Jump to content

Justere tomgang Yanmar 4LH - STP ?

blue moon

Recommended Posts

Du må finne ut om det er vaieren som hindrer armen i å gå helt tilbake eller om det er stoppeskruen som armen skal hvile på på tomgang som må justeres.

Koble vaieren fra armen og se om turtallet synker til riktig nivå.

Hvis ikke så må du justere på tomgangsskruen. Ut fra det jeg kan se på bildet, ser det ut som det er den bolten ca midt i bildet man ser mye gjenger på med låsemutter innerst mot godset.

Slå opp i boka. Riktig tomgangsturtall står nok der, og kanskje skruen også.

Ha i mente at turtellere ofte kan vise endel feil og kan som oftest kalibreres med en skrue på baksiden om man måler turtallet direkte på veivhjulet med egnet utstyr. Tror faktisk Biltema har optisk turtallsmåler.

Mvh. SAP

Da er det bare å takke for tipsene i denne tråden, mitt problem er løst!

Det viste seg at det ikke var nok å justere på skruen, demontere da armen og skrudde "plastbiten" med fjæra på lenger ut, etter det kunne jeg

småjustere på skruen. Jeg gikk for 725omdr. I manualen står det 750 + - 25omdr.

Motoren går roligere uten ubehagelig vibrering, kjørte den varm.

Ikke fått prøvekjørt ennå, men håper jeg har mindre tomgangsfart enn før som var 4.7knop.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Jeg 4LHA-DTE, 184 hesteren. Er det ikke samme på Koland sin 4LH-STP ?

Jeg skrev faktisk feil motorbetegnelse, min heter 4LHA-STP, 222Hk. Kjenner også en som har 184Hk

som worry i samme båt som min. Er dette samme motoren bare tatt ut mindre hest?

Min er 3500cc. Ser ut som jeg har et kraftigere gir enn på den mindre motoren.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Alle  LH  /  LHA  motorene har samme  syl. volum : 3,45 L. og samme turtall : 3300 om.  Forskjellen i ytelse kommer av utstyret på / i motoren som for eks, annen type dieselpumpe, større turbo, stempelkjøling  osv.  Jeg tror LHA motorene er produsert i USA, de har litt "simplere" legering i lettmetall-utstyret, derfor brukes zinkplugger.  LH motorene er produsert i Japan og trenger ikke zink,  edlere metall.   Men vær oppmerksom på at hvis tomgangsturtallet settes for lavt, kan man litt "lugging" ved innkoblet prop.  det merkes som små rykk.   Dette kommer fra demperplata i motoren og bør unngås.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...