Jankar Startet 27.April.2015 Link til dette innlegget Startet 27.April.2015 Har gjort klar båten for sesongen, så har startet den med klokker og ferskvann og kjært den varm for noen dager siden. I natt var det jo minusgrader I Oslo og is på bilruter. Burde man Være bekymret for evt vann I motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Nei, helt ufarlig. Den tømmer seg når den står rett opp og ned. Dessuten må det litt mer tid enn bare noen timer en natt Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Men de fleste tilter jo motoren opp, og da blir det vel liggende noe vann inni huset ? Har hørt om noen som får frostskader på grunn av dette..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 dette står iallefall om i yamaha sine instruksjonsbøker, er det frost så skal motoren helst stå nedvippet. Men er vel ikke alle som leser slikt... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sluggern Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Jeg har min båt liggende ute om vinteren, har en Selva 80 hk og for 2 år siden så lå min båt fastfrosset i isen i 3 måneder med motoren tiltet opp. Men den tok ikke noen skade av det,den har nok heller tatt skade av å stå nedfrosset i 40 cm med is tror jeg .Det er viktig å la den renne av seg før du tilter den opp, hvis ikke så har jeg opplevd at slangen til kontrollstrålen frøs. Hvis ikke en utenbordsmotor kan brukes om vinteren så er det hele en vits. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Skal motoren være opp eller ned når den ligger ute da? Sånn generelt... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Hakkannen Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 En kollega lot sin splitt nye 250hk Mercury stå nede denne vinteren, med lei korrosjon på undervannshuset som følge. Kommer på nærmere 30K å skifte ut de delene som var verst skadet. Synes metoden med å tre en solid bossekk (profftypen er tykk og solid, fås på blant annet Europris) under motoren mens den et nedsenket og ferskvannskjøre den før vinteren oppi posen er bedre. Varmkjøres motoren en liten tur på forhånd går ferskvannskjøringen kjappere. Bossekkens tres under undervannshuset og opp langs stammen slik at kantene kommer over vannoverflaten. Så en vannslange oppi og la den stå med fullt trykk oppi der mens motoren sviver på tomgang i fri. Pass på at ikke posen ligger tett inntil kjølevannsinntakene. Etter en stund med ferskvannstilførsel er alt saltvann ute av posen og du kan helle konsentrert glykol oppi. Når glykolblandingen kommer ut kontrollstråla stoppes motoren og vippes opp, med bossekken på. Den tas av når motorens kjølevannsinntak er over vannoverflaten. Da står det glykol i motoren (det lille som ikke tappes av når den står oppvippet) og motoren er frostsikret. Dermed er i alle fall ikke korrosjonsfaren lengre et tema Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Har nå hatt båter med diverse påhengsmotorer liggende ute hele året uten at det noen sinne har vært noe problem. Jeg har alltid tiltet opp motorene. Sitér dette innlegget Link to post
ottiss Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Men et tilleggsspørsmål til tiltilng generelt - jeg har båten i ferskvann, og har av gammel vane alltid tiltet opp motor. Men så fikk jeg spm. om hvorfor jeg gjorde dette?! Han sa at det ikke var noe vits, fordi det ikke er noe problem med groe i ferskvann (som er helt korrekt). Dessuten medførte tiltingen unødig slitasje på tilten/motoren. Det er jo veldig greit å la motoren stå nede om sommeren, men gjør dette skade på noe vis? Har hatt en 225hkV6, og nå en 175hk V6. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - https://baatplassen.no/i/topic/114386-prosjekt-draco-2100-sportscab-pimpmydraco/ Link to post
