Jump to content

Gummibåt med 5 hk vil ikkje plane?

Yamaha_Fyr99

Recommended Posts

akkurat nå kjøre eg me ein 9 fot's gummi båt, med en trimma 5 hesters yamaha (2 takt). klare meg fint gjennom sommeren me den  :giggle: . Men eg kan rett og slett ikkje kjøre den aleina eller uten noe 60kg framme, då går den rett opp og nesten tippe, problemet er at den vil ikkje komma med nesen ned med motern som står på full guffe. Ka kan eg gjør for å få an til å plane. har ikkje veldig mye peiling på båter egentli. nokon tips folkens?? :wink:

Ingen problem å plane med vår 9 fots gummibåt med 6 hk og jeg på lette 70 kg bak i båten. Har du kortstammet motor?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har du tiltet motoren riktig? Hvis du ser bak på motroren kan den plasseres i forskjellige vinkler, prøv deg frem med en annen tilt. Høres ut som du må prøve å endre vinkelen så propellen kommer mer  "inn under" båten og gir skyv litt skrått oppover fremfor skrått nedover. 

Eg har prøvd alle vinkler men den nederste fungere best. Eg tror at det er vekten som gjør at den ikkje klare å plane.eg veie 70kg+ motern rundt 15kg tenke eg. Så kanskje en sekk full av steiner heilt frammest i båten burde gjør susen :P

Men eg har også hørt at ''Hydrofoilvinger'' som kan installeras på motern hjelpe tydligvis? vett du/ andre hvor kan eg kjøpa en sånnen for yamaha 5cs fra 90 tallet? det går fint å bestilla på nett altså :thumbsup:

ballast i planende båt bør alltid være siste utvei.   Mye bedre da å heller flytte vekta di litt lenger fram i båten, f.eks med å forlenge rorkulten litt:  (denne er nok i lengste laget da:)  https://www.maritim.no/forlengerarm-pahengsmotor#.VUhz9qkrcRI

Maritim har kanskej slik hydrofoilvinge også

Som spurt lenger opp, har du rett stammelengde?  dvs hvordan ligger plata over propellen i forhold til bunnen av båten?     Er det for lang stammelengde vil du tape effekt i form av at det blir mer motstand og vannsprut fra stammen.   Ha den i innerste tilthakket.  

Er jo også litt forskjell på gummibåter, noen er rett&slett ikke like lett å få i plan som andre båter.  Er den blåst opp til riktig trykk?  og hva slags bunn er det?   (dvs spilebunn, oppblåst eller platebunn?) 

Men; trimmet 5 hester - hva vil det si?  at det er en opptrimmet 4 hester? eller at noen har tuklet med motoren i den tro at det gir mer effekt?  

et annet alternativ er jo smart tabs - sjekk det også - de gjør en god jobb med å trykke ned baugen når det trengs mest når båten skal i plan

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...