Jump to content

Dyr eller billig poleringsmaskin, drill eller polere for hånd?

kjetillunde

Recommended Posts

Dette er første sesongen for båten min (Yamarin 4410 2003-modell) og til nå har jeg polert den innvendig for hånd og jeg har kommet halveis. Jeg fant ut at Ferrobet rusvask egnet seg bra for å få vekk den mest inngrodde skiten, men jeg måtte gnikke lenge for å få det helt hvitt. Jeg polerte så over med Biltema båtvoks.

Jeg tenker å gjøre dette på gulvet/dekket også. Det blir jo fort skittent igjen der man tråkker men det blir vel lettere å få vekk etterpå? Da holder det kanskje bare å spyle etter bruk. Jeg skal også ta utsiden av båten med vannlinjerens, polish, voks og gelcoat forsegler.

Slik jeg ser det har jeg fire alternativer:

1) kjøpe dyr poleringsmaskin

2) kjøpe billig poleringsmaskin

3) bruke poleringsrondell på drillen

4) fortsette for hånd (slitsomt selv med Ferrobet rustvask)

Hva anbefaler dere?

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Syntes ikke behovet for polermaskin på en såpass liten båt på 14 fot er nødvendig. Det går vel forhodsvis hurtig å polere for hand syntes jeg. Litt trim i armmusklene må man jo ha. :wink:  Har altid håndpolert mine båter i fra 16 til 24 fot for hånd, og føler jeg har fått et veldig bra resultat ut av dette. :yesnod: .

Redigert av LM 605 (see edit history)

På maskiner må du skille mellom oscillerende og roterende. Begge typer har billige og dyre varianter. Oscillerende starter rundt 1500,- og går opp mot 6000,- Roterende starter på 400 og går opp til 4000,- (slik ca. tall). Selv er jeg ikke i tvil, ville kjøpt en oscillerende maskin til rundt en 2000,-. Den kan også fint anvendes på bilen. Roterende maskiner er tyngre og mer krevende å jobbe med og man risikerer å brenne lakken (noe jeg selv har gjort). For båt kan man risikere å brenne gelcoaten, selv om det skal nok en del mer til versus billakk.

Min erfaring er annerledes. De fleste oscillerende maskiner har for lite utkast til å være skikkelig effektive på glassfiber(Rupes Big Foot er vel unntaket) og passer best på bil-lakk.

Roterende maskiner finnes med så lav hastighet på skiva at brenning av polish ikke er tema. Viktig at maskinen ikke har for stor skive(150mm er bra).

Her er eg informativt og godt innlegg vedrørende tema: https://baatplassen.no/i/topic/114286-a-glaze-den-endelige-løsning/?p=1707416

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har en billig roterende maskin fra biltema og en billig oscilerende maskin fra Clas ohlson.. Kjøpte oscilerende i år og synes den var mye lettere å jobbe med. Så den blir nok brukt mest. Resultatet ble bra også. Overbygget ble ikke polert i fjor så det var veldig matt i tilleg. Ikke noe problem!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Det kommer vel an på hvilken vei du holder maskinen... Men man kan fint bruke en rimelig maskin bare man spanderer på seg skikkelig rubbing/polish/voks. Ser ofte at folk står å sliter skuldrene av seg med det billigste fra Europris/Biltema etc for kun å oppnå et skjoldete matt resultat...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Denne har nå kommet med elektronikk som regulerer farten etter som presset avtar eller øker. Jeg har den gamle versjonen som er helt lik å se til men der man må passe er på farten selv. Fikk lånt den nye modellen da jeg slippet skuta i fjor, fungerte meget bra synes jeg. Ja, den er tung (4kg), men med polersvampen på 5cm tykkelse og en skikkelig polish går jobben som en lek og koster ikke skjorta. Min maskin har jeg hatt i fire år nå og holder for min del mer enn godt nok til den årlige poleringsjobben. Prøvde også så vidt en Flex ocillerende maskin, men den tok for lite om gangen til at det hadde gjort nytte på båten min. Er utgangspunktet bra er nok det en langt kjekkere maskin da den er lettere og ikke brenner hjørner.

Takk for aktuell tråd - var inne på de samme tankene.

Venter på godværet, og skulle nok klart jobben med litt "elbow grease" og støle muskler dagen etterpå. Alternativet er en rimelig maskin fra CO - hvilken kjøpte du, glalaks?

Som nevnt tidligere; heller rimelig maskin og kvalitetspolish. 

Neste spørsmål; antiskliflatene - hva gjør jeg med dem? Rengjøre, og så...?

