polar69 Startet 26.April.2015 Del på Facebook Startet 26.April.2015 jeg skulle bytte motor på min baugpropell, da jeg oppdaget at den jeg skulle ærstatte med var 24v og ikke 12v som den som sto der før. Forøvrig er de helt like med ytelse størrelse og merke. Er det mulig å få gjort om denne til 12v eller øket strømforsyningen til 24v til denne motoren? uten å bygge om alt det elektriske i båten da Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 DC DC konverter Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Det blir en heftig DC/DC konverter for den strømmen en baugpropell trekker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kallethekid Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Det virker vel enklest å bytte motoren til 12 volt, men ellers kan du jo lage en egen batteripakke til baugptoppellen med to seriekoplede batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Blir en heftig konverter ja. Om motoren er ny, bytt den. evt......begynn omlegging til 24 anlegg Det er suboptimalt med så lav spenning som 12V når effektforbruket har blitt så stort som det har etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
polar69 Svart 26.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2015 kan en DC DC brukes rett før den elekriske motoren eller må mann ha enbateripakke mellom? Eventuellt, kan man gjøre om motoren med bytte av releer? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Skulle du finne en DC/DC konverter for slik strøm, burde du ha den nærmest 12V batteriet. En 2Hp 24W motor trekker rundt 100A, men strømmen inn til konverteren fra 12V batteriet blir da det dobbelt, 200A. Så med konverteren nærmest batteriet, klarer du deg med halvparten så tykke kabler. Å gjøre noe med motoren for å få den til å gå på 12V, er heller tvilsomt. Hvilken baugpropell er det du har? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
polar69 Svart 26.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2015 det er Sleipner 4,1 hp 3 kw. Selve motoren ser helt lik ut på 24v og 12v. Samme hp og kw også Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 (redigert) Det blir urealistisk med konverter Hva med 2 batterier og spenningsdoble AC fra dynamo (om en kommer til) Er det en mulighet? Jeg tror du ser at det egentlig kun er en fornuftig løsning ;-) Redigert 26.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
polar69 Svart 26.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2015 Det ser nok ut til å bli salg av denne baug thrusteren og kjøp av ny. Sitér dette innlegget Link to post
polar69 Svart 26.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2015 Takk for nyttig informasjon :-) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 24 volt versjonen er antagelig krafigere enn tilsvarende 12 volt. Strømmene blir halvparten og også tapene i kabel kontakter og kontaktor. Sett inn et ekstra 12 v batteri i serie. La dette batteriet få en liten egen lader som topper opp battiet i havn. Hvis du ikke ligger med landstrøm finnes det 12 volt lader beregnet for å lade campingvogn batteri fra bilens batteri, men koster noe mer enn en liten vanlig 220v lader. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Eg har ein bbc122450 fra becher og to batterier i serie. Glimrende løsning, men det blir litt vekt av det som kanskje kan merkes i andre båter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Takk Sæbø.Ja, ville nå komme med det samme løsning, fordi det er ikke noe nytt.Det finnes 4-trinns batteri-til-batteri-ladere 12-12, 12-24, 24-12, og 24-24 Volt fra Sterling,virker også som konverter men forutsetter ladespenning (>13,3V) på primærbatteriet. Så monterer man et vanlig batteripakke like ved trusteren/ankervins (uansett av fordel for de fleste) for så å lade den. Er det bare noe baugtruster/ankervinsj som batteriene skal forsyne (dvs. antisyklisk drift) da kan det t.o.m. holde med en såkalt Battery-Maintainer som leverer 1 - 3A (etter modell.)Alternativt en konverter fra Victron, men med lite peiling om batterier ville jeg heller anbefale noe automatisk løsning.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Roger jo Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 (redigert) jeg skulle bytte motor på min baugpropell, da jeg oppdaget at den jeg skulle ærstatte med var 24v og ikke 12v som den som sto der før. Forøvrig er de helt like med ytelse størrelse og merke. Er det mulig å få gjort om denne til 12v eller øket strømforsyningen til 24v til denne motoren? uten å bygge om alt det elektriske i båten da 24V er bra, men hva som blir billigst bygge om eller bytte til 12V?? Engbo hadde en "hvit" boks, nå bør Sleipner ha den. Det krever to "adskilte" 12V banker ellers et greit opplegg til 24V thruster, har etter hvert belastet begge bankene "likt" Fungert siden ca. 90 tallet en plass. Redigert 27.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.