Jump to content

18 hk Sabb diesel, kan den startes for hånd?

Andersbt

Recommended Posts

Hei! En bekjent av meg selger en båt, og sier at startmotoren må overhales eller byttes, men så spør jeg han om det er mulig å bruke hånssveiven for å starte den, og da sier han at jeg må være sterk? Han sa at det var noe spesielt med denne motoren som gjorde at det var så å si umulig å starte den for hånd, noe som bekymrer meg litt.. Stemmer dette? Trodde håndsveien var der for at det skulle være mulig å bruke den, men nå har jeg svært lite peiling på båtmotorer! Det dreier seg om en Saab 18hk diesel, ferskvannskjølt med vribar propell.. 

Håper noen kan hjelpe meg !

Mvh 

Anders

En sogning jeg kjente for mange år siden sa at om du ikke klarte å starte en 10 hk Sabb for hånd så var du ingen mann. Selv om dette var en stor og kraftig gubbe sleit han fælt med 10 hesteren på sine eldre dager...

Jeg har aldri prøvd meg på en 18 hk Sabb men har sveiva i gang 3 sylindrede Lister og Petter diesel på hhv 36 og 28 hester og det går men det ER tungt...

Og Velkommen til Båtplassen Anders :cheers:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

18hk er betydelig tyngre å sveivstarte enn en 10hk, så startmotor anbefales på det sterkeste. Jeg har hatt samme sort, og var glad for at jeg hadde startmotor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for velkomsten! Og takk for kjappe svar! Jeg har alltid drømt om en pen trebåt, og synes nesten det er for dumt hvis denne muligheten skal gå fra meg! Vet dere hvorvidt hvor mye arbeid det er å bytte ut startmotoren? Hva må jeg regne med å betale for en ny? 

index, du sier at du har hatt samme sort, og var glad for at du hadde startmotor, men klarte du å starte den i det hele tatt? Skulle helst hatt start på den, slik at jeg slipper å slepe!

Redigert av Andersbt (see edit history)

Det går greit å starta med sveiv og ventilløftar, kombiner gjerne med eit par støt med olje i sylinderpluggane, då slår han som regel i gang.

Men direkte lett er det ikkje og det er lurt å forbereda seg som nevnt, slik at du kan satsa alt på eit forsøk.

PS. orginal startmotor er svindyr!

Skifte startmotor er ganske enkelt, noen få bolter og kablene.

Ellers, kan jo se om den originale starter kan repareres først, For eksempel smøre bendix og sjekk børster. Sjekke at kabler fra batteri er i orden etc.

Ventilløfteren er felles, og automatisk, har en gjenge på sveiv akselen.

Starthjelp er også med enten sigaretter eller glødeplugger.

I 1975 var det en endring fra tomme til mm gjenger, greit å notere deg hvis du skal i gang med å skaffe deler og reparere på disse.

Sveiv kaldstart 2H er tungt  men greiere når den er varm.

18-hesteren er vel ganske "lettbygd" så vidt jeg husker? I så fall er den ikke umulig å starte, men den krever god fart på sveiven før du hiver over hendelen til ventilløfterne.

Synes 20/22hk og 30 er langt tyngre å få gang på. Men også 30hk Sabb er fint mulig å starte med sveiv med en liten sprut olje inn i hver sylinder, men felles for alle modellene er at de ofte er ganske tungstartet vinterstid når det er kaldt i været. Har inntrykk av at folk flest kjører samme olja på motorene året rundt, og olje som fungerer fint i god utetemperatur blir som sirup når gradestokken nærmer seg nullpunktet og under. Det kan hjelpe på å bruke startsigaretter, men er gjerne best å klare seg uten. En startmotor er ikke feil, så kan heller sveiva være en god backup om batteriet tar kvelden.

