Svalmeister Startet 27.April.2015 Del på Facebook Startet 27.April.2015 Jeg vurderer å montere badeplattform på båten (Willing 31). Har lest litt her på forumet og de fleste anbefaler 30-40 cm fra vannspeilet til underkant av plattformen. Båten ble satt på vannet i dag og jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med montering når båten ligger på vannet? Alle hull ser ut til å bli over vann så dette skal være greit. Har noen triks for å at badeplattformen blir rett (ikke sikker på at båten ligger i vater nemlig). Bør man prøve å henge opp badeplattformen og merke på før man tar hull for eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Det går fint å montere denne når båten er på vann. Å få den helt rett kan kanskje være en liten utfordring. Jeg monterte en badeplattform på en snekke på vannet en gang. Jeg la et vater på dørken for å sjekke hvor mye båten krenga og hvilken vei. Da hadde jeg ca. peiling på hvordan avvik boblen i glasset på vateret hadde da det lå på dørken. Videre la jeg samme vateret på plattformen, justerte denne slik at bobla lå omtrent som på dørken, og vips ble plattformen ca i vater i forhold til båten forøvrig. Jeg måte også avstanden fra hjørnene av plattformen til toppen av rekka, og fikk ca lik avstand. Av og til er ikke båtene helt rette de heller, så den lille forskjellen jeg evt. fikk ble ikke særlig synlig for mitt amatørøye. Dette var kanskje ikke mye til godt tips, men bare en måte jeg med mitt tungvinne hode brukte. Kanskje du i det minste fikk noen ideer. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Når vateret (så langt som mulig) ligger på dørken så skyv en kile innunder og tape den fast når vateret er i (nettopp) vater. Når plattformen er plassert i vater (etter vateret) så kontrollmål opp mot båten på to sider. Fungerer både til lands og til vanns (men forutsetter flatt vann :-) Sitér dette innlegget Link to post
Svalmeister Svart 28.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2015 Takk for svar. Hadde ikke tenkt på at man kunne bruke en kile for å vatere vateren! Godt å vite også at jeg ikke er helt ute og kjører med å montere etter at båten ble satt på vannet. Ser på maritim.no at det finnes mange varianter med ca samme mål, men til høyst forskjellig pris. https://www.maritim.no/badeplattform-seilbat-1000x380mm-1#.VT8xUk2KDIU koster 3399,- https://www.maritim.no/badeplattform-seilbat-1270x410mm#.VT8ykU2KDIU koster 6599,- Noen som kjenner til forskjellen og eventuelt hva man skal tenke på ved valg av løsning? Tenker også på å montere ankeret der nede selv om jeg ikke har ankervinsj. Men har hørt at noen sliter med at vann slår inn på ankeret og spruter inn i cockpit. Er det noen gode eller mindre gode løsninger man skal velge her? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 sjekk også katalogen til www.batsystem.se. De fleste norske forhandler leverer deres produkter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
dixie 27 Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Kjøpte nylig en fra Båttema. Var gode priser der under båtmessa iallefall. Bruk målebånd. Mistet mye på bakken mens jeg holdt på, dette vil jo du i tilfelle miste på sjøen.... battema.nordicshops.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Legg deg med baken inn i en båtplass og fest en søplesekk el lign med teip under så vil du slippe og bade etter skruer ! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 (redigert) Tenker også på å montere ankeret der nede selv om jeg ikke har ankervinsj. Men har hørt at noen sliter med at vann slår inn på ankeret og spruter inn i cockpit. Er det noen gode eller mindre gode løsninger man skal velge her? Den størrelse plattform du får plass til på Willingen er ikke fryktelig stor. Jeg ville prioritert en badestige montert hengende under plattformen. Redigert 28.April.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 (redigert) Ser på maritim.no at det finnes mange varianter med ca samme mål, men til høyst forskjellig pris. https://www.maritim.no/badeplattform-seilbat-1000x380mm-1#.VT8xUk2KDIU koster 3399,- https://www.maritim.no/badeplattform-seilbat-1270x410mm#.VT8ykU2KDIU koster 6599,- Disse er fra to forskjellige leverandører. Jeg kjøpte den dyreste og er fornøyd med den, kompis kjøpte den billigste, og etter ett år viste det seg at de hadde brukt ALT for dårlige skruer. Teakbordene løsnet en og en. Hva annet som er "billig" på den fra Multimarine vet jeg ikke. Jeg ville tatt en prat med Maritim og spurt. Tenk også på om badestige enkelt kan implementeres.Det har med avstand mellom stagene på undersiden å gjøre. Redigert 28.April.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.