Andersbt Startet 26.April.2015 Link til dette innlegget Startet 26.April.2015 Hei! En bekjent av meg selger en båt, og sier at startmotoren må overhales eller byttes, men så spør jeg han om det er mulig å bruke hånssveiven for å starte den, og da sier han at jeg må være sterk? Han sa at det var noe spesielt med denne motoren som gjorde at det var så å si umulig å starte den for hånd, noe som bekymrer meg litt.. Stemmer dette? Trodde håndsveien var der for at det skulle være mulig å bruke den, men nå har jeg svært lite peiling på båtmotorer! Det dreier seg om en Saab 18hk diesel, ferskvannskjølt med vribar propell.. Håper noen kan hjelpe meg ! Mvh Anders Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 (redigert) En sogning jeg kjente for mange år siden sa at om du ikke klarte å starte en 10 hk Sabb for hånd så var du ingen mann. Selv om dette var en stor og kraftig gubbe sleit han fælt med 10 hesteren på sine eldre dager... Jeg har aldri prøvd meg på en 18 hk Sabb men har sveiva i gang 3 sylindrede Lister og Petter diesel på hhv 36 og 28 hester og det går men det ER tungt... Og Velkommen til Båtplassen Anders Redigert 26.April.2015 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
index Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 18hk er betydelig tyngre å sveivstarte enn en 10hk, så startmotor anbefales på det sterkeste. Jeg har hatt samme sort, og var glad for at jeg hadde startmotor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andersbt Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 (redigert) Takk for velkomsten! Og takk for kjappe svar! Jeg har alltid drømt om en pen trebåt, og synes nesten det er for dumt hvis denne muligheten skal gå fra meg! Vet dere hvorvidt hvor mye arbeid det er å bytte ut startmotoren? Hva må jeg regne med å betale for en ny? index, du sier at du har hatt samme sort, og var glad for at du hadde startmotor, men klarte du å starte den i det hele tatt? Skulle helst hatt start på den, slik at jeg slipper å slepe! Redigert 26.April.2015 av Andersbt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Det går greit å starta med sveiv og ventilløftar, kombiner gjerne med eit par støt med olje i sylinderpluggane, då slår han som regel i gang. Men direkte lett er det ikkje og det er lurt å forbereda seg som nevnt, slik at du kan satsa alt på eit forsøk. PS. orginal startmotor er svindyr! Sitér dette innlegget Link to post
Andersbt Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Hvor mye er svindyrt? Og finnes det uorginale? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Maritim og Importex er verdt å høre med. Trolig også langt billigere enn hva Frydenbø forlanger. Håndstart er trolig mulig om du starter den på kun 1x sylinder. Antar den har separate ventilløftere slik at dette er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Mener at Maritim skal ha startmotor til Sabb. Sikkert billigere enn orginalt, ellers ligger det startmotorer til disse annonsert på finn, både nye og brukte.. Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Skifte startmotor er ganske enkelt, noen få bolter og kablene. Ellers, kan jo se om den originale starter kan repareres først, For eksempel smøre bendix og sjekk børster. Sjekke at kabler fra batteri er i orden etc. Ventilløfteren er felles, og automatisk, har en gjenge på sveiv akselen. Starthjelp er også med enten sigaretter eller glødeplugger. I 1975 var det en endring fra tomme til mm gjenger, greit å notere deg hvis du skal i gang med å skaffe deler og reparere på disse. Sveiv kaldstart 2H er tungt men greiere når den er varm. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 18-hesteren er vel ganske "lettbygd" så vidt jeg husker? I så fall er den ikke umulig å starte, men den krever god fart på sveiven før du hiver over hendelen til ventilløfterne. Synes 20/22hk og 30 er langt tyngre å få gang på. Men også 30hk Sabb er fint mulig å starte med sveiv med en liten sprut olje inn i hver sylinder, men felles for alle modellene er at de ofte er ganske tungstartet vinterstid når det er kaldt i været. Har inntrykk av at folk flest kjører samme olja på motorene året rundt, og olje som fungerer fint i god utetemperatur blir som sirup når gradestokken nærmer seg nullpunktet og under. Det kan hjelpe på å bruke startsigaretter, men er gjerne best å klare seg uten. En startmotor er ikke feil, så kan heller sveiva være en god backup om batteriet tar kvelden. Skal du sveive motoren i gang er det lurt å få så god fart på sveiva du klarer før du hiver over når motoren er kald, for har du ikke god nok fart kan sveiva slå tilbake med god kraft. Var tilstede da en mann i 50-årene brakk armen på en 22 Sabb. Han var motormekaniker og hadde hatt all slags Sabber gjennom mange år, absolutt ikke en pusling uten erfaring. Men som han selv sa; han visste han ikke hadde hatt nok fart da han heiv over hendelen, men da var det allerede for