Jump to content

12V TIL 24V


polar69

Recommended Posts

jeg skulle bytte motor på min baugpropell, da jeg oppdaget at den jeg skulle ærstatte med var 24v og ikke 12v som den som sto der før. Forøvrig er de helt like med ytelse størrelse og merke. Er det mulig å få gjort om denne til 12v eller øket strømforsyningen til 24v til denne motoren?

uten å bygge om alt det elektriske i båten da

Link to post

Skulle du finne en DC/DC konverter for slik strøm, burde du ha den nærmest 12V batteriet. En 2Hp 24W motor trekker rundt 100A, men strømmen inn til konverteren fra 12V batteriet blir da det dobbelt, 200A. Så med konverteren nærmest batteriet, klarer du deg med halvparten så tykke kabler. Å gjøre noe med motoren for å få den til å gå på 12V, er heller tvilsomt. Hvilken baugpropell er det du har?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

24 volt versjonen er antagelig krafigere enn tilsvarende 12 volt. Strømmene blir halvparten og også tapene i kabel kontakter og kontaktor. 

Sett inn et ekstra 12 v batteri i serie. La dette batteriet få en liten egen lader som topper opp battiet i havn. Hvis du ikke ligger med landstrøm finnes det 12 volt lader beregnet for å lade campingvogn batteri fra bilens batteri, men koster noe mer enn en liten vanlig 220v lader.

Link to post

Takk Sæbø.
Ja, ville nå komme med det samme løsning, fordi det er ikke noe nytt.
Det finnes 4-trinns batteri-til-batteri-ladere 12-12, 12-24, 24-12, og 24-24 Volt fra Sterling,
virker også som konverter men forutsetter ladespenning (>13,3V) på primærbatteriet.

Så monterer man et vanlig batteripakke like ved trusteren/ankervins (uansett av fordel for de fleste) for så å lade den.

Er det bare noe baugtruster/ankervinsj som batteriene skal forsyne (dvs. antisyklisk drift)

da kan det  t.o.m. holde med en såkalt Battery-Maintainer som leverer 1 - 3A (etter modell.)

Alternativt en konverter fra Victron, men med lite peiling om batterier ville jeg heller anbefale noe automatisk løsning.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

jeg skulle bytte motor på min baugpropell, da jeg oppdaget at den jeg skulle ærstatte med var 24v og ikke 12v som den som sto der før. Forøvrig er de helt like med ytelse størrelse og merke. Er det mulig å få gjort om denne til 12v eller øket strømforsyningen til 24v til denne motoren?

uten å bygge om alt det elektriske i båten da

24V er bra, men hva som blir billigst bygge om eller bytte til 12V?? 

Engbo hadde en "hvit" boks, nå bør Sleipner ha den. 

Det krever to "adskilte" 12V banker ellers et greit opplegg til 24V thruster, har etter hvert belastet begge bankene "likt"

Fungert siden ca. 90 tallet en plass.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...