blue moon Startet 27.April.2015 Link til dette innlegget Startet 27.April.2015 Er dette en enkel sak å gjøre selv? Jeg synes tomgangsfarten er litt høy, motoren går på 900rpm. Vil prøve å få den ned i 700-800 og at det gir lavere tomgangsfart. Bildet viser vaieren fra gasshendel, noen som kan si meg hva jeg skal skru på? Fjæra og vaier skal mer mot høyre enn der den stopper idag. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
båt 45 Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 trekk bak enden på wiren ta den så av og skru den litt ut og trykk den på gjenta hvis det ikke blir nok Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Du må finne ut om det er vaieren som hindrer armen i å gå helt tilbake eller om det er stoppeskruen som armen skal hvile på på tomgang som må justeres. Koble vaieren fra armen og se om turtallet synker til riktig nivå. Hvis ikke så må du justere på tomgangsskruen. Ut fra det jeg kan se på bildet, ser det ut som det er den bolten ca midt i bildet man ser mye gjenger på med låsemutter innerst mot godset. Slå opp i boka. Riktig tomgangsturtall står nok der, og kanskje skruen også. Ha i mente at turtellere ofte kan vise endel feil og kan som oftest kalibreres med en skrue på baksiden om man måler turtallet direkte på veivhjulet med egnet utstyr. Tror faktisk Biltema har optisk turtallsmåler. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ballard Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 La gasshendel stå på tomgang. Du skal justere på anslag-skruen, du ser den i forkant av regulator-hendel : Løsne kontramutter og skru ut anslag-skruen (mot klokka) til du har 750 om. ved varm motor. Sett fast kontramutter ! Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 27.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Takk for svar, 750 om. er helt riktig Ballard, har fått mail fra Yanmar. Anslag skruen.. Hmm, dette er da ikke den sap mener? Har du mulighet å kopiere bilde og tegne en ring rundt Ballard..? :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Ballard Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Det er nok samme skruen Sap mener også, omtrent midt på bildet, peker framover. Noen kaller den tomgang-skrue. Det med bilde, er ikke min sterke side. Dette greier du fint, veldig enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 (redigert) Giveren til turtelleren på 4LH sitter på svinghjulet, bak, rett over innslagsreleet på starteren og under varmeveksler, så den er nok riktig. Men jeg skulle også gjerne kjenne til hvilken tomgangs-skrue. Jeg vet ikke. Redigert 27.April.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Hvilken type LH motor har du Worry II ? Hvis du har 135 hk, så har den en såkalt fordeler-pumpe. Mens LH motorer fra 165hk og oppover til 222hk har rekke-pumpe, lik den som er avbildet her. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Jeg 4LHA-DTE, 184 hesteren. Er det ikke samme på Koland sin 4LH-STP ? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Det stemmer, det er samme prosedyre på din motor også da, som for KOland. 750 om passer bra for alle LH motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Det stemmer, det er samme prosedyre på din motor også da, som for KOland. 750 om passer bra for alle LH motorene. Ok, toppers, takk ! Da snakker vi denne skruen, ikke sant, Ballard ? Sitér dette innlegget Link to post
Mackser Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Jepp, der er skruen. Justerte tomgangen på min 4LH-STE i forrige uke. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Da er det bare å takke for tipsene i denne tråden, mitt problem er løst! Det viste seg at det ikke var nok å justere på skruen, demontere da armen og skrudde "plastbiten" med fjæra på lenger ut, etter det kunne jeg småjustere på skruen. Jeg gikk for 725omdr. I manualen står det 750 + - 25omdr. Motoren går roligere uten ubehagelig vibrering, kjørte den varm. Ikke fått prøvekjørt ennå, men håper jeg har mindre tomgangsfart enn før som var 4.7knop. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Ballard Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Du finner det tomgangsturtallet som gir minst vibrasjon, og som passer deg best, rundt 750 om. Minn går nær 700 om. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 30.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Jeg 4LHA-DTE, 184 hesteren. Er det ikke samme på Koland sin 4LH-STP ? Jeg skrev faktisk feil motorbetegnelse, min heter 4LHA-STP, 222Hk. Kjenner også en som har 184Hk som worry i samme båt som min. Er dette samme motoren bare tatt ut mindre hest? Min er 3500cc. Ser ut som jeg har et kraftigere gir enn på den mindre motoren. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Ballard Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Alle LH / LHA motorene har samme syl. volum : 3,45 L. og samme turtall : 3300 om. Forskjellen i ytelse kommer av utstyret på / i motoren som for eks, annen type dieselpumpe, større turbo, stempelkjøling osv. Jeg tror LHA motorene er produsert i USA, de har litt "simplere" legering i lettmetall-utstyret, derfor brukes zinkplugger. LH motorene er produsert i Japan og trenger ikke zink, edlere metall. Men vær oppmerksom på at hvis tomgangsturtallet settes for lavt, kan man litt "lugging" ved innkoblet prop. det merkes som små rykk. Dette kommer fra demperplata i motoren og bør unngås. Sitér dette innlegget Link to post
captmolo Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Er det liknende fremgangsmåte ved å stille tomgangen på 6lp-ste ? Min går noe lavt på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Captmolo, jeg kjenner ikke din motor i detalj. Men hvis det er en "mekanisk" motor du har, altså uten elektronikk, så er det nok en tomgangskrue på pumpa di også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.