seint Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 (redigert) Kjøpte en startmotor hos en bilopphugger som ikke virket. Denne måtte demonteres, rengjøres og smøres opp. En startmotor har børster, disse lager støv og etterhvert må den demonteres for rengjøring. Typisk feil er dårlig kontakt, ta ut ankeret og puss kobber lamellene med fint sandpapir. Smør inn lagre med fett. Det finnes mange forklaringer på nett hviordan du sjekkker en startmotor. Etter overhaling blir den god som ny, og du sparer lett 5000kr på å gjøre det selv kontra et verksted som skal fakturere deg. De tar betalt for demontering, bestille ny, remontere, og tid til kundebehandling og faktura. Har en 33hk diesel og denne har ALDRI lykkes å startes for hånd. Anbefaler å fikse starteren tipp topp, og ha 12V anlegget i orden 100%! Redigert 26.April.2015 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Å montera ein starter frå bilopphuggaren på ein Sabb, skal i utgangspunktet mislykkast. Årsaken er noko so enkelt som at Sabb har ein starter som roterer motsatt vei. Magne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 index, du sier at du har hatt samme sort, og var glad for at du hadde startmotor, men klarte du å starte den i det hele tatt? Skulle helst hatt start på den, slik at jeg slipper å slepe! Har startet den med sveiv ja, men foretrakk startmotor. Å skifte startmotor er fort gjortto ledninger pluss to bolter så er den ute. Minuset er prisen, ny starter koster noen kroner. Men som sagt over, feil med starter er oftest enten børster som er slitte eller henger eller innslag som har brent seg. Så det kan godt være at du får liv i den gamle igjen med litt stell... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sabrina Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Ja, men det er en nær døden opplevelse. Ikke forsøk på det om du mistenker at du har et svakt hjerte. Klarer du å sveive den i gang, og du kan fortelle noen om det, - er der sikkert ingenting galt med hjertet ditt. Jeg ville skaffet meg en startmotor! Mvh Sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Andersbt Svart 27.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Tusen takk for mange informative tilbakemeldinger! Jeg går nå i tenkeboksen, og tror det blir båtkjøp! Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 ISKRA er ein kopi av Bosch sin stater. nytt inslag til Bosch koster runt 1000kr plus skruing og vist ikkje de er inslaget som er ødlakt er dei tapt. ny starter fra Bosch kostet sist eg såg ca 9000kr. eg har ein iskra på ein sabb G 10Hk og er fornøyd med den veit. den og paser til sabb 2G 22Hk. er de ein tidlig 2G på 18Hk du har eler ein 2H ? http://nettbutikk.sabb.no/sabb.aspx https://www.maritim.no/starter-12-vdc-2700-watt#.VT48TUtjg48 http://nettbutikk.sabb.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=353&catalogDirectoryId=11&menunode=635488108549531250 starter til sabb 2H 18Hk Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 (redigert) Gløym den lenko til Maritim, som Stig Arve har komme med. Den viser ein starter som går til sabb G, 2G og 2J Det ser ut som at H har ikkje starter, og 2H har ein annen starter enn den som går til resten av Sabb"familien" Starter til 2H: http://www.traktordelar.net/batmotor/start-generator/sabb-marin/startmotor/startmotor-sabb-diesel-2h-12v-16kw-9kugg.html Starter til dei andre Sabb: http://www.traktordelar.net/batmotor/start-generator/sabb-marin/startmotor/startmotor-sabb-diesel-12v-1-9kw-9kugg-1.html Magne Edit: Det ser ut som hovedforskjellen på desse startarane er at startaren til 2H er laga for å monterast på styrbord side av motoren, i motsetning til den andre, som er for babord side Redigert 27.April.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andersbt Svart 27.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Den er av type 2H ja, vribar propell. Noen som vet hvordan drivstoff forbruket er på disse? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 4-5 l i timen 2h Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Andersbt Svart 27.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Er dette ved marsjfart, eller hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Min 2H bruka 3,3 liter timen på vanleg kjøyr, rundt 1800 rpm. Fullfart er 2000 rpm. Så rundt 4 liter timen stemmer nok fint. ? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Royal Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Jeg har en 18 H som jeg har sveivet i gang i 4 år, og jeg er en pingle fra Oslo. Når temperaturen i lufta er over 10-13 grader er det temmelig lett. Når det kryper under 10 grader klarer jeg ikke å sveive den i gang uten startsigarett. Jeg har ikke prøvd i minusgrader på min motor. Jeg fikk det ikke til på en nyere Sabb en vinterkald dag, men da hadde vi bare startgass å hjelpe oss med. Når det er sagt, så monterer jeg starmotor og dynamo nå... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.