Fine bilder Glalaks :-)

Utfra innleggene og båtstørrelsen prøver jeg for hånd.

Men jeg har en god Makita drill og en rondell. Dersom jeg kjøper polerhette kan jeg polere med den?

Jeg har aldri benyttet polerhetta(om du mener ull-hetta) og lærte i en annen tråd her at det er det groveste man kan polere med og skal ikke benyttes til polering av båt.. Det som skal benyttes er medium hard skumgummi-rondell til polering og den hardeste til rubbing. Fjerning av overskytende skal skje med microfiberklut og det skal benyttes så lite polish at det nesten ikke blir noe igjen å fjerne.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis du titter litt her finner du mye forskjellig: http://billigbilpleie.no/category/polermaskine-polersvampe-6634/

Takk for aktuell tråd - var inne på de samme tankene.

Venter på godværet, og skulle nok klart jobben med litt "elbow grease" og støle muskler dagen etterpå. Alternativet er en rimelig maskin fra CO - hvilken kjøpte du, glalaks?

Som nevnt tidligere; heller rimelig maskin og kvalitetspolish.

Neste spørsmål; antiskliflatene - hva gjør jeg med dem? Rengjøre, og så...?

Hei! Jeg kjøpte denne http://m.clasohlson.com/se/view/CoMobileOverLayController/handleMobileOverlay?currenPagetUrl=http://m.clasohlson.com/se/Pr309292000/Pr309292000

Pluss orange sonax pads som også selges på Clas ohlson. Var veldig enkel og stødig og jobbe med. Den bråker litt da på full guffe.. Men verd hver krone!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg holdt tidligere på med bilpolering (kun egen bil, men litt ivrigere enn gjennomsnittet) og kjøpte da en Makita roterende poleringsmaskin. Tror den kostet rundt 2500,- fra England. Da jeg fikk meg båt var det naturlig å fortsette å bruke Makitaen, og den fungerer veldig bra der også.

Jeg har noen venner som har "billigmaskiner", og en merkbar forskjell er at Makitaen holder mye jevnere turtall ved varierende belastning. Vennene mine har prøvd Makitaen, og de synes at den er lettere å polere med, spesielt under litt "tunge" forhold der de andre maskinene har lett for å begynne å hoppe hvis du ikke har helt riktig trykk og vinkel. Vet ikke om dette har noe med turtallsreguleringen å gjøre, eller om det er noe annet. Jeg har nok noen hundre timer kjøretid på Makitaen uten at jeg merker noen svakhetstegn, mens andre i båthavna har slitt ut billigere maskiner på et par sesonger.

Så jeg synes at det er verdt å bruke noen kroner på en god maskin.

Øivind

Jeg holdt tidligere på med bilpolering (kun egen bil, men litt ivrigere enn gjennomsnittet) og kjøpte da en Makita roterende poleringsmaskin. Tror den kostet rundt 2500,- fra England. Da jeg fikk meg båt var det naturlig å fortsette å bruke Makitaen, og den fungerer veldig bra der også.

Jeg har noen venner som har "billigmaskiner", og en merkbar forskjell er at Makitaen holder mye jevnere turtall ved varierende belastning. Vennene mine har prøvd Makitaen, og de synes at den er lettere å polere med, spesielt under litt "tunge" forhold der de andre maskinene har lett for å begynne å hoppe hvis du ikke har helt riktig trykk og vinkel. Vet ikke om dette har noe med turtallsreguleringen å gjøre, eller om det er noe annet. Jeg har nok noen hundre timer kjøretid på Makitaen uten at jeg merker noen svakhetstegn, mens andre i båthavna har slitt ut billigere maskiner på et par sesonger.

Så jeg synes at det er verdt å bruke noen kroner på en god maskin.

Det høres fornuftig ut. Hvilken Makita modell har du? Går den på batteri?

Det er mye Makita på batteri, men ingen av slipe/polerings-maskinene deres: http://www.gustavsenas.no/pol%C3%A9ring-og-sliping_1194.html

Jeg har en kunde som er norges største Makita forhandler og han innrømmet vel at det finnes bedre produsenter av akkurat dette produktet(slitesterke er de for øvrig)

Dette er vel Rolls-Royce varemerkene....

Rupes: https://bilpleiekongen.no/2014/09/09/da-poleringsmaskin-det-beste-valg-av-poleringsmaskin/?gclid=CK29w8SLocUCFWvMtAodaWQA2w

Flex: http://billigbilpleie.no/product/flex-pe-14-3-125-polermaskine-4191/

Redigert av VannTro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...