Team Colibri Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Med tanke på frost, bør motoren absolutt tømmes for vann og det innebærer at den skal stå nede. Groing er ikke noe stort problem i kaldt vann, avveiningen groe/ frostspreng løser seg derfor selv. Man bør selvfølgelig være forberedt på å bytte offeranoder en gang i året eller så, men det er å anse som vedlikehold. Får en ny motor korrosjonskader av en sesong i vannet er det opplagt en produksjonsfeil, og på en ny motor koster ikke det deg noe som helst å få rettet, alternativt hev kjøpet og kjøp noe som tåler vann. Samtidig bør kompisen ta en kikk på det elektriske anlegget ombord, drastisk korrosjon kan tyde på at han har krypstrøm et sted. Det gror i ferskvann også, men ikke i samme grad. :) Der blir det algevekst som du enkelt tørker av med en klut mens det er vått. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Hakkannen Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Med tanke på frost, bør motoren absolutt tømmes for vann og det innebærer at den skal stå nede. Groing er ikke noe stort problem i kaldt vann, avveiningen groe/ frostspreng løser seg derfor selv. Man bør selvfølgelig være forberedt på å bytte offeranoder en gang i året eller så, men det er å anse som vedlikehold. Får en ny motor korrosjonskader av en sesong i vannet er det opplagt en produksjonsfeil, og på en ny motor koster ikke det deg noe som helst å få rettet, alternativt hev kjøpet og kjøp noe som tåler vann. Samtidig bør kompisen ta en kikk på det elektriske anlegget ombord, drastisk korrosjon kan tyde på at han har krypstrøm et sted. Er det du skriver er et svar til innlegget mitt tidligere? I så fall; ja, helt klart bør en motor tåle å stå nede en stund uten å få korrosjon. I saken til min kollega hadde han ikke landstrøm på. Forsto det slik at han er i diskusjon med forhandler om hvem som skal ta kostnadene, vet ikke om de har kommet fram til noe enda. Men i en situasjon der garanti har utløpt og man opplever lignende korrosjon, hvem skal da ta regninga? Er det ikke da bedre å koste på seg en skikkelig vinterklargjøring med frostvæske? Klart, skal motoren brukes i løpet av vinteren ser jeg greia med å la den stå nede for å tømme seg for vann mellom hver tur (når det er frost tilstede), men skal båten bare overvintre synes jeg tidligere nevnte metode er bedre. Da slipper man bekymre seg for både groe og korrosjon og motoren er trygg mot frostspreng i kuldegradene med glykol i seg. Med riktig blanding skal motoren tåle godt ned i 30 kalde. Glykol beregnet for aluminiumsmotorer (ofte rød farge og longlife, gjerne anbefalt av VAG) fungerer utmerket, den billigere og gammeldagse "shortlife" (oftest blå) hadde jeg holdt meg unna. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 (redigert) Det var svar til opptil flere der Hakkannen. :) Garanti er noe jeg generelt bryr meg lite om, i de fleste tilfeller er den dårligere enn reklamasjonsretten og da kan man strengt tatt diskutere lovligheten av å kalle det en "garanti" i det hele tatt i Norge. Du har utvilsomt fem års reklamasjonsrett på en motor for fritidsbruk, så dette er ikke noe han behøver å bruke tid på å diskutere engang. Meld inn saken, hvis forhandler fortsatt ikke gjør noe er neste stopp en advokat. Så sant din kompis ikke har gjort noe han ikke bør gjøre, er dette en opplagt sak. Krypstrøm forutsetter forresten ikke landstrøm, det kan like gjerne komme fra egen batteribank. I en situasjon hvor reklamasjonstiden er utløpt sier det seg selv hvem som må ta regningen er jeg redd. Du må selvfølgelig gjerne kjøre frostveske igjennom og la motoren stå oppe. Men groe er som nevnt ikke noe problem vinterstid uansett, min egen båt og motor hadde feks null groe etter fem måneder i Oslofjorden i vinter. (Litt skjeggvekst på ekkoloddgiverene var det riktignok.) Fordelen med å ha båten på vannet om vinteren er å kunne bruke den, jeg brukte min egen minst en gang hver uke i hele vinter, og i en sånn setting er ikke frostveske et alternativ, slik du sier. Alt til sitt bruk med andre ord. Redigert 29.April.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.