Jump to content

Hva gjør jeg med teak i cockpit som slipper fra underlaget?

Windy37GM

Recommended Posts

Jeg byttet all teak på badeplatform i fjor høst. Fikk tilbud fra Sandøy på rund 12000 for hele platformen, men du kan bestille de "platene" du trenger om en ikke skal bytte hele. Dette gjelder inne også. De har maler til WGM37.

Utdrag fra mailen:

Pris for hele plattformen i 9mm teaktykkelse å 1mm grp membran kr 11990,- inkl MVA og monteringslim og frakt

Pris for bare del 5(luken) kr 2900,- i 5mm teak(lik tykkelse til orginalt) inkl MVA og monteringslim og frakt

Redigert av Nøtterøy (see edit history)

Det er skruer under teakproppene som "SvartRøyk" sier. Teaken er også limt på en glassfiberplate som igjen er limt til dørken - og hele dritten er et helv... å få av.
Slik er det i hvert fall på original badeplattform, så jeg antar at det er slik i resten av båten også.

Jeg gjorde samme operasjon som "Nøtterøy" på sensommeren i fjor hvor jeg fjernet mesteparten av plattformen selv, men fikk Sandøy Båtdekk til å montere den nye.

Hva med å pirke opp teakpluggene på området hvor det er løst og bytte ut skruene med en dim. større skruer ?
Teakpluggene må du nok se langt etter, men da får du kanskje en mulighet til å kile / bende opp dørken litt for å tørke ut før du klemmer lim inn der hvor det er mulig å komme til. Kan sikkert pumpe lim ned gjennom skruehullene også. Skruene er vel egentlig bare til å holde platene nede til limet er herdet - slik jeg er blitt forklart det.

Det ble ikke brukt skruer da de monterte ny plattform, kun liming. Men den nye var også 9 mm, så den er sikkert stivere enn den gamle.

Hvis du tar en telefon til Jarle på Sandøy kan det godt hende at de har plugger i forskjellige størrelser å selge deg. Hvis ikke er det kanskje mulig å lage selv med en liten hullsag ?

Syntes også det høres ut som en god ide å nate eller fuge ytterkantene etter at du har fått festet de, da det vel er rimelig sikkert at det er vanninntrenging som er årsaken til problemet.

Lykke til !

Hilsen "Snart flytende" :yesnod:

I kreativitetens navn har jeg satt på solcellepanelet (ikke lov å ligge med strøm på på land), laget en regulator av noe gammalt LM7812 IC jeg hadde liggende igår (den gamle regulatoren daua) og koblet det til.  Så nå står det ihvertfall en vifte og blåser sålenge det er sol :-)  En kollega på jobben tenkte på det å gå undenifra (taket i stikkabin) og drenere og så lime.

Stikker ut etterpå og jekker den litt opp så lufta får bedre "tak" for å tørke.

Bør man "nate" med f.eks Tec7 rundt hele platerfor å sikre at dette ikke skjer igjen? I forrige båten (Bavaria 32 sport) var det kantnater rundt alle plater.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Se om du klarer å få vippet opp såpass at du får litt lim(kan godt være Tec7) inn under. Deretter legger du en forsegling-fuge i ytterkant for å hindre vanninntrengning fra siden. Til forseglingen ville jeg prøvd Sika 290i da den er litt mer fleksibel enn Tec7 og det er en fordel når applikasjonen er nater/forsegling.

Om det ligger igjen fuktighet mellom dørk og teak vil denne fuktigheten forsvinne gjennom treverket og ut(Tec7 / Sika benytter fuktighet for å herde så det er ikke noe problem om det er igjen fuktighet der ved liming). Dette gjør du før du går på noen stor utskiftings-jobb. Jeg vil tro det holder, men det er viktig at du prøver å få litt lim mellom dørken og teaken der den har sluppet.

Det kan ikke bli verre enn det er og det kan spare deg mye arbeide og kroner.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...