tomcat Startet 27.April.2015 Del på Facebook Startet 27.April.2015 Jeg har behov for å koble VHF til nmea for å få GPS posisjonen til VHFen. Selve VHFen står ikke veldig langt fra SPX10 kurskomputer som er koblet sammen med resten av utstyret ombord over SeatalkNG. Deriblandt plotter med GPS antenne og vindinstrumenter. Alt snakker sammen, dvs at jeg kan sette rute/punkt i kartet på plotter og la autopiloten styre på denne. Autopiloten viser også vindinformasjon og annen informasjon som jeg antar deles over SeatalkNG. Mitt spørsmål er derfor, kan jeg påregne at SPX10 sin NMEA0183 utgang inneholder GLL setningen? Altså GPS posisjonen? I såtilfelle slipper jeg mange meter med kabeltrekking helt opp til pidestall og plotterens NMEA-utgang. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Ser ut til å være svært begrenset med data som sendes ut: http://www.manualslib.com/manual/807920/Raymarine-Spx-10.html?page=53 HDG Heading RSA Rudder Angle Splitter for data som er inn til SPX10 kan være en mulighet? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Kanskje enda kortere å hente den fra plotteren via NMEA utgangen der - regner du bruker setalk på resten? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Sliter selv med noe lignende oppkopling ! Men ingen her inne hadde fasit da. Men du kan være heldig og få hjelp kansje. Jeg selv fikk 0 svar av 600 stk. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 (redigert) NMEA er ikke så vanskelig. Du trenger kun to ledninger fra plotter og til VHF. I dokumentasjonen finner du farger for VHF og Plotter - samme hvilket merke det er vil det fungere! - Finn NMEA OUT (to ledninger) fra plotteren og finn NMEA IN på VHF så kobler du de sammen. Ikke verre enn det! Redigert 27.April.2015 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Jeg skulle koble sammen en garmin 520 med raymarine sportspilot + . Det skal være enkelt sier de men ! Jeg er fortsatt usikker på hvordan koble dette sammen... Er jo ikke mange ledningene som skal kobles. Må vel prøve meg frem. Men om noen har en oppskrift de tror virker,så tar jeg gjerne imot hjelp... Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefart Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Mener bestemt at SPX10 ikke sender ut de dataene du trenger til VHF på sin NMEA0183 utgang. Tror den bare sender ut de data piloten selv "produserer" (kurs og rorposisjon blant annet). Er ikke en oversetter fra SeaTalkNg til NMEA. Du må nok hente data fra en plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Jeg skulle koble sammen en garmin 520 med raymarine sportspilot + . Det skal være enkelt sier de men ! Jeg er fortsatt usikker på hvordan koble dette sammen... Er jo ikke mange ledningene som skal kobles. Må vel prøve meg frem. Men om noen har en oppskrift de tror virker,så tar jeg gjerne imot hjelp... Fra NMEA 1 ut pluss og minus på Garmin kobler du til NMEA på Sportpilotens rød og sort ledning. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Stjernen ! Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Skal jeg ha + mot + og - mot - ? Så Garmin (blå NMEA 1 ut) til NMEA+ve på pilot.(rød) Og Garmin (brun NMEA 1 inn) til NMEA -ve på pilot(sort) Blir dette riktig ? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Det står i manualen at du kan koble NMEA inn og ut til SPX computer og ikke til operatørenheten. En egen plugg er merket NMEA ut med + og - ,samt en plugg med NMEA inn med + og -. Totalt 4 ledninger. Garmin side bruker felles - for inn og ut NMEA merket Svart (jord). SPX computer NMEA out + skal kobles til Garmin Brun (NMEA 1 in) SPX computer NMEA out - skal kobles til Garmin Svard (Jord) SPX computer NMEA in + skal kobles til Garmin Blå (NMEA 1 ut) SPX compuer NMEA in - skal kobles til Garmin Svart (Jord) sammen med NMEA out -. Merking som du refererer til NMEA +ve er ikke klart definert om dette er en utgang eller inngang. Indikering +ve angis ofte for strømforsyning pluss terminal og virker litt rart. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Takk forstår litt mere nå. Da burde dette bli riktig ! sportspilot NMEA out + skal kobles til Garmin Brun (NMEA 1 in) sportspilot NMEA out - skal kobles til Garmin Svard (Jord) sportspilot NMEA in + skal kobles til Garmin Blå (NMEA 1 ut) sportspilot NMEA in - skal kobles til Garmin Svart (Jord) sammen med NMEA out -. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Det var ingen kjapp løsning fra Spx-10. Koblet sammen nmea ut fra spx-10 med nmea inn på VHF men ingen posisjon. Så da blir det enten det lange strekket opp til pidestall eller en ais sak nede med egen gps antenne og nmea ut... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.