnte, det er mulig at remskiven på dynamoen er for stor. Har båten bestandig vært slik, eller er det noe som har kommet av seg selv? Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 5.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2005 Hei Hulda. Kjøpte båten i fjor høst. Forrige eier sa at dette var normalt. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Smaapala Svart 5.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2005 Hei Vil tro problemet ditt ligger i formagnitiseringen av rotor. Dvs Strømmen som går igjennom ladelampen skal starte ladingen. Virker ladelampen? Børster kan også henge. Du sier Perkinsmotor og da tenker jeg Lucas dynamo. Da er spørsmålet om hvilken type og hvilken løsning du har. Lucas kjører både med og uten ladelampe. Du forstår sikkert hvor jeg vil. Hvilken dynamo har du. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 5.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2005 (redigert) Har kun en lampe - alarm, er dette ladelampe eller alarm på oljetrykk? På dynamo står det motorola 70 A. Denne har egen frittstående kontrollboks bak på motoren - rele og regulator? Redigert 5.Mai.2005 av Cita (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Smaapala Svart 5.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2005 (redigert) Hei igjen Jeg kjenner ikke Motorola, men alikevel vil jeg fastholde det at det må komme en strøm via svitsen som skal formagnitisere rotor og starte lading. Denne strømmen pleier i de fleste tilfeller å komme via svits til ladelampe. Siden du har en Perkins maskin som sannsynligvis har hatt en Lucas dynamo tidligere uten ladelampe kan det være her problemet ligger. Man har simpelten koblet slik det var tidligere og kanskje ikke fått tilkoblet ladelampe. Kanskje dårlig kontakt. Du må få svar fra noen som kan fortelle hvor ladelampen skal tilknyttes dynamo, og sjekke at du får strøm på denne kontakt når svitsen slås på. Virker som du ikke har sett noe ladelys i din forklaring i tidliger innlegg. Enten har du ikke ladelampe eller at pæren simpelten er gåen? Da vil du også få slike problem med lading. Vil også tro at du kan sette strøm direkte fra svitsc til regulator/ Dynamo men om Motorola tåler det vet jeg ikke. Tror det var det jeg kan tilføre. Hilsen Smaapala Redigert 5.Mai.2005 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 23.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Heisann Godtfolk. Trodde jeg hadde Motorola dynamo, men det var bare regulatoren? Jeg kan dessverre ikke lese navnet som står på den grønne lappen!! noen som kan hjelpe? Det går en blå "jumper" ledning fra ett punkt på dynamoen som ender opp som løs ledning i batterikassa. Når denne settes rett på batteri pol + "dytter" den i gang lading på 14,4 volt. Ladingen holder seg fint når jeg tar bort "jumper" ledningen igjen. Betyr dette at regulatoren holder på å ta kvelden? mvh Cita (nå Cita II) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Janoho Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Hei, mange bra tips her, først kan du sjekke reima. Den kan være for slakk, eller den kan slure. Dvs. at når den er kald så slurer den, når den er varm får den bedre tak. Har vært ute for det på en bil. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 23.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Takk for tips, Jepp, skal sjekke det i morgen. Andre som vet hvilken dynamo jeg har? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Poseidon Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 (redigert) Takk for tips, Jepp, skal sjekke det i morgen. Andre som vet hvilken dynamo jeg har? <{POST_SNAPBACK}> Hei det kan meget vel være en Motorola generator du har. Den forrige jeg hadde ombord i POSEIDON var Motorola, og jeg mener å se fellestrekk, selv om regulatoren var separat. Min havarerte mekanisk og vraket ligger i kjelleren. Jeg har forøvrig en tendens til å være enig med selgeren som sier at dette er nokså normalt, for den regulatoren jeg hadde ombord, den hadde også en veldig lang tidskonstant - og det er vel ikke noe problem i praksis? En båtmotor går jo allikevel med nokså jevn omdreining over langt tid, i motsetning til bil som varierer hele tiden. Så lenge du har en fornuftig ladespenning, en brukbar ladestrøm og en generator som klarer å holde batteriene, hvorfor skal du gjøre noe med det? "Don fix it, if it ain't broken" heter det visst på nynorsk. Lykke til! - - - - Tilføyd noen minutter senere: Nå gav jeg meg tid til å lese litt grundigere, og det synes temmelig klart at den omtalte blå ledningen er for magnetisering. Hvis den tilføres litt spenning vil generator begynne å lade, og deretter klarer den seg selv. Ladelampe er det vanlige, men en motstand på ca 400 ohm kan også gjøre nytten for seg. Den kan sogar ligge inne hele tiden, men det vil selvfølgelig tappe batteriet - så det beste er nok å koble via tenningslåsen. (Ombord i Poseidon ligger den inne hele tiden, men så har jeg svære batterier - og slett ingen tenningslås ) Redigert 23.Mai.2005 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SveinHa Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Det går en blå "jumper" ledning fra ett punkt på dynamoen som ender opp som løs ledning i batterikassa. Når denne settes rett på batteri pol + "dytter" den i gang lading på 14,4 volt. Ladingen holder seg fint når jeg tar bort "jumper" ledningen igjen. Betyr dette at regulatoren holder på å ta kvelden? <{POST_SNAPBACK}> Her tror jeg du er på sporet. Den blå ledningen skal høyst sannsynlig til ladelampen og fra ladelampen igjen til tenningslåsen. Du kan jo først gjøre en test ved å legge en provisorisk ledning fra + til en lyspære på f.eks 5W eller større og fra lyspæren igjen til den blå ledningen. Når motoren står skal lampen lyse men slukke når motoren starter (muligens du må LITT over tomgangsturtall). