Jump to content

Reim-hjul, vannpumpe


ulken

Recommended Posts

"Sliter" med for lite vann i kjølesløyfa på båten. Resultat er for varm motor.

Er det riktig tenkt hvis jeg monterer ett mindre reim-hjul på vannpumpa, slik at den

forhåpentlighvis da går fortere...og med det gir mer vann i sløyfa? Takknemlig

for innspill.

Link to post
Share on other sites

riktig tenkt det med mindre reimhjul på pumpa, men jeg tør ikke si om den kan kavitere hvis den får for høyt turtlall? skulle ikke tro det siden den iallefall er beregnet på maks turtall på motoren og sikkert endel sikerhetsmargin... og at det sikkert er en impellerpumpe,... ville ikke tro at den kan kavitere så lett., men alt med måte selfølgelig....

 

Men at den gir mer vann, ja det er sikkert, på min motor så blir den faktisk kaldere når jeg gir på, nettopp pga mer vann gjennom motoren...

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei

Kavitasjon oppstår når pumpa prøver å suge en større mengde enn tilførselen på sugesiden kan levere inn til pumpa.

Vil anbefale å sjekke turtallet på pumpa mot data fra pumpeleverandøren, men normalt får du mer vann ved høyere turtall (mindre reimhjul).

Det er viktig å vurdere diameter på hjulet imot slitasje på reima. Den blir større med mindre hjul.

 

Lykke til

 

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Kavitasjon oppstår når trykket lokalt synker så mye at vannet koker. Det oppstår vanndamp. Dampblærene klapper sammen når de kommer til område med høyere trykk. Det kan gi store trykksjokk og skader (tæring) på metalldeler. På pumpehjul får en i tilfelle skade inn i hjulet nær innløpet. Laveste trykk får en normalt der hastigheten er størst. Det betyr også at kavitasjonsfaren øker med økende gjennomstrømning og med stort tap i tilførselsledningen.

 

Jeg tror ikke du får kavitasjon ved å øke pumpeturtallet noe. I verste fall risikerer du bare å ødelegge impelleren.

 

Flere "vinger" gir neppe større gjennomstrømning, men heller mindre.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Burde også ha lagt til at gjennomstrømningen minker mye når mottrykket øker. Derfor er det viktig at alle løp er rene og åpne. Regner med at du har sjekket at temostaten åpner. Eventuelt bør du prøve ved å ta ut termostaten (midlertidig).

 

Det bør også legges til at gjennomstrømningen kan minke hvis impelleren er slitt.

 

Dersom du, mot formodning, skulle få kavitasjon ved å øke turtallet, vil gjennomstrømningen kunne minke ved sterk kavitasjon. Kavitasjon kan en høre som knitring og smell. Jeg bruker gjerne en skrutrekker mot pumpehuset som "stetoskop". Forsiktig, reimdift!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...