Skal du sveive motoren i gang er det lurt å få så god fart på sveiva du klarer før du hiver over når motoren er kald, for har du ikke god nok fart kan sveiva slå tilbake med god kraft. Var tilstede da en mann i 50-årene brakk armen på en 22 Sabb. Han var motormekaniker og hadde hatt all slags Sabber gjennom mange år, absolutt ikke en pusling uten erfaring. Men som han selv sa; han visste han ikke hadde hatt nok fart da han heiv over hendelen, men da var det allerede for seint :wink:

Kjøpte en startmotor hos en bilopphugger som ikke virket. Denne måtte demonteres, rengjøres og smøres opp. En startmotor har børster, disse lager støv og etterhvert må den demonteres for rengjøring.

Typisk feil er dårlig kontakt, ta ut ankeret og puss kobber lamellene med fint sandpapir. Smør inn lagre med fett. Det finnes mange forklaringer på nett hviordan du sjekkker en startmotor. Etter overhaling blir den god som ny, og du sparer lett 5000kr på å gjøre det selv kontra et verksted som skal fakturere deg. De tar betalt for demontering, bestille ny, remontere, og tid til kundebehandling og faktura.

Har en 33hk diesel og denne har ALDRI lykkes å startes for hånd. Anbefaler å fikse starteren tipp topp, og ha 12V anlegget i orden 100%!

Redigert av tekniker3 (see edit history)

index, du sier at du har hatt samme sort, og var glad for at du hadde startmotor, men klarte du å starte den i det hele tatt? Skulle helst hatt start på den, slik at jeg slipper å slepe!

Har startet den med sveiv ja, men foretrakk startmotor. Å skifte startmotor er fort gjortto ledninger pluss to bolter så er den ute. Minuset er prisen, ny starter koster noen kroner. Men som sagt over, feil med starter er oftest enten børster som er slitte eller henger eller innslag som har brent seg. Så det kan godt være at du får liv i den gamle igjen med litt stell...  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, men det er en nær døden opplevelse. Ikke forsøk på det om du mistenker at du har et svakt hjerte.

Klarer du å sveive den i gang, og du kan fortelle noen om det, - er der sikkert ingenting galt med hjertet ditt.

Jeg ville skaffet meg en startmotor!

Mvh

Sabrina

ISKRA er ein kopi av Bosch sin stater. nytt inslag til Bosch koster runt 1000kr plus skruing og vist ikkje de er inslaget som er ødlakt er dei tapt. ny starter fra Bosch kostet sist eg såg ca 9000kr. eg har ein iskra på ein sabb G 10Hk og er fornøyd med den veit. den og paser til sabb 2G 22Hk. er de ein tidlig 2G på 18Hk du har eler ein 2H ?

http://nettbutikk.sabb.no/sabb.aspx

https://www.maritim.no/starter-12-vdc-2700-watt#.VT48TUtjg48

http://nettbutikk.sabb.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=353&catalogDirectoryId=11&menunode=635488108549531250 

starter til sabb 2H 18Hk :eek:  :headbang:

Gløym den lenko til Maritim, som Stig Arve har komme med. Den viser ein starter som går til sabb G, 2G og 2J

Det ser ut som at H har ikkje starter, og 2H har ein annen starter enn den som går til resten av Sabb"familien"

Starter til 2H:

http://www.traktordelar.net/batmotor/start-generator/sabb-marin/startmotor/startmotor-sabb-diesel-2h-12v-16kw-9kugg.html

Starter til dei andre Sabb:

http://www.traktordelar.net/batmotor/start-generator/sabb-marin/startmotor/startmotor-sabb-diesel-12v-1-9kw-9kugg-1.html

Magne

Edit: Det ser ut som hovedforskjellen på desse startarane er at startaren til 2H er laga for å monterast på styrbord side av motoren, i motsetning til den andre, som er for babord side

Redigert av Dinamo (see edit history)
  • 1 år senere...

Jeg har en 18 H som jeg har sveivet i gang i 4 år, og jeg er en pingle fra Oslo. Når temperaturen i lufta er over 10-13 grader er det temmelig lett. Når det kryper under 10 grader klarer jeg ikke å sveive den i gang uten startsigarett. Jeg har ikke prøvd i minusgrader på min motor. Jeg fikk det ikke til på en nyere Sabb en vinterkald dag, men da hadde vi bare startgass å hjelpe oss med.

Når det er sagt, så monterer jeg starmotor og dynamo nå...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...