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Breezita Svart 24.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2005 Takk for gode forslag. Jeg måler 14,2 - 14,4 volt over batteri minus pol og den blå ledningen også etter start (over tomgang) Kommer den blå fra fra D+ (61) eller DF? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2005 Jeg vil tro det er slik Svein HA anfører. Delco reagerer på nogenlunde samme måte, ingen lading uten at ladelampen (magnetisering av felt som også anført av smaapala) er innkoplet. Klødde meg adskilling på min bare skalle første gang jeg startet opp Hulda. Batteriet var nesten tomt før jeg dyttet ladepæra på plass. Og dynamoen satte i gang å lade så den nesten var på smeltepunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 24.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2005 (redigert) Ser det er mange gode forslag her, men før du gjør det for vanskelig og komplisert: Prøv med en ladelampe med større effekt. Det hjalp så det susa hos meg. Jeg siterer fra Ingars båtside, hvor jeg fant det jeg behøvde (sitat): "Litt avhengig av type regulator og type/ antall skillereleer kan det oppstå problemer med å få systemet til å "tenne". .... .... Løsningen er å sette inn en pære i ladelampen som har større effekt, alternativt å sette inn en motstand i parallell med den eksisterende pæren. Prøv en 50ohm/5w motstand. En lyspære tilsvarende den som sitter i ladelampen kan også brukes. ...." (sitat slutt) Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er problemet hos deg, men det er i alle fall enkelt å teste. Jeg hadde verken motstand eller større lampe for hånden, så det jeg gjorde var å sette en tilsvarende lyspære (som jeg hadde liggende) i parallell med den som var der allerede. (OK - det er én forskjell hos deg i forholdt til hos meg. Jeg fikk ladingen i gang umiddelbart på høyere turtall - jeg ser du skriver at du må holde det turtallet i 2-3 minutter. Så det KAN jo bety andre feil hos deg). Ronald. PS Ingars båtside har forøvrig flere nyttige saker og ting - adressen er: http://iotech.no/baat/artikler/ Mitt sitat er hentet fra valget "Lading" i menyen til venstre på denne siden. Redigert 24.Mai.2005 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 24.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2005 Heisann Godtfolk. Trodde jeg hadde Motorola dynamo, men det var bare regulatoren? Jeg kan dessverre ikke lese navnet som står på den grønne lappen!! noen som kan hjelpe? mvh Cita (nå Cita II) <{POST_SNAPBACK}> Du sier "Grønne lappen", kan det være Lucas logoen som her: Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 24.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2005 Heisann fredivar. Tror det begynner med Va...(tror ikke det er Volvo) Vanskelig å se. Jeg tar en nærmere kikk med kameraet senere i dag. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
SveinHa Svart 24.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2005 Begynner den med "Va" er den nok fra Volvos hoffleverandør, franske Valeo. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Breezita Svart 24.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2005 Ja, det kan stemme Sveiha. Så var det dette med D+ eller DF... Jeg måler spenning (+) både før og etter start! Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
fredivar Svart 24.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2005 Ja, Valeo har også grønn logo. På side 27 (Eller 29) i dette dokumentet står elektrisk kopling på en MD5 (Fra Baatplassens rikholdige dokumentarkiv) MD5a Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 24.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2005 To bøker kan absolutt anbefales om strøm ombord. Don Casey : Sailboat Electric Simplified og den noe tykkere John C. Payne : The Marine Electrical and Electronics Bible De går grundig inn på bla generatorer og regulatorer. Begge tilgjengelige hos Amazon.co.uk. De er fra US og det som står om landstrøm med live og neutral og polaritet blir litt rart for oss i Norge som ikke har 4 leder system. Det er litt forvirring om dynamo og generator. En dynamo gir likestrøm, mens en generator gir 3 fase vekselstrøm, en likeretter innebygget (diodene) gir likestrøm. Mange forveksler de to med hverandre. mvh, Ole S/Y Sirius LD-3029 Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Breezita Svart 25.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Takk for alle innspill. Digitalt kamera er tingen!. Fikk dyttet kameraet nedimellom og joda, det er en Valeo 70 A generator. Den hvite ledningen går til et koplingspunkt som var ødelagt. Fikk rettet opp i dette og vips... lader med en gang (også tomgang). Hvor koplingspunktet går videre vet jeg ikke. Men mest sannsynlig til en eller annen motstand eller til alarm (lade?) lampe. mvh Cita II Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.