Jump to content

Bagasjestropp til tofte

kjetillunde

Recommended Posts

Toften til høyre på bilde kan løftes opp. Jeg har kjøpt denne bagasjestroppen  for å holde toften i båten oppe. Jeg tenkte å avpasse lengden, og da klippe av det som er til overs. Hvordan hindrer jeg at det flusser seg opp? Kan man smelte enden med lighter på samme måte som med tau?

bilde

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Inni de stroppene der er det gummistrikk. En viss effekt får du med lighter, men ikke like bra som på tau siden gummien oppfører seg litt annerledes med varme.

Men disse er vel justerbare? Eller vil du unngå en lang løs ende? I så fall kan du jo ta grovjusteringen i andre enden, der den svarte kroken er.

Dra endene ut av de svarte, lag en knute i passende avstand og stram godt til, klipp og bruk lighter. Så slipper du å røre den "løse" enden.

Inni de stroppene der er det gummistrikk. En viss effekt får du med lighter, men ikke like bra som på tau siden gummien oppfører seg litt annerledes med varme.

Men disse er vel justerbare? Eller vil du unngå en lang løs ende? I så fall kan du jo ta grovjusteringen i andre enden, der den svarte kroken er.

Dra endene ut av de svarte, lag en knute i passende avstand og stram godt til, klipp og bruk lighter. Så slipper du å røre den "løse" enden.

Ja stemmer, jeg vil unngå en lang løs ende. :smiley:  Jeg skjønte ikke helt hva du mente her?

Jeg tenkte på å ta innkortingen i enden med svart krok, slik at du fortsatt kan bruke strammingen i andre enden.

Strikken går gjennom "spiralen" på de svarte krokene. Og så er enden lagt dobbelt og låst med en ståltråd eller noe (?)

Hvis du feks finner ut at stroppene må kortes inn 15 cm, så drar du ut enden (som er lagt dobbelt) fra de svarte krokene /skyver krokene lenger inn på strikken.

Så kan du slå en knute 15 cm lengre inn, fra enden som er lagt dobbelt,  og stramme hardt. Klipp så av en cm etter knuten og bruk lighter.

(Etter klipping sitter du altså igjen med 2 korte stubber med de opprinnelige endene som er lagt dobbelt, og 2 ferdig innkorta stropper).

Da unngår du knute i den enden som har justering (enden med rød krok), og kan fortsatt bruke denne til finjustering.

Når du kjøper elastikk i metervis på båtforretninger så blir de vanligvis kuttet med smeltekniv. Men knute må du ha. Effekten av varmen er stort sett kosmetisk, at det ikke "fliser" seg opp.

Håper det var lettere. Klønete på forklaringer, jeg vet  :giggle:

Skjønner ikke helt poenget her! Hvorfor ikke bare kutte litt mer av den enden som allerede er kuttet?

Vær ellers obs på at slike stropper tåler dårlig sollys over tid. Jeg har hatt tilsvarende til å feste fenderne med på hyttetaket, og de smuldrer fullstendig opp etter en tid. Så om de skal vare en stund bør de oppbevares et mørkt sted...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tenkte på å ta innkortingen i enden med svart krok, slik at du fortsatt kan bruke strammingen i andre enden.

Strikken går gjennom "spiralen" på de svarte krokene. Og så er enden lagt dobbelt og låst med en ståltråd eller noe (?)

Hvis du feks finner ut at stroppene må kortes inn 15 cm, så drar du ut enden (som er lagt dobbelt) fra de svarte krokene /skyver krokene lenger inn på strikken.

Så kan du slå en knute 15 cm lengre inn, fra enden som er lagt dobbelt,  og stramme hardt. Klipp så av en cm etter knuten og bruk lighter.

(Etter klipping sitter du altså igjen med 2 korte stubber med de opprinnelige endene som er lagt dobbelt, og 2 ferdig innkorta stropper).

Da unngår du knute i den enden som har justering (enden med rød krok), og kan fortsatt bruke denne til finjustering.

Når du kjøper elastikk i metervis på båtforretninger så blir de vanligvis kuttet med smeltekniv. Men knute må du ha. Effekten av varmen er stort sett kosmetisk, at det ikke "fliser" seg opp.

Håper det var lettere. Klønete på forklaringer, jeg vet  :giggle:

Ja nå forstår jeg hva du mener. Det skal jeg prøve. Takk skal du ha! :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...