Jump to content

Volvo 2003T - to tekniske spørsmål

Atrox

Recommended Posts

Hei

Har en antatt 1987-mod Volvo Penta 2003T stående i jolla. Denne har dessverre ikke fått det antallet gangtimer den skulle hatt de siste to årene pga. andre prioriteringer (hus/barn), men skal brukes mer i år.

Har fått to problemer jeg må få løst opp i:

- Tæring mellom sjøvannspumpa og eksosbendet. Her har det blitt en liten lekkasje, dog tror jeg klarer å løse denne ved å file ned litt på overflaten mot pumpa (er ikke mye som trengs for å få denne plan). Verre er det at selve pumpa begynner å se sliten ut. Var vanskelig å se da det er trangt i motorrommet, men har stappa ned mobilen og tatt bilde. Er dette normalt eller burde denne vært demontert/renovert (evnt. bytta?) 

(Rustflakene som sitter ved skovelbladene er løse og børstes selvfølgelig vekk, dette er jo på utsiden så vil pumpes ut ved oppstart. Men med såpass med rust i metallet er det vel mer ett tidssspørsmål før dette ryker? -  liker å være føre var).

Det skal sies at jeg ikke har noen problemer med kjøling,

bilde

bilde

Så problem nr. 2:

På de siste turene i fjor så fikk jeg veldig svart eksos på ved marsjfart. Alt under så oppfører motor seg helt fint, med lite (og hvit) eksos, men litt pådrag rundt marsjfart eller høyere så legger det seg tjukk svart røyk bak båten (som lukter vondt/brent). Hvor burde jeg begynne å lete etter synderen?

På forhånd takk for all hjelp!

Redigert av Atrox (see edit history)

Tror problemene dine har sammenheng. Svart røyk tyder på at motoren går for tungt eller at den får for mye drivstoff. Den turboen der ser ikke god ut, "propellen" inni der skal svive lett rundt og har gjerne ett turtall på 20-50.000 omdreininger i minuttet når motoren har litt turtall. Virker ikke turboen skikkelig får motoren for lite luft og for mye diesel noe som resulterer i svart røyk. 

Kan nesten virke som det har vært sjøvann tilstede i turboen. Spørs om eksosanlegget er korrekt utført og om der er stor nok høydeforskjell mellom eksosutløp fra turbo og der hvor sjøvannet kommer inn i eksosslanger.

Kanskje der ha støtt sjøvann i eksosslangen som har kommet inn i turbo under løfting og transport av båten iflb. vinteropplag.

Kan nesten virke som det har vært sjøvann tilstede i turboen. Spørs om eksosanlegget er korrekt utført og om der er stor nok høydeforskjell mellom eksosutløp fra turbo og der hvor sjøvannet kommer inn i eksosslanger.

Kanskje der ha støtt sjøvann i eksosslangen som har kommet inn i turbo under løfting og transport av båten iflb. vinteropplag.

Motor ble byttet for 4-5 år siden på en større marina på østlandet, har hatt en båtkyndig kar til å se over installasjon før jeg kjøpte og han har gått god for at installasjon ser rett ut. Om det har stått sjøvann i eksos kan sikkert være, men ville ikke dette skyldes ut ved ferskvannsgjennomkjøring på opplaget på høsten? Lot motor gå 15 minutter med ferskvann før jeg vinterkonserverte.

Kommer en mekaniker og ser på skadene i løpet av dagen så da får jeg fasiten. Ser ikke så lyst på det så har allerede begynt å innhente pris på ny motor. Forlag til motorisering av 3 tonn plast mottas med takk :)

Ser ut som at det har vært sjøvann i turboen, stor sansynlighet så har det også kommet vann inn i sylinderene siden turboen er høyeste punkt. Tipper denne motoren er skrot.

Om sylinder har fått vann ville vel olja vært grå? Det er ikke antydning til missfarging på olja. Motor var lettstartet og gikk pent uten særlig røyk i fjor høst før opptak (så fremt jeg ikke dro på over marsjfart - som sikkert da vil være der turboen ville begynne å tulle = svart røyk).

Mekaniker har vært en kort tur innom og sett litt. Han mener vi skal la alt stå slik det står så vi får fyr på den nok til å flytte den ved utsetting. Da skal turbo av for inspeksjon. Han tror det kun er turbo som har fått smellen og at resten av motor er ok.

(Båten må flyttes før 17 mai -  ellers hadde den blitt på land).

• 3 uker senere...

Og nå begynner det å bli innviklet :)

Se på bildet og den røre ringen jeg har tegnet inn (røret inn til turbo).

bilde

Dette røret var potte tett - så ut som det satt en plastpropp her - sikkert for å begrense vannmengden som skal gå gjennom, men tett skal det sikkert ikke være.

Noen som vet hvor stor åpning det skal være her?? Vi har borra opp ett 4mm hull nå og kobla opp med ny turbo.

Motoren går igjen, er lettstartet og ryker ikke nevneverdig. Har nå fått en litt annen lyd på turtall, i og med at turbo nå sviver igjen. Dog ikke rukket å prøve den på vannet (og vil ikke belaste før jeg vet svaret på overnevnte).

Noe som vet???

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...